234 läst · 8 svar
234 läst
8 svar
Riskanalys gällande reperation av toalett
Följande reperation ska göras på min toalett:
Är det bäst att en rörmokare gör vad som framgår av denna video?
Vän till mig har erbjudit sig att göra det (ej utbildad rörmokare). Förvisso tilltro till vederbörandes kompetens, men fel kan inträffa även hos kunnig. Om rörmokare utfört det, och det blir fel, bör det kanske bli enklare med försäkringsbolaget vid eventuell följdskada.
Är detta en riskabel reperation som framgår av videon? Tänker är risken för t.ex. fukt- eller vattenskador ansenlig om det av någon anledning blir fel?
Totalt okunnig om detta.
Är det bäst att en rörmokare gör vad som framgår av denna video?
Vän till mig har erbjudit sig att göra det (ej utbildad rörmokare). Förvisso tilltro till vederbörandes kompetens, men fel kan inträffa även hos kunnig. Om rörmokare utfört det, och det blir fel, bör det kanske bli enklare med försäkringsbolaget vid eventuell följdskada.
Är detta en riskabel reperation som framgår av videon? Tänker är risken för t.ex. fukt- eller vattenskador ansenlig om det av någon anledning blir fel?
Totalt okunnig om detta.
Medlem
· Sörmland och stan
· 27 388 inlägg
Jag kan inte se hur man skulle kunna misslyckas med dessa enkla handgrepp så att fukt och vattenskador uppstår. Det första man gör är ju att stänga av vattnet till toaletten, vanligen med hjälp av den lilla minikulventil ("ballofix") som sitter vid toaletten. Det är väl typ det enda som kan misslyckas, att det saknas en minikulventil eller att den aldrig har motionerats så att den inte går att vrida på. Eller börjar droppa när man vrider på den.
Jag har bytt hela mekanismen men på en äldre toalett. Då är det en del som skruvas i porslin och nederkant samt att man även lossar anslutande slang.
Visst kan man tänka ett scenario där man inte får till detta så det läcker, eller i värsta fall ser bra ut till en början med börjar läcka efter ett tag. Om då rummet inte har golvbrunn kan ju detta leda till följdskador.
Men har man lite vana att skruva med mekaniska saker bedömer jag risken väldigt liten. Dock har man sett mycket som är så dåligt gjort så man inser många överskattar sin förmåga.
Visst kan man tänka ett scenario där man inte får till detta så det läcker, eller i värsta fall ser bra ut till en början med börjar läcka efter ett tag. Om då rummet inte har golvbrunn kan ju detta leda till följdskador.
Men har man lite vana att skruva med mekaniska saker bedömer jag risken väldigt liten. Dock har man sett mycket som är så dåligt gjort så man inser många överskattar sin förmåga.
Blir det läckage inne i cisternen så rinner det ut i avloppet.J JohanLun skrev:
Tack för alla svar!
Det finns golvbrunn. Och även en upphöjd tröskel på cirka två cm.
Nu känner jag mig dock tryggare efter alla svar i denna tråd.
Det finns golvbrunn. Och även en upphöjd tröskel på cirka två cm.
"Problemet" är att jag saknar grundläggande kunskaper inom dettaClasseClas skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Reperation av murad grund
Grund & Markarbeten -
Har kört fast gällande belysning i kök. Hjälp! Bild finns!
Kök -
Korriderade betongbalkar i kryprund, firma i Skåne för reperation?
Referenser Hantverkare & Entreprenörer -
Fråga gällande skymning/rörelsevakt belysning
Belysning -
Råd gällande oisolerad platta på mark och lukt?
Grund & Markarbeten
Mest lästa artiklarna
Senaste från startsidan
Populärt i forumet
-
Hur mycket rabatt ger Lundagrossisten hantverkarna?
Vatten & Avlopp -
Kostnad för VVS material - 100% dyrare än i bygghandeln
Vatten & Avlopp -
Toalettstol översvämmad, hur är det möjligt?
Vatten & Avlopp -
Kommunen vägrar fixa avloppet på vägen utanför
Vatten & Avlopp -
Fackmässigt utfört jobb?
Vatten & Avlopp