hsd
G OMathson skrev:
Menar du solceller? "När vintermörkret faller" Hur mycket ger solcellerna i Sverige nu? nån Watt kanske medans kärnkraften ger nästan 5800MW idag, tyvärr ca 1500MW mindre i morgon.
OL1 från 1974 (gammal Asea atom) hade drygt 97% drift 2014. De funkar om man vill och ser långsiktigt.
Ja där finns en poäng, service och underhåll borde ske under sommaren då solen skiner, men nähej driftstopp planeras in när kvicksilvret sjunker
 
G OMathson skrev:
Menar du solceller? "När vintermörkret faller" Hur mycket ger solcellerna i Sverige nu? nån Watt kanske medans kärnkraften ger nästan 5800MW idag, tyvärr ca 1500MW mindre i morgon.
OL1 från 1974 (gammal Asea atom) hade drygt 97% drift 2014. De funkar om man vill och ser långsiktigt.
Mina solceller ger just nu 3,7kW. Trots snö på dem.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Framför allt tycker jag att de som förespråkar vindkraft ska ta med kostnaden för sådan lagring i sin kalkyl. Alternativt vara öppna med att vindkraft kommer innebära skyhöga priser av och till och risk för effektbrist.
Tja, är det inte klarlagt att det krävs ungefär dubbelt så mycket installerad effekt havsbaserad vind som kärnkraft för att hålla elpriset i schack? Jag för min del tror att vi behöver ha mer av både kärnkraft, vattenkraft, kraftvärme, sol och vind om vi ska kunna ha kvar välfärdssamhället.
Medan ny kraftförsörjning byggs lär vi få ta till traditionella metoder som lokaleldstäder om vi inte vill bli kalla, en kakelugn kanske vore nått @tommib?
 
RoTe
Logad Logad skrev:
Konspirationsteorier tycker jag ni kan ta till Flashback.
Blev du så kränkt tycker jag du ska anmäla mitt inlägg.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
G
Logad Logad skrev:
Mina solceller ger just nu 3,7kW. Trots snö på dem.
Kanon! Hur stor är anläggningen? Var i Sverige? kWp?
 
hsd hsd skrev:
Ja där finns en poäng, service och underhåll borde ske under sommaren då solen skiner, men nähej driftstopp planeras in när kvicksilvret sjunker
Det gör det också. Revisionsperioden är grovt maj-sept.

Vad är värst, en veckas underhållsarbete eller ett års reparationer?
 
RoTe RoTe skrev:
Man kan ju också fråga sig vilka som tjänar pengar på att hålla elpriserna uppe.
Det kan man göra. Vad är svaret, om i bortser från löpsedelsargumentationen här?

Att elproducenterna tjänar mer pengar på höga elpriser är ju iallafall delvis sant, men det beror ju också på var du producerar din el - som du vet går det inte att producera el billigt i norr och sälja den dyrt i söder, det har svenska kraftnät reglerat med avgifter.

Det jag antar att du menade var att en producent sätter i system att stoppa sin produktion i onödan för att få upp priset via annan produktion i rätt elområde. Hur ser din kalkyl ut för det - det är ju inte kostnadsfritt att stoppa ett kärnkraftverk och göra service på det och SSM ser ju till att man inte stoppar bara för att dricka kaffe.

Kalkyl tack. Ökad intäkt minus inkomstbortfall minus reparationskostnader. Räkna gärna grovt.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Ja där finns en poäng, service och underhåll borde ske under sommaren då solen skiner, men nähej driftstopp planeras in när kvicksilvret sjunker
Jag tror du inte har faktastöd för detta.

Jag tror man försöker göra planerat underhåll när man förlorar som minst pengar på att ha ett driftstopp, dvs när elpriset är lägst.
 
Vi har inte alls de stora skillnader i pris längre. Så du kan definitivt tjäna pengar på att producera el i norr.
 
D Daniel 109 skrev:
Vi har inte alls de stora skillnader i pris längre. Så du kan definitivt tjäna pengar på att producera el i norr.

Ja just NU är priset rätt lika över hela landet, men du vet precis vad jag menar eftersom du är bekant med hur flaskhalsavgifterna fungerar.
 
G OMathson skrev:
Kanon! Hur stor är anläggningen? Var i Sverige? kWp?
Norvästra Skåne, 10,3 kWp i SSO med 27 grader lutning.
 
G
Logad Logad skrev:
Norvästra Skåne, 10,3 kWp i SSO med 27 grader lutning.
Rätt bra ändå men blir nog inte så många kWh totalt på vinterhalvåret. Borsta av dem så kanske du kan få nån kWh till.
 
Snön smälte av framåt elvatiden och dagens produktion blev drygt 10 kWh, lite mer än vad elspetsen i värmepumpen drog i morse.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.