98 143 läst · 316 svar
98k läst
316 svar
Robotklippare utan begränsningskabel - äntligen
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 850 inlägg
https://sv.wikipedia.org/wiki/Real_time_kinematicTomture61 skrev:
RTK använder GPS eller liknande system.
Felet i GPS-systemet kompenseras genom att klipparen och basstationen får samma fel, eftersom basstationen står still kan man bestämma dess position väldigt exakt och då kan man räkna ut felet, skicka detta till klipparen som då vet var den är.
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 515 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 515 inlägg
Undra om Stiga har fått backa från detta med klipptimmar eller om de döljer informationen på sin sida bra? Letade på Stigas sida och där skriver de att datapaket ingår under hela klipparens livslängd och att inga andra kostnader tillkommer. Men flertalet handlare skriver som dig, att klipptimmar för de första 3 åren ingår och efter det kan de köpas till i Stigas app...K Keld skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 850 inlägg
Klipparen kanske bara håller tre år?
🤔🙄😉
🤔🙄😉
Allvetare
· Västra götaland
· 9 490 inlägg
Låter ju helt efterblivet att man skulle behöva betala för varje timme klipparen är ute, när man väl köpt skiten? Är det bara jag, eller är alla företag ute efter att lura en nuförtiden?
Har för mig att jag har sett någon annons/inlägg från Stiga där dom har backat från dataabonnemanget för deras klippare, det ska nu ingå under "obegränsad" tid sa deras annons, om jag inte minns fel.
Gräsklipparen har blivit en avancerad pryttel, väntar bara på att de också ska ha AI-funktioner.
Gräsklipparen har blivit en avancerad pryttel, väntar bara på att de också ska ha AI-funktioner.
Det är ju ett smart sätt att tjäna pengar även efter att man fått fullt betalt för produkten. Sedan kan man förstås ha åsikter om det moraliska i det.Dan_Johansson skrev:
Jag såg ett bilmärke, vill minnas att det var BMW, som skulle börja ta betalt i abonnemangsform/månadsvis för diverse extrautrustning som adaptiv farthållare, regnsensor m.m.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 490 inlägg
Vill de sälja gräsklippning som en tjänst får de väl göra som "tre lingon" gör med larmen, och installera skiten gratis för att sen ta en månadsavgift... Eller timklippavgift...
Säljaren: Jaså tänkte du använda klipparen också. Jamen då kostar det extra.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 490 inlägg
Tja, jag röstar med plånboken. Är spekulant på en slinglös klippare inom några år och kommer garanterat inte köpa nån med nått sånt trams..Alfredo skrev:
Samma sak med bilexemplet... Visst, det är ju klart att det blir billigare att bygga alla bilar lika och lägga till eller dra bort funktioner elektroniskt, (och jag skulle kunna tänka mig att betala en engångsavgift senare för att få mer funktioner) men köper jag en ny bil betalar jag för den en gång. Skulle aldrig köpa en bil där vissa funktioner kräver en månadsavgift..
Så tänker jag med. Hoppas bara att det är möjligt att göra så vid (alla) framtida bilköp. 😢 Redan idag betalar jag "löpande" för fjärrstyrning av kupévärmaren och jag gissar att det snarare blir "värre" i framtiden.Dan_Johansson skrev:
Bränsle , service , skatt , försäkring , ev. lån är avgifter / kostnader efter köp av bil .Dan_Johansson skrev:
Tja, jag röstar med plånboken. Är spekulant på en slinglös klippare inom några år och kommer garanterat inte köpa nån med nått sånt trams..
Samma sak med bilexemplet... Visst, det är ju klart att det blir billigare att bygga alla bilar lika och lägga till eller dra bort funktioner elektroniskt, (och jag skulle kunna tänka mig att betala en engångsavgift senare för att få mer funktioner) men köper jag en ny bil betalar jag för den en gång. Skulle aldrig köpa en bil där vissa funktioner kräver en månadsavgift..