2 943 läst · 57 svar
3k läst
57 svar
Ringhals 3 nu också med problem
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 430 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 430 inlägg
Ja där finns en poäng, service och underhåll borde ske under sommaren då solen skiner, men nähej driftstopp planeras in när kvicksilvret sjunkerG OMathson skrev:
Mina solceller ger just nu 3,7kW. Trots snö på dem.G OMathson skrev:
Tja, är det inte klarlagt att det krävs ungefär dubbelt så mycket installerad effekt havsbaserad vind som kärnkraft för att hålla elpriset i schack? Jag för min del tror att vi behöver ha mer av både kärnkraft, vattenkraft, kraftvärme, sol och vind om vi ska kunna ha kvar välfärdssamhället.tommib skrev:
Medan ny kraftförsörjning byggs lär vi få ta till traditionella metoder som lokaleldstäder om vi inte vill bli kalla, en kakelugn kanske vore nått @tommib?
Det kan man göra. Vad är svaret, om i bortser från löpsedelsargumentationen här?RoTe skrev:
Att elproducenterna tjänar mer pengar på höga elpriser är ju iallafall delvis sant, men det beror ju också på var du producerar din el - som du vet går det inte att producera el billigt i norr och sälja den dyrt i söder, det har svenska kraftnät reglerat med avgifter.
Det jag antar att du menade var att en producent sätter i system att stoppa sin produktion i onödan för att få upp priset via annan produktion i rätt elområde. Hur ser din kalkyl ut för det - det är ju inte kostnadsfritt att stoppa ett kärnkraftverk och göra service på det och SSM ser ju till att man inte stoppar bara för att dricka kaffe.
Kalkyl tack. Ökad intäkt minus inkomstbortfall minus reparationskostnader. Räkna gärna grovt.
Jag tror du inte har faktastöd för detta.hsd skrev:
Jag tror man försöker göra planerat underhåll när man förlorar som minst pengar på att ha ett driftstopp, dvs när elpriset är lägst.
Vi har inte alls de stora skillnader i pris längre. Så du kan definitivt tjäna pengar på att producera el i norr.
Liknande trådar
-
Alternativ till frostsäker vattenutkastare för 3m vägg?
Vatten & Avlopp -
Vilket slutbleck till Yale Doorman om jag har 730 nu
Fönster & Dörrar -
3-polig automatsäkring 25A, vilken kontinuerlig ström?
El -
Trumman snurrar inte på en Electrolux edh3386gdw
Vitvaror -
Erfarenhet av trä en pem32 inuti en pem40
Vatten & Avlopp