17 193 läst · 39 svar
17k läst
39 svar
Rörgenomföring våtzon 1.
TS kan ju trösta sig med att om två månader så är allt enligt reglerna. Man har ju förtydligat dom nya reglerna för just detta fallet och nu står det:
I plats för bad och dusch ska inga rörgenomföringar finnas förutom:
■ direkt anslutning av kar- eller duschblandare och eventuell duschanordning eller
■ särskild rörgenomföring för slanganslutning av duschkabin eller blandare på badkarskant
■ rörgenomföringar placerade lägst 2,0 meter överfärdigt golv och minst 100 mm från tak
Så om det inte är väldigt lågt till tak hos TS så är det ju enligt de nya reglerna. Lite märkligt att besiktningsmännen inte vet vad som kommer och förstår att detta är underförstått och skall gälla men att det nu har förtydligats. Om det är säkert från den 1/1 2016 så är det säkert idag också.
I plats för bad och dusch ska inga rörgenomföringar finnas förutom:
■ direkt anslutning av kar- eller duschblandare och eventuell duschanordning eller
■ särskild rörgenomföring för slanganslutning av duschkabin eller blandare på badkarskant
■ rörgenomföringar placerade lägst 2,0 meter överfärdigt golv och minst 100 mm från tak
Så om det inte är väldigt lågt till tak hos TS så är det ju enligt de nya reglerna. Lite märkligt att besiktningsmännen inte vet vad som kommer och förstår att detta är underförstått och skall gälla men att det nu har förtydligats. Om det är säkert från den 1/1 2016 så är det säkert idag också.
Igår kom intyget från röris,ända avvikelsen som finns som avvikelse från säkert vatten är rörkopplingar i golv (har inspektionslucka från källartaket). Tackar Oceanis för kommande regler,det är inte ofta jag ligger före regelverken😎.
Är det värt att kräva någon kompensation för det inte är korrekt utfört (med dagens regler) eftersom dom har skrivit att det är korrekt. Min tanke är "hur många har ett korrekt badrum enligt intyg,men ändå är fel"? När jag skriver intyg i mitt jobb vet jag till 110% att det är rätt-ligger i mitt ansvar när jag skriver under.
Är det värt att kräva någon kompensation för det inte är korrekt utfört (med dagens regler) eftersom dom har skrivit att det är korrekt. Min tanke är "hur många har ett korrekt badrum enligt intyg,men ändå är fel"? När jag skriver intyg i mitt jobb vet jag till 110% att det är rätt-ligger i mitt ansvar när jag skriver under.
Varken säkervatten eller GVK, s rekommendationer är några regler. Det enda krav försäkringsbolaget får ställa mot försäkringstagaren är att arbetet är fackmannamässigt gjort. Ett intyg från firman som har gjort jobbet är värdefull bevis för att bekräfta att arbetet är gjort fackmässigt (men inte nödvändigt).
En besiktningsman som påstår att en rördragning i våt zon 1 är inte godkänd och inte är fackmässig gjort och hänvisar till säkervattens rekommendationer eller Gvk, vet inte vad han/hon pratar om.
Ska man dra ovan nämnt fall inför domstol, kommer mot parten (vem det nu är) att förlora med 100% sannolikhet. Det finns inget fel på rördragningen. Chansen för en fuktskada är obefintlig bara om skruvarna sitter på rätt sätt.
En besiktningsman som påstår att en rördragning i våt zon 1 är inte godkänd och inte är fackmässig gjort och hänvisar till säkervattens rekommendationer eller Gvk, vet inte vad han/hon pratar om.
Ska man dra ovan nämnt fall inför domstol, kommer mot parten (vem det nu är) att förlora med 100% sannolikhet. Det finns inget fel på rördragningen. Chansen för en fuktskada är obefintlig bara om skruvarna sitter på rätt sätt.
Redigerat:
Tycker det ser hur bra ut som helst, vi har haft det så i 4 år, inte tillstymmelse till problem...och har extremt svårt att se att det skulle bli några i framtiden just pga att rör-genomföringen sitter ovanför dusch!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trots allt så har man ju lättat ordentligt på reglerna betydligt. Förr hade man ju tvättfat och en kanna med vatten och pottan under sängen. Jag antar att det berodde på att stenhårda regler om rörgenomföringar? :x