16 521 läst · 53 svar
17k läst
53 svar
Risig installation - hjälp före jag gnäller...
Just dessa brytare är från byggfabriken och gjorda i bakelit för 300-400 styck. Problemet är att det tar bokstavligen ett kvarts varv för mycket med mejseln så spricker dem. Var borta och kompletterade ett kök fullt av just dessa brytare, och varje brytare tog otroligt lång tid att handskas med och otroligt ömtåliga.E elmont skrev:
Sen är kvaliteten på resten undermålig, men just brytarna ger mig mardrömmar.
Ring och be dem åtgärda flera av punkterna.
Det är i detta fall design som kostar.M Matten skrev:Just dessa brytare är från byggfabriken och gjorda i bakelit för 300-400 styck. Problemet är att det tar bokstavligen ett kvarts varv för mycket med mejseln så spricker dem. Var borta och kompletterade ett kök fullt av just dessa brytare, och varje brytare tog otroligt lång tid att handskas med och otroligt ömtåliga.
Sen är kvaliteten på resten undermålig, men just brytarna ger mig mardrömmar.
Ring och be dem åtgärda flera av punkterna.
Men det är riktigt skräp. Vägrar att använda skruvterminaler.
Du menar att man separat ska specificera att elektrikern ska utföra installationen fackmannamässigt, ska funktionsprova, inte ska ha sönder saker, samt dokumentera? Är det inte självklart att det är just dessa saker som ett proffs förväntas göra?E elmont skrev:
Well, Byggfabriken (samt Gysinge), då är det ju inte moderna byggprodukter utan "gammeldags byggnadsvård", som nytillverkade porslinsknoppar, handsmidda spikar och annat för att "passa" i äldre hus. Moderna elektriker kan ju inte jobba med sånt, så i sakfrågan: klaga på Dig själv först för att Du köpte "gammelgrejjer" för mycket pengar, klaga sen på Dig själv igen för att Du anlitade en modern "billig" elektriker.M Matten skrev:
Men klaga på firman eller elektrikern ifråga? Rätt hade varit att anlita en "dyr" elektriker som kan jobba med gamla saker som bakelit. Eller hellre göra det själv (kunskapen verkade ju finnas) - nästa gång... ;-)
Fotnot: har själv köpt lite grejs både på Byggfabriken och Gysinge till äldre hus, men inte elektriska grejjer.
Medlem
· Blekinge
· 10 477 inlägg
Håller inte med. Jag har på min hylla en nästan exakt brytare fast säkert 60-70 år gammal. Den har en fin porslinsbotten med rejäla skruvklämmor. Problemet med TS brytare är att den lilla plåtfliken som sticker upp bredvid skruven har dålig passform och är för tunn. Den viker bort sig vid fastdragning och trycker ut kardelerna. I min gamla fina brytare är allt mycket stabilare. Rätt skruvklämma funkar bra.lilytwig skrev:
ErikLtz skrev:Well, Byggfabriken (samt Gysinge), då är det ju inte moderna byggprodukter utan "gammeldags byggnadsvård", som nytillverkade porslinsknoppar, handsmidda spikar och annat för att "passa" i äldre hus. Moderna elektriker kan ju inte jobba med sånt, så i sakfrågan: klaga på Dig själv först för att Du köpte "gammelgrejjer" för mycket pengar, klaga sen på Dig själv igen för att Du anlitade en modern "billig" elektriker.
Men klaga på firman eller elektrikern ifråga? Rätt hade varit att anlita en "dyr" elektriker som kan jobba med gamla saker som bakelit. Eller hellre göra det själv (kunskapen verkade ju finnas) - nästa gång... ;-)
Fotnot: har själv köpt lite grejs både på Byggfabriken och Gysinge till äldre hus, men inte elektriska grejjer.
Är du en av dessa moderna elektriker eller har du hittat på detta, speciellt eftersom du inte köpt några elektriska grejer från byggfabriken?
Bara för att de är gjorda i gammal design betyder inte att:
A) Skiten ska spricka om du skruvar ett kvarts varv för mycket, utan att du känner särskilt mycket motstånd.
B) Skruvanslutningarna är mycket mer tidskrävande att få ordentligt, och känns rätt dåliga för FK med stor risk för spretande kardeler. Personligen skruvar jag bort skruven helt och lägger kardellerna som ett U under så att all koppar får kontakt.
