16 522 läst · 53 svar
17k läst
53 svar
Risig installation - hjälp före jag gnäller...
Intressanta kommentarer. Skall vi nyansera den här kvalitetsdiskussionen gällande produkterna lite tror jag ni måste skilja på produktens hållbarhet och produktens monterbarhet. De är djävulskt robusta bakom bakeliten, porslin, tjock plåt,, etc. sen Kan jag hålla med om att de kanske borde produktutvecklat infästningarna men det känns inte som raketforskning att som någon skriver göra ett u och skruva fast.jag hade då inte fått godkänt på el A om jag föste något på det sättet.
Nåväl. Mer fakta i målet som egentligen endast leder mig till att konkludera att det är dåligt gjort: mycket riktigt var det dosor som går att skruva ut. När jag nu tog ner uttagen så sitter de:
A två cm in i väggen (alltså knappast mm som någon pratade om)
B hälften av dem utan skruv mellan chassier och dosan.
Men den som säger att man får vad man betalar för (elektrikerna) har väl antagligen rätt. Tyckte bara att genom att anlita en rimlig firma med svenskt normalpris och inte random öststatsfirma så skulle jag slippa undan mycket av detta (iaf att man monterar dosor galet fel och inte skruvar fast saker) men inser nu att det är fullständigt personberoende. Nästa gång får jag gå tillbaka till min pensionerade elektrikergranne som gjorde resten av huset spotless med samma saker utan att klaga en sekund på grejerna.
Och varför jag inte gör det själv: det finns rimlig chans att något hänt på elsidan sedan jag läste halva elprogrammet för 15 år sedan och vi snackar trots allt 3-fas 16A.
Nåväl. Mer fakta i målet som egentligen endast leder mig till att konkludera att det är dåligt gjort: mycket riktigt var det dosor som går att skruva ut. När jag nu tog ner uttagen så sitter de:
A två cm in i väggen (alltså knappast mm som någon pratade om)
B hälften av dem utan skruv mellan chassier och dosan.
Men den som säger att man får vad man betalar för (elektrikerna) har väl antagligen rätt. Tyckte bara att genom att anlita en rimlig firma med svenskt normalpris och inte random öststatsfirma så skulle jag slippa undan mycket av detta (iaf att man monterar dosor galet fel och inte skruvar fast saker) men inser nu att det är fullständigt personberoende. Nästa gång får jag gå tillbaka till min pensionerade elektrikergranne som gjorde resten av huset spotless med samma saker utan att klaga en sekund på grejerna.
Och varför jag inte gör det själv: det finns rimlig chans att något hänt på elsidan sedan jag läste halva elprogrammet för 15 år sedan och vi snackar trots allt 3-fas 16A.
PS. Brytarna är THPG signalknappar (återfjädrande) som styr z-wave-dimmers.
Hej,
Eftersom alla fikade så mycket på att jag köpt risigt material att installera och sjöng modernt materiels lov så kan jag nu redovisa hur modernt material har monterats.
Tar i kontakten för att dra ut den för första gången. Du kan inte tro vad som hände sen....
Eftersom alla fikade så mycket på att jag köpt risigt material att installera och sjöng modernt materiels lov så kan jag nu redovisa hur modernt material har monterats.
Tar i kontakten för att dra ut den för första gången. Du kan inte tro vad som hände sen....
Vad säger firman då?B Berguven_glenn skrev:
Det är våndan efter att bara satt fast uttaget med klor. I dom g:a dosorna bör(ska?) man sätta dosclips för att fästa uttagen eller borra, plugga och skruva i hörnen på fästramen.
Det är ett typiskt fel som någon mindre "kunnig" gjort och ska reklameras för att få gratis åtgärdat.
Det är ett typiskt fel som någon mindre "kunnig" gjort och ska reklameras för att få gratis åtgärdat.
Om jobbet är mer än ett par tusenlappar, skriv alltid ett kontrakt med hantverkaren enl. Hantverkarformuläret 2017. Däri specificerar du att undertecknat protokoll på egenkontroll måste lämnas till beställaren innan fakturering sker. Det är en så liten sak som både ger hantverkaren ryggen fri och dig som beställare ro att jobbet är utfört bra. En win-win
Liknande trådar
-
Installationsskikt - ångbroms
Lösvirke & Timmerhus -
Vattenmätare - är min installation godkänd?
Vatten & Avlopp -
Ny hydropress för "reservvatten" - lite råd ang installation?
Vatten & Avlopp -
Justering luftflöde - Installation LLVP
Ventilation -
Ny central - är denna installation okej?
Byggmaterial & Byggteknik