Vi har extremt dåligt tryck i duschen och det beror på att rören böjts för mycket inne i väggen. Så jag tänkte försöka ta vattnet som kommer till handfatet några meter bort istället och dra rör därifrån till en ny blandare.
Såhär ser det ut under handfatet:
Jag tänkte först sätta en ballofix längst ner ovanför den första böjen efter att rören kommer ut från väggen. Sedan ovanför det tänkte jag sätta en t-koppling om det får plats och dra rör från den bort till duschen. Låter detta som ett bra sätt att göra det på? Eller skulle man kunna sätta in t-koppling med inbyggd ballofix där istället som jag såg fanns på biltema, stoppar det vattnet åt båda hållen om man slår av den då?
Från det bortre röret kommer jag kanske behöva bocka för att komma runt både plaströret som kommer från handfatet och det andra röret, och då undrar jag om det är något speciellt att tänka på. Finns det något som säger att rören inte ska gå för nära varandra?
Hur räknar man på hur rören ska bockas, eller försöker man göra det på känn och testar sig fram? Försökte googla men hittade inte något svar.
Finns det någon begränsning för hur mycket jag får bocka rören?
Kommer jag kunna böja rören tillräckligt för att pilla in t-kopplingen emellan när jag har skurit dom, eller är risken att jag knäcker dom då?
Är det okej att sätta fler klämringskopplingar på vägen för att göra det lättare, och eller behöver det vara ett långt rör hela vägen på några meter?
Det jag är mest orolig för är bockningen av rören precis under handfatet.
Såhär ser det ut under handfatet:

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Logga in
Skapa konto

Logga in
Skapa konto
Jag tänkte först sätta en ballofix längst ner ovanför den första böjen efter att rören kommer ut från väggen. Sedan ovanför det tänkte jag sätta en t-koppling om det får plats och dra rör från den bort till duschen. Låter detta som ett bra sätt att göra det på? Eller skulle man kunna sätta in t-koppling med inbyggd ballofix där istället som jag såg fanns på biltema, stoppar det vattnet åt båda hållen om man slår av den då?
Från det bortre röret kommer jag kanske behöva bocka för att komma runt både plaströret som kommer från handfatet och det andra röret, och då undrar jag om det är något speciellt att tänka på. Finns det något som säger att rören inte ska gå för nära varandra?
Hur räknar man på hur rören ska bockas, eller försöker man göra det på känn och testar sig fram? Försökte googla men hittade inte något svar.
Finns det någon begränsning för hur mycket jag får bocka rören?
Kommer jag kunna böja rören tillräckligt för att pilla in t-kopplingen emellan när jag har skurit dom, eller är risken att jag knäcker dom då?
Är det okej att sätta fler klämringskopplingar på vägen för att göra det lättare, och eller behöver det vara ett långt rör hela vägen på några meter?
Det jag är mest orolig för är bockningen av rören precis under handfatet.
Ja jag såg det när jag först började kolla. Jag har plockat ut och rengjort silarna. Testade att byta slangen också, men vart ingen skillnad. Sen hade jag rörmokare här som kollade och sa det där med rören i väggen. Det var han som föreslog att man kunde göra på detta sättet.M _Mannen skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Ska ett rör från handfaten ha synlig vatten,skickar bilden.
Badrum -
Varför rinner inte vattnet undan i handfatet men gör det när jag lyfter ut slangen från avloppsröret?
Vatten & Avlopp -
Läcker från röret under handfatet i badrummet.
Badrum -
Läcker från mynningen av röret under handfatet
Vatten & Avlopp -
Rör ner i golv från handfat
Badrum