En JFB som ska sitta i en kapsling utomhus ska ha följande symbol:

d2160002.jpg

Vilket jag tror de flesta har idag, men säker kan man ju aldrig vara...

snaggletooth skrev:
En JFB som ska sitta i en kapsling utomhus ska ha följande symbol:

[bild]

Vilket jag tror de flesta har idag, men säker kan man ju aldrig vara...
Hittade en liten normcentral i källaren med bet ip55 borde ju funka.
Hoppas den får plats i fasadskåpet .

Här får man mycket hjälp tack så mycket.

Nästa fråga !!!!!
Inkommande kabel till det gamla fasadskåpet räcker inte fram till den plats där det nya infällda fasadskåpet skall sitta senare.Hur gör jag då ? Ringer elbolaget kostnad?

p169suc skrev:
Nästa fråga !!!!!
Inkommande kabel till det gamla fasadskåpet räcker inte fram till den plats där det nya infällda fasadskåpet skall sitta senare.Hur gör jag då ? Ringer elbolaget kostnad?
Ja, servisen är elbolagets kabel så den får varken du eller elektriker röra. Vet inte hur det ser ut, men kanske att det går att de skarvar kabeln samtidigt som de flyttar mätaren.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Ja, servisen är elbolagets kabel så den får varken du eller elektriker röra. Vet inte hur det ser ut, men kanske att det går att de skarvar kabeln samtidigt som de flyttar mätaren.

//Patrik
Tack Jag får lugna mig tills det nya skåpet är på plats med ett skyddsrör framdraget dit!
Det kan inte kosta så mycket att förlänga kabeln 5m för dem.

Mikael_L
Du måste nog kolla med elbolaget även innan du drar något skyddsrör. Många elbolag är väldigt kinkiga på vad för rör det får vara, hur det ska läggas och vem som får lägga.

Här fick jag lägga det själv, men fick hämta (gratis) de rör dom vill ha från deras förråd.

Annars kan du bara lämna en öppen rörgrav, ca 40-50 cm djup. Så fixar det sig fint och enkelt när det väl blir dags.

Om du ska gräva själv, kolla djupet också, för beroende på hur man tolkar reglerna är det 35 eller 55 cm fyllnadsdjup som gäller.

Mikael_L skrev:
Du måste nog kolla med elbolaget även innan du drar något skyddsrör. Många elbolag är väldigt kinkiga på vad för rör det får vara, hur det ska läggas och vem som får lägga.

Här fick jag lägga det själv, men fick hämta (gratis) de rör dom vill ha från deras förråd.

Annars kan du bara lämna en öppen rörgrav, ca 40-50 cm djup. Så fixar det sig fint och enkelt när det väl blir dags.
Tack igen!
Jag ska prata med dom nästa vecka bara dom inte har någon synpunkt på att jag använder gamla fasadskåpet som byggcentral under byggtiden.

De kan ev. ha synpunkter på det.
Hos mig krävde vattenfall att det fanns ett litet skärmtak över skåpet samt att det skulle sitta på en "stadig" ställning, dvs inte bara spickas upp på ett träd.

Varför inte bara byta mätarskåpet direkt? De nya har DIN-skena och plats för både jordfelsbrytare och automatsäkringar. Inget krångel med det gamla skåpet och det blir ordentligt på en gång!

Rikard Ågren skrev:
Varför inte bara byta mätarskåpet direkt? De nya har DIN-skena och plats för både jordfelsbrytare och automatsäkringar. Inget krångel med det gamla skåpet och det blir ordentligt på en gång![/QUOTE
Det vore nog det bästa.men då måste jag väl ha dit elbolaget två gånger för att koppla,
en nu och en när jag skall fälla in det i väggen.Dyrt ????

Gabbe1 skrev:
De kan ev. ha synpunkter på det.
Hos mig krävde vattenfall att det fanns ett litet skärmtak över skåpet samt att det skulle sitta på en "stadig" ställning, dvs inte bara spickas upp på ett träd.
Jag har gjort en ställning på en "sj-pall" så att jag kan flytta den under byggtiden och
ska nu komplettera med ett litet skärmtak tack för tipset

Vet du var väggen ska hamna så kan du ju låta montera det nya skåpet där direkt på din ställning, ring kraftverket och be de skarva kabeln dit men lämna kabeln ovan mark några meter så att du kan flytta skåpet en bit under bygget, sen bara låta elektrikern skruva upp det när allt är klart.

Mikael_L
Rikard Ågren skrev:
Vet du var väggen ska hamna så kan du ju låta montera det nya skåpet där direkt på din ställning, ring kraftverket och be de skarva kabeln dit men lämna kabeln ovan mark några meter så att du kan flytta skåpet en bit under bygget, sen bara låta elektrikern skruva upp det när allt är klart.
Exakt så gjorde jag. :)
Smidigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.