4 265 läst · 44 svar
4k läst
44 svar
riva stugan och använda fasadskåpet till byggstöm
Visst får man inte sätta ett 16A uttag utan skydd från jordfelsbrytare, men jag hade nog kopplat i en bit gummi kabel med 16A hanske på och pluggat in i en 16A UC ändå. För att vara på säkra sidan hade jag kanske gjort en liten skylt/lapp o satt på kabeln. Fast det är bara vad jag hade gjort.
Det hade inte jag gjort... Det är inte helt otroligt att det kommer dit någon ev kommer dit någon byggfirma som kopplar inte sin maskin direkt på uttag...
Vi pratar inte om stora summor för en JFB innan uttag. Nästa alternativ är att köpa en UC med fast anslutning.
Vi pratar inte om stora summor för en JFB innan uttag. Nästa alternativ är att köpa en UC med fast anslutning.
16A UC = min elbjörn?????Mnor skrev:
Det är absolut helt säkert bara jag som ska använda uttaget.Akzid skrev:
Hur kopplar jag en jordfelsbrytare innan uttaget
Svar ja. Om det finns plats för en JFB där inne alltså.p169suc skrev:
Och det är antagligen den enklaste lösningen som är korrekt.
Byt bottenplatta på huvudsäkringarna till 16A, om det inte redan är det.
Sätt en JFB i mätarskåpet.
Sätt ett 16A CEEE-uttag på skåpet.
Nu blir du tyvärr tvungen att ha en gummikabel till din byggcentral, men fördelen är att det är både säkert och korrekt.
Det är 16A huvudsäkringar men hur sätter jag dit jordfelsbrytaren ?vilken sort?Mikael_L skrev:Svar ja. Om det finns plats för en JFB där inne alltså.
Och det är antagligen den enklaste lösningen som är korrekt.
Byt bottenplatta på huvudsäkringarna till 16A, om det inte redan är det.
Sätt en JFB i mätarskåpet.
Sätt ett 16A CEEE-uttag på skåpet.
Nu blir du tyvärr tvungen att ha en gummikabel till din byggcentral, men fördelen är att det är både säkert och korrekt.
En 4-pol JFB.
PEN-ledaren in på nollan-ingången på JFB, faserna på fas-ingångarna.
Nollan till trefas-handsken från nollan-utgången på JFB, faserna från fas-utgångarna på JFB.
Skyddsjord i handsken till PEN-ledaren.
Som denna bild:
'
Och PE-skenan och N-skenan i bilden ska alltså istället vara PE och N anslutningen i CEEE-handsken.
PEN-ledaren in på nollan-ingången på JFB, faserna på fas-ingångarna.
Nollan till trefas-handsken från nollan-utgången på JFB, faserna från fas-utgångarna på JFB.
Skyddsjord i handsken till PEN-ledaren.
Som denna bild:
'
Och PE-skenan och N-skenan i bilden ska alltså istället vara PE och N anslutningen i CEEE-handsken.