Relativt bra tryck och flöde då. 30 liter/min och 2.7 bar på 2 slagspridare är lagom.Jag brukar ligga på ca 3.5bar med 2 slagspridare.

Vattna när det regnar är snarare tvärtom, mycket klokt. Då får man ner vattnet mycket lättare i gräsmattan. Gör jag själv också när det behöver kompletteringsvattnas eller när det inte kommer tillrcäkligt med vatten. Brukar försöka vattna ca 25mm varje gång jag vattnar.
 
hejjan har jag lånat av en kompis, inget avancerat... rör som är större än 1 1/4" med en massiv järnklump i en ända, kan fixa en bild om du vill.

jo, jag försöker också lägga på runt 25mm varje gång... men det har kommit med råge här... hoppas det bättrar sig ännu lite mer med flöde/tryck när den nya spetsen är ordentligt "inkörd"

/t
 
Redigerat:
Oki fizz, jag fattar. Vad väger den ungefär?
Har man något som "skyddar" gängorna i toppen? Eller det klarar sig utan? Eller "slår" den på sidan av röret alternativt på muffen nedanför?

Anledningen till att jag frågar är att jag provade med en muff med ett plattjärn fastsvetsat på toppen av röret som anhåll för släggan, det ledde till att gängorna rök.... :(

Så nu när det är omgängat vill jag inte gärna göra om samma misstag...

/F
 
Det bästa är att alltid se till så att skarvarna ligger kloss an och att muffen bara finns där för att hålla ihop det, INTE med någon mm mellanrum som då förstör gängorna i skarvarna. Vi tog och gjorde oss en enkel "slagnacke" av ca 15-20cm rör (av samma rödimension som du har till spetsen) som gängades i ena änden som vi slog på hela tiden. Och allteftersom man kom längre o längre ner så tog man av denna slagnacken och satte dit nästa rörskarv istället. Denna slagnacke blir med andra ord förstörd och mosad när man är klar.
 
Tackar för tipset.
/f
 
På nedan sida ser du vår slagnacke och även Jungfrun som vi använde. En Heja är ungefär som verktyget man har till en gängback när man ska gänga för hand.

http://medlem.spray.se/smurfnr1/
 
Precis som Mortimer säger, jag har också en extra bit jag slår på.

/t
 
Får känsla av att min spets börjar bli igensatt igen. Kunde tidigare köra 2st spridare med fullt öppna kranar och nästan t.om en 3:e också. Nu sjunker trycket till precis under 2bar när jag kör 2st på 75% öppna kranar.

Har tänkt på detta när vi renoverade spetsen för par år sedan och har en liten "servicemöjlighet". Hur skulle det fungera med att blåsa rent/spola rent med en högtryckstvätt(kopplad till avloppsrensingsslangen som jag har på 15m) ?
 
Frågan är ju vad det sätter igen av, jag har kört med citronsyra i mina spetsar. Låter det verka i några timmar och sen köra det rent...

Har hunnit med att gräva ner några av gardenas popupspridare sen förra året :)

//t
 
Redigerat:
Vart får man tag i citronsyra i tillräckligt hög dos? De man hittar i affären i kryddhyllan räcker ju inte långt.
 
Överskottsbolaget säljer 1.2kg, kostar under 50:- har jag för mig.

//t
 
Fizz... berätta lite mer om hur du går tillväga när du rengör dina spetsar och hur du får ner det i botten till spetsen, så det inte bara lägger sig på toppen. Hur djupa är dina spetsar och vart i Skåne bor du ?
 
Har precis som du möjlighet till "service" uppifrån, så jag häller helt enkelt ner pulver uppifrån. Brukar inte dröja speciellt länge förrän det börjar fräsa från röret. Vill man vara helt säker på att inget blir sittande på kanterna på röret så kan man ju hälla lite vatten också uppifrån.

Mina spetsar (som är kopplade mot en och samma pump) står på ungefär 4.2m djup, bor strax utanför Kristianstad.

//t
 
Bor också strax utanför i kristianstad, ute på Öllsjö. Jag ska ju ner med mitt pulver(citronsyra) 10-11m, så då håller jag och sedan får det verka 3-4h ? Kanske spola med högtryckstvätten också före ? Troligen är det en blandning av järnhaltigt vatten, kalk och lera/grus som sätter igen hålen i spetsen. Hur ofta behöver du rengöra dina spetsar ?
 
Jag har ju strax över 2m vattenpelare, du borde ju ha betydligt mycket mer och behöver troligen hälla i mer citronsyra också (för att få samma koncentration).

Brukar låta mitt verka ungefär 4h, har aldrig kört med högtryck så kan inte uttala mig om det.

Tippar på att det blir typ 2-3år mellan gångerna.

återkom gärna med resultatet!

//t
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.