210 läst · 2 svar
210 läst
2 svar
Riva bskom fasad och sätta vindpapp eller behålla och sätta spikläkt
Delar av stommen är kass och har i stort sätt vittrat bort. Jag kan synliggöra resterande konstruktion genom att riva bort dem gamla cementskivorna / Asfaboard och ersätta med vindpapp. Då kan man passa på att reparera bakomliggande konstruktion och ersätta med nya 45/90 liggande reglar..eller vågar man lappa och laga med asfaboard som jag skär ut sätter in? Delar av stommen är ju fin. Jag misstänker att det är så illa som det är vid dörren med anledning av att man gjutit in den gamla trappan i grundmuren och att denne lett in vatten.
Hur hade ni gått tillväga? Vindpapp är ju billigare än Asfaboard, jag undrar om det kommer påverka inomhusklimat nämnvärt om man smäller upp ny vindpapp istället för Asfaboard.. tror ni man kan lappa och laga, eller är det lila bra att riva hela cirkusen och regla upp botten med nytt virke?
Hur hade ni gått tillväga? Vindpapp är ju billigare än Asfaboard, jag undrar om det kommer påverka inomhusklimat nämnvärt om man smäller upp ny vindpapp istället för Asfaboard.. tror ni man kan lappa och laga, eller är det lila bra att riva hela cirkusen och regla upp botten med nytt virke?
Jag tänkte då köra cirkelsåg 50 cm upp och då slippa riva ner allt..
Sätt du asfaboard då den har en liten köldbrygge brytande effekt alltså så isolerar den lite samtidigt som den fungerar som vindskydd..J Johan Svensson6068 skrev:
Vid skarvning horisontellt så brukar jag sätta en vindduksremsa som man trär under den befintliga asfaboarden och sedan ut utanpå den nya du sätter så att eventuell fukt som kommer bakom panelen rinner av på rätt sätt..
Klicka här för att svara