4 265 läst · 44 svar
4k läst
44 svar
riva stugan och använda fasadskåpet till byggstöm
En JFB som ska sitta i en kapsling utomhus ska ha följande symbol:
Vilket jag tror de flesta har idag, men säker kan man ju aldrig vara...
Vilket jag tror de flesta har idag, men säker kan man ju aldrig vara...
Renoverare
· Gävleborg
· 8 163 inlägg
Ja, servisen är elbolagets kabel så den får varken du eller elektriker röra. Vet inte hur det ser ut, men kanske att det går att de skarvar kabeln samtidigt som de flyttar mätaren.p169suc skrev:
//Patrik
Tack Jag får lugna mig tills det nya skåpet är på plats med ett skyddsrör framdraget dit!Patrik_Hed skrev:
Det kan inte kosta så mycket att förlänga kabeln 5m för dem.
Du måste nog kolla med elbolaget även innan du drar något skyddsrör. Många elbolag är väldigt kinkiga på vad för rör det får vara, hur det ska läggas och vem som får lägga.
Här fick jag lägga det själv, men fick hämta (gratis) de rör dom vill ha från deras förråd.
Annars kan du bara lämna en öppen rörgrav, ca 40-50 cm djup. Så fixar det sig fint och enkelt när det väl blir dags.
Här fick jag lägga det själv, men fick hämta (gratis) de rör dom vill ha från deras förråd.
Annars kan du bara lämna en öppen rörgrav, ca 40-50 cm djup. Så fixar det sig fint och enkelt när det väl blir dags.
Om du ska gräva själv, kolla djupet också, för beroende på hur man tolkar reglerna är det 35 eller 55 cm fyllnadsdjup som gäller.
Tack igen!Mikael_L skrev:Du måste nog kolla med elbolaget även innan du drar något skyddsrör. Många elbolag är väldigt kinkiga på vad för rör det får vara, hur det ska läggas och vem som får lägga.
Jag ska prata med dom nästa vecka bara dom inte har någon synpunkt på att jag använder gamla fasadskåpet som byggcentral under byggtiden.
De kan ev. ha synpunkter på det.
Hos mig krävde vattenfall att det fanns ett litet skärmtak över skåpet samt att det skulle sitta på en "stadig" ställning, dvs inte bara spickas upp på ett träd.
Hos mig krävde vattenfall att det fanns ett litet skärmtak över skåpet samt att det skulle sitta på en "stadig" ställning, dvs inte bara spickas upp på ett träd.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Varför inte bara byta mätarskåpet direkt? De nya har DIN-skena och plats för både jordfelsbrytare och automatsäkringar. Inget krångel med det gamla skåpet och det blir ordentligt på en gång!
Rikard Ågren skrev:Varför inte bara byta mätarskåpet direkt? De nya har DIN-skena och plats för både jordfelsbrytare och automatsäkringar. Inget krångel med det gamla skåpet och det blir ordentligt på en gång![/QUOTE
Det vore nog det bästa.men då måste jag väl ha dit elbolaget två gånger för att koppla,
en nu och en när jag skall fälla in det i väggen.Dyrt ????
Jag har gjort en ställning på en "sj-pall" så att jag kan flytta den under byggtiden ochGabbe1 skrev:
ska nu komplettera med ett litet skärmtak tack för tipset
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Vet du var väggen ska hamna så kan du ju låta montera det nya skåpet där direkt på din ställning, ring kraftverket och be de skarva kabeln dit men lämna kabeln ovan mark några meter så att du kan flytta skåpet en bit under bygget, sen bara låta elektrikern skruva upp det när allt är klart.
Exakt så gjorde jag.Rikard Ågren skrev:
Smidigt.
Liknande trådar
-
Kan jag använda laddboxen för att driva maskine som kräver 3-fas?
Laddboxar & Elbilar -
Rise: "Ozongeneratorer bör inte användas för privat bruk"
Artikelkommentarer -
Använda sin privata trädgård som arbetsplats/verkstad?
Juridik -
Byta bjälklag i stugan. Riva väggar?
Grund & Markarbeten -
Riva ut eller återanvända el vid renovering?
El