Visst får man inte sätta ett 16A uttag utan skydd från jordfelsbrytare, men jag hade nog kopplat i en bit gummi kabel med 16A hanske på och pluggat in i en 16A UC ändå. För att vara på säkra sidan hade jag kanske gjort en liten skylt/lapp o satt på kabeln. Fast det är bara vad jag hade gjort.

Det hade inte jag gjort... Det är inte helt otroligt att det kommer dit någon ev kommer dit någon byggfirma som kopplar inte sin maskin direkt på uttag...
Vi pratar inte om stora summor för en JFB innan uttag. Nästa alternativ är att köpa en UC med fast anslutning.

prototypen skrev:
Åtminstone i äldre fasadskåp så fanns det plats för 4 st säkringar, bra om man satte skåpet på garaget.

Protte
3 st Huvudsäkringar finns det (vet inte om det finns plats för fler) men kan man inte sätta enbart en jordfelsbrytare inne i fasadskåpet??

Mnor skrev:
Visst får man inte sätta ett 16A uttag utan skydd från jordfelsbrytare, men jag hade nog kopplat i en bit gummi kabel med 16A hanske på och pluggat in i en 16A UC ändå. För att vara på säkra sidan hade jag kanske gjort en liten skylt/lapp o satt på kabeln. Fast det är bara vad jag hade gjort.
16A UC = min elbjörn?????

16A UC
undercentral-uc-16-286.jpg

Akzid skrev:
Det hade inte jag gjort... Det är inte helt otroligt att det kommer dit någon ev kommer dit någon byggfirma som kopplar inte sin maskin direkt på uttag...
Vi pratar inte om stora summor för en JFB innan uttag. Nästa alternativ är att köpa en UC med fast anslutning.
Det är absolut helt säkert bara jag som ska använda uttaget.
Hur kopplar jag en jordfelsbrytare innan uttaget

Mnor skrev:
16A UC
[bild]
Det är en liknande jag har men med fler säkringar

Mikael_L
p169suc skrev:
3 st Huvudsäkringar finns det (vet inte om det finns plats för fler) men kan man inte sätta enbart en jordfelsbrytare inne i fasadskåpet??
Svar ja. Om det finns plats för en JFB där inne alltså.

Och det är antagligen den enklaste lösningen som är korrekt.
Byt bottenplatta på huvudsäkringarna till 16A, om det inte redan är det.
Sätt en JFB i mätarskåpet.
Sätt ett 16A CEEE-uttag på skåpet.

Nu blir du tyvärr tvungen att ha en gummikabel till din byggcentral, men fördelen är att det är både säkert och korrekt.

Mikael_L skrev:
Svar ja. Om det finns plats för en JFB där inne alltså.

Och det är antagligen den enklaste lösningen som är korrekt.
Byt bottenplatta på huvudsäkringarna till 16A, om det inte redan är det.
Sätt en JFB i mätarskåpet.
Sätt ett 16A CEEE-uttag på skåpet.

Nu blir du tyvärr tvungen att ha en gummikabel till din byggcentral, men fördelen är att det är både säkert och korrekt.
Det är 16A huvudsäkringar men hur sätter jag dit jordfelsbrytaren ?vilken sort?

Jag tycker du ska ta dit en elektriker som gör detta åt dig.. Detta är ingenting som man "chansar" med. Har man inte full koll så ta in en som har, är mitt råd.

Akzid skrev:
Jag tycker du ska ta dit en elektriker som gör detta åt dig.. Detta är ingenting som man "chansar" med. Har man inte full koll så ta in en som har, är mitt råd.
Jag tänkte mest mekaniskt i en egen liten normcentral eller finns det andra sorter sätt.

Mikael_L
En 4-pol JFB.
PEN-ledaren in på nollan-ingången på JFB, faserna på fas-ingångarna.

Nollan till trefas-handsken från nollan-utgången på JFB, faserna från fas-utgångarna på JFB.

Skyddsjord i handsken till PEN-ledaren.

Som denna bild:
jordfbrytare-schema.gif'

Och PE-skenan och N-skenan i bilden ska alltså istället vara PE och N anslutningen i CEEE-handsken.

chansar gör vi inte

Mikael_L
p169suc skrev:
Jag tänkte mest mekaniskt i en egen liten normcentral eller finns det andra sorter sätt.
Får det plats på något vettigt vis i fasadmätarskåpet sätter man lämpligen JFB'n där.

Ja en liten normcentral fungerar bra, bara den klarar klimatet utomhus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.