Undrar lite över vad som är rimligt att betala för omläggning av plåttak och skulle uppskatta att få ta del av era erfarenheter.
Vi upptäckte fuktgenomsläpp i vårt plåttak över uterummet och anlitade då snickare och plåtslagare för att åtgärda felet. Plåtslagaren anlitades genom snickaren. I december i år jobbade två plåtslagare med att klippa bort plåten som var skadad (ungefär 2kvm) och tog fram nytt material som visade sig vara obrukbar. Fick då en faktura på ca 10000kr efter ROT för det arbetet.
Nu i januari var plåtslagarna här igen och har lagt på ny plåt. För två man tog det ca 10h att lägga den nya plåten. Har nu fått ytterligare en faktura på 18700kr efter ROT.
Är det verkligen rimligt att betala nästan 30000kr för att lägga om 2kvm plåttak? Känns spontant som att de försöker blåsa mig men jag har inga tidigare erfarenheter att jämföra med så jag skulle behöva er hjälp!
Vi upptäckte fuktgenomsläpp i vårt plåttak över uterummet och anlitade då snickare och plåtslagare för att åtgärda felet. Plåtslagaren anlitades genom snickaren. I december i år jobbade två plåtslagare med att klippa bort plåten som var skadad (ungefär 2kvm) och tog fram nytt material som visade sig vara obrukbar. Fick då en faktura på ca 10000kr efter ROT för det arbetet.
Nu i januari var plåtslagarna här igen och har lagt på ny plåt. För två man tog det ca 10h att lägga den nya plåten. Har nu fått ytterligare en faktura på 18700kr efter ROT.
Är det verkligen rimligt att betala nästan 30000kr för att lägga om 2kvm plåttak? Känns spontant som att de försöker blåsa mig men jag har inga tidigare erfarenheter att jämföra med så jag skulle behöva er hjälp!
Besserwisser
· östergötland
· 2 252 inlägg
Svårt att svara på utan att ha sett ,lägg gärna med bilder..
Men spontant känns det lite dyrt...
Men finns det ställning?
Vad var problemet första gången?
Men spontant känns det lite dyrt...
Men finns det ställning?
Vad var problemet första gången?
Ingen ställning, bara stege. Taket har utgjort balkong och man har då satt stolparna till räcket genom plåten så där har vattnet tagit sig ner i taket.
Bara där plåten saknas. För en lekman känns resultatet inte toppen heller då regnvatten blir stående där de skarvat.R Rejäl skrev:
S
swirve
Elektroniktokig
· Östergötland
· 1 359 inlägg
swirve
Elektroniktokig
- Östergötland
- 1 359 inlägg
Verkar ju onekligen som de skarvat i.... Känns inget vidare. Hur ser det ut åt andra hållet?
Som jämförelse betalade jag 70k för papp, plåt, takavvattning för 90m2 plåttak inkl ett burspråk. Tog en person 3-4 dagar plus att jag la pappen på en halv dag själv.
Som jämförelse betalade jag 70k för papp, plåt, takavvattning för 90m2 plåttak inkl ett burspråk. Tog en person 3-4 dagar plus att jag la pappen på en halv dag själv.
Ska försöka ta lite fler bilder imorgon. Ja, känns onekligen välsaltat när man jämför med kostnaden för ditt jobb!S swirve skrev:
Såhär ser det ut nerifrån. Har kontakt med en annan plåtslagare för att få en second opinion innan jag går vidare med att bestrida fakturan eller liknande.S swirve skrev:
Jobbet ser sådär ut men debitering är nog tyvärr helt ok.
Två gubbar i 10 timmar bör kosta en 10k ex moms. Sen tillkommer material och tex servicebil.
Två gubbar i 10 timmar bör kosta en 10k ex moms. Sen tillkommer material och tex servicebil.