Tomture61
13th Marine 13th Marine skrev:
Det är bara ett sätt att kräma ur dig mer pengar.

GPS är fritt att använda.
GPS är en sak , RTK antennen är mycket mer noggrann än så (5 cm)

Tomture61 Tomture61 skrev:
GPS är en sak , RTK antennen är mycket mer noggrann än så (5 cm)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Real_time_kinematic

RTK använder GPS eller liknande system.

Felet i GPS-systemet kompenseras genom att klipparen och basstationen får samma fel, eftersom basstationen står still kan man bestämma dess position väldigt exakt och då kan man räkna ut felet, skicka detta till klipparen som då vet var den är.

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Tomture61 Tomture61 skrev:
Finns ngt märke där man måste köpa abonnemang för att kunna använda klipparen .
Kommer tyvärr ej ihåg vilket märke .
Stiga har något dom kallar klipptimmar, verkar dock vara fritt i 3? år, sen får man köpa till, vet dock inte vad det kostar.

• Arg
  • Ledsen
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
B
K Keld skrev:
Stiga har något dom kallar klipptimmar, verkar dock vara fritt i 3? år, sen får man köpa till, vet dock inte vad det kostar.
Undra om Stiga har fått backa från detta med klipptimmar eller om de döljer informationen på sin sida bra? Letade på Stigas sida och där skriver de att datapaket ingår under hela klipparens livslängd och att inga andra kostnader tillkommer. Men flertalet handlare skriver som dig, att klipptimmar för de första 3 åren ingår och efter det kan de köpas till i Stigas app...

Klipparen kanske bara håller tre år?
🤔🙄😉

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
cpalm och 5 till
  • Laddar…
Låter ju helt efterblivet att man skulle behöva betala för varje timme klipparen är ute, när man väl köpt skiten? Är det bara jag, eller är alla företag ute efter att lura en nuförtiden?

• Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
Har för mig att jag har sett någon annons/inlägg från Stiga där dom har backat från dataabonnemanget för deras klippare, det ska nu ingå under "obegränsad" tid sa deras annons, om jag inte minns fel.

Gräsklipparen har blivit en avancerad pryttel, väntar bara på att de också ska ha AI-funktioner.

• Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Låter ju helt efterblivet att man skulle behöva betala för varje timme klipparen är ute, när man väl köpt skiten? Är det bara jag, eller är alla företag ute efter att lura en nuförtiden?
Det är ju ett smart sätt att tjäna pengar även efter att man fått fullt betalt för produkten. Sedan kan man förstås ha åsikter om det moraliska i det.

Jag såg ett bilmärke, vill minnas att det var BMW, som skulle börja ta betalt i abonnemangsform/månadsvis för diverse extrautrustning som adaptiv farthållare, regnsensor m.m.

• Gilla
Utsliten och utdömd och 1 till
  • Laddar…
Vill de sälja gräsklippning som en tjänst får de väl göra som "tre lingon" gör med larmen, och installera skiten gratis för att sen ta en månadsavgift... Eller timklippavgift...

Vill de sälja gräsklippning som en tjänst får de väl göra som "tre lingon" gör med larmen, och installera skiten gratis för att sen ta en månadsavgift...
De tänker nog att de tjänar ännu mer på att först sälja prylen och sen debitera för att den används... 🙄

Säljaren: Jaså tänkte du använda klipparen också. Jamen då kostar det extra.

• Gilla
  • Haha
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
De tänker nog att de tjänar ännu mer på att först sälja prylen och sen debitera för att den används... 🙄
Tja, jag röstar med plånboken. Är spekulant på en slinglös klippare inom några år och kommer garanterat inte köpa nån med nått sånt trams..

Samma sak med bilexemplet... Visst, det är ju klart att det blir billigare att bygga alla bilar lika och lägga till eller dra bort funktioner elektroniskt, (och jag skulle kunna tänka mig att betala en engångsavgift senare för att få mer funktioner) men köper jag en ny bil betalar jag för den en gång. Skulle aldrig köpa en bil där vissa funktioner kräver en månadsavgift..

• Gilla
DrDeath100 och 1 till
  • Laddar…
Skulle aldrig köpa en bil där vissa funktioner kräver en månadsavgift..
Så tänker jag med. Hoppas bara att det är möjligt att göra så vid (alla) framtida bilköp. 😢 Redan idag betalar jag "löpande" för fjärrstyrning av kupévärmaren och jag gissar att det snarare blir "värre" i framtiden.

Tomture61
Tja, jag röstar med plånboken. Är spekulant på en slinglös klippare inom några år och kommer garanterat inte köpa nån med nått sånt trams..

Samma sak med bilexemplet... Visst, det är ju klart att det blir billigare att bygga alla bilar lika och lägga till eller dra bort funktioner elektroniskt, (och jag skulle kunna tänka mig att betala en engångsavgift senare för att få mer funktioner) men köper jag en ny bil betalar jag för den en gång. Skulle aldrig köpa en bil där vissa funktioner kräver en månadsavgift..
Bränsle , service , skatt , försäkring , ev. lån är avgifter / kostnader efter köp av bil .

Om jag tolkar rätt utifrån ena videon, så behövs inget extra simkort eller något sådant för Yarbo iallafall.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.