MLagerstedt MLagerstedt skrev:
Vet inte om de hjälper men vi hade Svea solar. De skruvade inte någonstans i vår tak med 30 paneler, de hade en lösning för takpannor där de fäster i läkten och pannorna med typ klämmor. Jag är super nöjd. De har borrat genom taket där elen går genom huset annars inget.

hoppas infon hjälper, vet inte om du har betongpannor som oss.
ja det systemet är snabbt att installera men håller absolut inte. Inte heller följer de solcellstillverkarens anvisningar om bredd på klämmorna.
 
  • Gilla
  • Haha
LGCarlsson och 5 till
  • Laddar…
S storemanager skrev:
ja det systemet är snabbt att installera men håller absolut inte. Inte heller följer de solcellstillverkarens anvisningar om bredd på klämmorna.
Menar du att Svea Solar's montering är felaktig? Intressant isåfall för de är väl rätt stora på marknaden...
 
  • Gilla
LGCarlsson och 3 till
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Inte bra om de skruvat genom pappen och in på kallvinden, är det så?
Ja det är bild från kallvinden där skruvarna syns.
 
L LoTiX skrev:
Har de missat några reglar så det är skruv precis överallt? Eller har de skruvat i reglarna men vara missat på ett par ställen?
De har inte försökt träffa reglar utan skruvarna går igenom precis överallt.
 
  • Haha
LGCarlsson och 1 till
  • Laddar…
L LoTiX skrev:
Har de missat några reglar så det är skruv precis överallt? Eller har de skruvat i reglarna men vara missat på ett par ställen?
Hål / genomföringar skall vara 10 år garanti från den som utför.
 
  • Gilla
Pettersson 1 och 1 till
  • Laddar…
Om det där är Weland stål fotplatta så ser det ut som ett helt korrekt montage med 6x30 mm skruv, och de behöver inte sitta i reglarna. De ska sitta jämt fördelade med det avstånd som är uträknat efter förutsättningarna.

Om det är rätt monterat läcker det lika mycket som från alla andra hål du redan har i takpappen från t.ex. pappspik. Dvs det läcker inte. ;)
 
  • Gilla
Bragul och 4 till
  • Laddar…
S storemanager skrev:
ja det systemet är snabbt att installera men håller absolut inte. Inte heller följer de solcellstillverkarens anvisningar om bredd på klämmorna.
Vad är det som inte håller? Jag har en granne med deras system och dessutom ett brant tak. Han har inte haft några problem. Specificera gärna din uppfattning om vad som inte håller och varför.
 
S storemanager skrev:
ja det systemet är snabbt att installera men håller absolut inte. Inte heller följer de solcellstillverkarens anvisningar om bredd på klämmorna.
Vad har du för erfarenhet av det
Jag har klammer sen Maj installerat
Men man har nya direktiv att solceller ej får var närmare gavel eller kanten en 300 mm
För att vinden ej ska ta tag
 
PaulWisen PaulWisen skrev:
...Att fästa i läkten som ESDEC gör är ett enklare/billigare alternativ. Risken där är att det inte håller för vinterstormarna...
Vilket del går sönder först av vinterstormarna med ESDEC? Gammal läkt, klämmorna som ser lite klena ut eller blir det mer belastning på själva takpannorna? (en fördel för installationsfirmorna är nog arbetet, ESDEC kräver inte att man sågar ut spår ur pannorna som en del andra system kräver, men har sett kommentarer om att det skulle bli mer belastning på pannorna och risk för sprickor om man inte sågar ur spår)

Verkar som ESDEC har upp till dubbelt så tätt mellan krokarna som en del andra system så det kanske kompenseras lite där?

Verkar annars väldigt bra att varken såga takpannor eller göra fler hål i taket...

Metallisk nagelpistolmagasin, öppen konstruktion, inga naglar, vit bakgrund, logotyp "EVO". Svart-grå gitarrcapo av metall med justerbar spännmekanism. Används för att ändra instrumentets stämning.
 
  • Gilla
helrob
  • Laddar…
D DonAnte skrev:
De har inte försökt träffa reglar utan skruvarna går igenom precis överallt.
Att skruvarna varit för långa, och därför syns på vinden och i garaget är enbart ett kosmetiskt problem. Det blir inte mer fukt bara för att en skruv gå igenom materialet. Om det blir problem med fukt i skruvhål, så beror det enbart på vart/hur skruven sitter på taket. Inte om den är för lång.
 
  • Gilla
Incitament
  • Laddar…
Det är mycket smutskastning på olika monteringar men har någon eller känner någon till någwsom faktiskt fått problem?
 
  • Gilla
BosseHansson och 1 till
  • Laddar…
MLagerstedt MLagerstedt skrev:
Vet inte om de hjälper men vi hade Svea solar. De skruvade inte någonstans i vår tak med 30 paneler, de hade en lösning för takpannor där de fäster i läkten och pannorna med typ klämmor. Jag är super nöjd. De har borrat genom taket där elen går genom huset annars inget.

hoppas infon hjälper, vet inte om du har betongpannor som oss.

Och detta sitter hur bra då när det kommer en kraftig kastvind som lyfter upp allt?

Är det inte någon annan som inser den totala galenskapen i detta, att montera "segel" på era tak?!

Eller har ni någonsin sett någon anläggning där de har tätat överallt mellan panelerna och takpannorna så att vinden inte kan komma in under och lyfta av hela skiten på ett nafs?

Jag fattar inte hur försäkringsbolagen ens kan tillåta dessa galenskaper fortgå. Nä, jag tror ni borde läsa på lite om fysikens lagar och hur detta med vind och lyftkraft fugerar.....
 
  • Haha
  • Gilla
LGCarlsson och 4 till
  • Laddar…
D DonAnte skrev:
I slutet på förra vecka monterades solceller på mitt tak. Resultatet var att de kört en massa långa skruvar för monteringsskenorna rakt igenom taket, så de sticker ut på vinden. Borde man inte skruva mot reglarna?

Dessutom gick en rad, synliga på utsidan, skruvar rak igenom på vardera garagegavel på utsidan. Riktigt fult och dessutom synd på sommarens nymålning.

Min oro nu är att det är risk för fuktskador. I så fall hur bör det åtgärdas?

Mvh
Ante
Oj, herregud. Dokumentera och reklamera arbetet. Ta dit sen dit en oberoende besiktningsman om ni inte kommer överens och de inte återställer.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Innehåll ev återstående betalning, ta in en besiktningsman och få svart på vitt vad som är fel och vad som måste åtgärdas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.