4 775 läst · 39 svar
5k läst
39 svar
Rör genom golv badrum
Jag förstår det. Det är väl därför de tar 600 kr/h. Jag säger inget om det eller de 500 kr som de tar för att bilen kommer till mig. Men 2500 kr i materialkostnader. Jag kan köpa de för 300 kr, inte fan bör de vara rimligt med 1000% marginal? Jag har utantvekan acc 2000 kr men i vilken värld är det materialet 3 ggr dyrare än timpriset och bilen ihop.N Nils82 skrev:
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
För det första är det väl DU som säger att det tar en timme och inte han , eller ??AdisCapa skrev:Tog dit en annan VVS snubbe som menade att det självklart går att flytta. Han skulle ha 3650 kr efter ROT för att flytta rören och ta upp till en handdukstork. Detta priset var endast för att flytta rören 60 cm längst golvet och upp 50 cm.
Vi skulle gräva fram själva vart i väggen de ska gå.
I vilken värld tar man 4000 kr för max 1 timmes jobb, 3 m rör, 6 kopplingar?
Är jag helt ute och cyklar eller är detta normalt?
För det andra har han tydligen redan varit hos dig en gång så den timmen är nog redan avverkad.
För det tredje är det precis som Rickard.ag säger som så att en timme kanske blir typ 20min effektivt på plats.
All tid för körningar, inköp etc., tycker du att han ska stå för detta när det är du som behöver hjälp ???
Jag kan omöjligt uttala mig om priset han gett dig är rimligt för jag är inte rörläggare och har inte sett det hela på plats eller har koll på vilket material som behövs och vad detta kostar, men ibland förstår jag inte varför folk gör saker själv istället då det är så enkelt.
Har du koll på vad man har i omkostnader som hantverkare och vad där blir kvar av de 600 när staten och omkostnaderna är betalda.AdisCapa skrev:Jag förstår det. Det är väl därför de tar 600 kr/h. Jag säger inget om det eller de 500 kr som de tar för att bilen kommer till mig. Men 2500 kr i materialkostnader. Jag kan köpa de för 300 kr, inte fan bör de vara rimligt med 1000% marginal? Jag har utantvekan acc 2000 kr men i vilken värld är det materialet 3 ggr dyrare än timpriset och bilen ihop.
500 för att bilen ska komma till dig låter ju i överkant om det inte är orimligt långa avstånd dock.
Nu var han där och ordnade det, tog effektiv tid 1 h 15 min men de tar betalt för 4 enligt offerten.Paul-Staffanstorp skrev:För det första är det väl DU som säger att det tar en timme och inte han , eller ??
För det andra har han tydligen redan varit hos dig en gång så den timmen är nog redan avverkad.
För det tredje är det precis som Rickard.ag säger som så att en timme kanske blir typ 20min effektivt på plats.
All tid för körningar, inköp etc., tycker du att han ska stå för detta när det är du som behöver hjälp ???
Jag kan omöjligt uttala mig om priset han gett dig är rimligt för jag är inte rörläggare och har inte sett det hela på plats eller har koll på vilket material som behövs och vad detta kostar, men ibland förstår jag inte varför folk gör saker själv istället då det är så enkelt.
Har du koll på vad man har i omkostnader som hantverkare och vad där blir kvar av de 600 när staten och omkostnaderna är betalda.
500 för att bilen ska komma till dig låter ju i överkant om det inte är orimligt långa avstånd dock.
Firman är belägen i samma ort som jag har huset, vilket innebär att det tar 10 min att åka.
Behöver man 2 h 45 min för att anskaffa material som är 3 m rör och 4 kopplingar?
Det är inte konstigt att folk gör saker själva då han nu åker till nästa jobb och tar betalt för ytterligare den tiden som jag faktiskt redan betalat honom för. På detta sättet kan firmor ta betalt för 16 h/dag och arbeta 8.
Jag har inte kommenterat deras timpris eller deras påslag på material, det är väl därifrån de ska kunna gå ihop. Inte ta betalt för mer än dubbelt den tiden som de är på plats?
Aja, nu är det som det är men det finns inget som kan övertala mig att 3650 kr (efter ROT) för 1h 15 min effektivt arbete, 3 m rör och fyra kopplingar är rimligt. Kan även räkna in 200 % påslag på material och 1 h för inköp och 500 kr för bil så blir det fortfarande jävla orimligt.
P.S
Mina 4 kopplingar är inte gjorda i guld.
Anledningen med frågan var att ta reda på om det är rimligt eller inte för jag är nybliven villaägare och försöker få koll på kostnader för hantverkare.
Det är upp till dig om det är rimligt,du bestämmer själv.C Caponi skrev:Nu var han där och ordnade det, tog effektiv tid 1 h 15 min men de tar betalt för 4 enligt offerten.
Firman är belägen i samma ort som jag har huset, vilket innebär att det tar 10 min att åka.
Behöver man 2 h 45 min för att anskaffa material som är 3 m rör och 4 kopplingar?
Det är inte konstigt att folk gör saker själva då han nu åker till nästa jobb och tar betalt för ytterligare den tiden som jag faktiskt redan betalat honom för. På detta sättet kan firmor ta betalt för 16 h/dag och arbeta 8.
Jag har inte kommenterat deras timpris eller deras påslag på material, det är väl därifrån de ska kunna gå ihop. Inte ta betalt för mer än dubbelt den tiden som de är på plats?
Aja, nu är det som det är men det finns inget som kan övertala mig att 3650 kr (efter ROT) för 1h 15 min effektivt arbete, 3 m rör och fyra kopplingar är rimligt. Kan även räkna in 200 % påslag på material och 1 h för inköp och 500 kr för bil så blir det fortfarande jävla orimligt.
P.S
Anledningen med frågan var att ta reda på om det är rimligt eller inte för jag är nybliven villaägare och försöker få koll på kostnader för hantverkare.
För mig personligen är detta pris långt ifrån rimligt.
Men nu har du ju betalat så då var väl priset rimligt.
Jag betalade de för att slippa framtida försäkringstjafs. Men rimligt har de aldrig varit även om de flesta på forumet verkade tycka det.T twoody skrev:
Medlem
· Västernorrland
· 10 895 inlägg
Om det är rimligt eller inte vet man ju inte förrän man begär in offerter från flera olika på samma jobb. Vad folk i övrigt tycker är väldigt olika och om de tar 2000kr i umeå eller att nån gör det gratis nån annanstans hjälper ju föga.
Renoverare
· Skåne
· 8 522 inlägg
Hantverkare tar även betalt för tiden de transporterar sig mellan företaget och kunden samt eventuella inköpsställen.C Caponi skrev:Nu var han där och ordnade det, tog effektiv tid 1 h 15 min men de tar betalt för 4 enligt offerten.
P.S
Sen om tiden är rimlig kan man ju omöjligt svara på då man inte vet alla förutsättningarna.
Men de har säkert räknat in tiden de var där första besöket också naturligtvis och lägger man då ihop tiderna så låter det inte som fyra tim är så orimligt egentligen.
Dessutom fakturerar man inte i 15min intervaller heller utan oftast minst efter påbörjad halvtimme, timme eller rent sunt förnuft.
Produkter som diskuteras i tråden