C) Att du ska behålla alla nackdelar och bortse från alla framsteg i produktdesign som vi gjort sedan 30-talet. Renova exempelvis har en nästan identisk insida som de moderna uttagen, så jag tycker inte det ska vara särskilt svårt att göra en modern insats med kåpa i samma stil av modern plast eller bakelit.
Väldigt många "Du" där.
Jag är nog lite modernare (hellre Philips Hue än bakelit om man säger), men "grejjen" med Byggfabriken och Gysinge är ju att gammeldags går före framsteg. 30-talet stämmer nog rätt bra när det gäller det elektriska :-OM Matten skrev:
(...skriver från damens torp som återställs till "orginalskick" och hon blev mäkta förgrymmad när anlitad elfirma ersatte gamla kopplingsplintar med moderna i plast - och hade helst behållt den gamla diazed-centralen med porslinssäkringar, men det gick/fick man inte med trefas, huh...)
Jag har ingen erfarenhet från just dessa brytare, däremot har jag behållit gamla pello och liknande bakelit och även porslinsbrytare med skruvterminaler. Även porslinsdosor för kulo har ju skruvterminaler och har man inte känslan när man grejjar med dessa så går det lätt att ha sönder dem. MEN å andra sidan så sitter det massor av brytare i vårt hus som överlevt alla modernare plastgrejjor och fortfarande känns att fungera bra. Skruvterminaler och kontaktytor ser också ut att vara i gott skick.
Jag skulle kanske inte koppla mega-lasten allan över en så gammal brytare... men att tända en takbelysning fungerar bra. Och att, som jag gör i flera fall, styra en z-wave puck fungerar ypperligt. Gammal känsla, kvalitet och modern funktion.
Man blir ju lite mörkrädd när man ser att yrkesmän gör sådana här kopplingar och installationer. Systemet med egenkontroll och behörighet har verkligen sina brister.
Jag håller dock med om att om elektrikern inte anser sig klara skruvterminaler borde han inte tagit på sig arbetet.
Wago klämmor och renova brytare funkar ju bra och är mer lättjobbade (iallafall för de som inte sett en skruv förut, men man kan väl inte lära sig allt i skolan numera, penna är väl också något som man inte lär ut när det finns SMS tummar), men är det utanpåliggande så vet jag inget som är lika elegant som porslinsdosor och porslins eller bakelitbrytare. Även infällda uttag är ju retrouttagen elegantare och mer slimmade (iallafall passar bättre i gamla hus) - just renova har ändå lyckats med de infällda brytarna att få sin moderna mekanik att lira med en snygg design. Utanpåliggande renova är verkligen inte snyggt - monterat en, tittar på den nu och tänker att jag ska ta bort den och montera en gammal brytare istället...
Jag skulle kanske inte koppla mega-lasten allan över en så gammal brytare... men att tända en takbelysning fungerar bra. Och att, som jag gör i flera fall, styra en z-wave puck fungerar ypperligt. Gammal känsla, kvalitet och modern funktion.
Man blir ju lite mörkrädd när man ser att yrkesmän gör sådana här kopplingar och installationer. Systemet med egenkontroll och behörighet har verkligen sina brister.
Jag håller dock med om att om elektrikern inte anser sig klara skruvterminaler borde han inte tagit på sig arbetet.
Wago klämmor och renova brytare funkar ju bra och är mer lättjobbade (iallafall för de som inte sett en skruv förut, men man kan väl inte lära sig allt i skolan numera, penna är väl också något som man inte lär ut när det finns SMS tummar), men är det utanpåliggande så vet jag inget som är lika elegant som porslinsdosor och porslins eller bakelitbrytare. Även infällda uttag är ju retrouttagen elegantare och mer slimmade (iallafall passar bättre i gamla hus) - just renova har ändå lyckats med de infällda brytarna att få sin moderna mekanik att lira med en snygg design. Utanpåliggande renova är verkligen inte snyggt - monterat en, tittar på den nu och tänker att jag ska ta bort den och montera en gammal brytare istället...
Medlem
· Blekinge
· 10 477 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 477 inlägg
Det är en vippbrytare. "Rocker button". Ingen tryckbrytare.
Medlem
· Blekinge
· 10 477 inlägg
Nu ser jag att även TS har en vippbrytare. Förlåt mig.