14 199 läst · 69 svar
14k läst
69 svar
Rimlig kompensation bänkskiva?
Nä, idiot-leverantören borde tagit tillbaka skräpet från början och skickat en ny som var rätt. Det beslutet borde de tagit dag 1.oceanis skrev:Men om man ska tolka TS första inlägg så var förslaget att leverantören skulle limma dit en kantlist men att TS inte ansåg detta fullt ok vilket uppenbart föranlett en 2 mån lång debatt om det hela.
Så det är nog inte enbart leverantörens fel att det tagit lång tid utan mycket av den långa tiden faller nog på TS själv kan man ana om man läser inledande inlägg.
Fel i varan - omleverans.
Finns ingen anledning att godta något annat.
Man kan ju undra vilken kvalitet ni här levererar i era vanliga arbeten om ni tycker att det är ok att det saknas delar av en bänkskiva man beställt? Ok om man får den och tycker färgen är ful, då får man väl betala för en ny, men är det fel så är det fel.
De flesta i denna tråd verkar vara överens om att skivan gick att få till nyskick om en kunnig snickare limmade dit kantlisten i efterhand. (själv har jag inte uttalat mig om just det eftersom jag bara limmat en enda Ikea-list själv).Akahigi skrev:Nä, idiot-leverantören borde tagit tillbaka skräpet från början och skickat en ny som var rätt. Det beslutet borde de tagit dag 1.
Fel i varan - omleverans.
Finns ingen anledning att godta något annat.
Man kan ju undra vilken kvalitet ni här levererar i era vanliga arbeten om ni tycker att det är ok att det saknas delar av en bänkskiva man beställt? Ok om man får den och tycker färgen är ful, då får man väl betala för en ny, men är det fel så är det fel.
När varan sedan var garanterat felfri så skulle ts få tillbaka 2000:- som plåster på såren.
Själv skulle jag ha varit mycket nöjd med det.
(Edit: bortsett från tiden det tagit, men vi vet ju inte hur stor del i detta som ts själv har kunnat påverka.)
Jag har mycket svårt att tro att kantlisten monteras i en speciell kantlistmaskin direkt i fabriken (jag kan ju ha fel), snarare tror jag att det görs för hand vid sidan av.
Nu, däremot, har ju snickaren som lev. Skickade troligtvis förstört hela bänkskivan, och något annat än en helt ny skiva bör ju inte kunna komma på tal.
Jag skulle som sagt inte nöja mig med 2000:- i avdrag heller.
Redigerat:
Menar du att det har betydelse för dig om en snickare limmar den på plats hemma hos dig eller i fabriken om resultatet blir detsamma?Akahigi skrev:
(Nu blev ju inte resultatet detsamma, men den diskussionen kan vi lämna därhän)
Nja, alltså, de sade ju inte att "Oj, det blev fel, vi skickar en ny."Nyfniken skrev:
Sen så får de gärna ta tillbaka skivan och limma hur de vill, bara resultatet blir riktigt, riktigt bra. Men det verkar som många i princip tyckte att om man beställer en bänkskiva så är det näst intill normalt att den inte levereras rätt.
Det är ju inte raketforskning eller hjärnkirurgi det här.
Svårt också att lämna den diskussionen därhän. Bra argument för att inte godta halfass-lagningar av helt nya grejer.
Ibland, som företagare, så går man back på saker man levererar om man gör fel. Det är helt normalt, och inte ett problem för kunden.
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Ingen har väl påstått att en halfass-lagning är OK?Akahigi skrev:Nja, alltså, de sade ju inte att "Oj, det blev fel, vi skickar en ny."
Sen så får de gärna ta tillbaka skivan och limma hur de vill, bara resultatet blir riktigt, riktigt bra. Men det verkar som många i princip tyckte att om man beställer en bänkskiva så är det näst intill normalt att den inte levereras rätt.
Det är ju inte raketforskning eller hjärnkirurgi det här.
Svårt också att lämna den diskussionen därhän. Bra argument för att inte godta halfass-lagningar av helt nya grejer.
Ibland, som företagare, så går man back på saker man levererar om man gör fel. Det är helt normalt, och inte ett problem för kunden.
Eller?
Om du beställer en ny bil och det visar sig att en dörr har en repa, kräver du en ny bil, en ny dörr eller är omlack OK?
En ny bil hade jag inte accepterat med repor heller. ?hantverkare1 skrev:
Finns det någonstans i avtalet om köp av en ny bil där det står att repor är ok? Det tror jag inte...
Förstår inte varför det öht blev en diskussion om detta efter första inlägget. Varför skulle hon betala för något som inte är rätt gjort?
Du gav intrycket att en skiva reparerad på plats är inte ok. Leverantören måste ta tillbaka skivan och leverera en ny.Akahigi skrev:
Jag menar att leverantören får lösa situationen bäst han vill. Beställaren ska få det han har beställt. Varken mer eller mindre (ja, eventuellt mer då).
Ja, om de garanterar att det blir exakt lika bra om man limmar det på plats, vilket verkar tveksamt. Om det inte är exakt lika bra att limma på plats som på fabrik, och man beställt en ny skiva limmad på fabrik, så är det väl det som gäller.Nyfniken skrev:
Leverantören har förvisso rätt att avhjälpa, men det är inom vissa ramar. Gick ju inte så bra ovan heller.
Det är ju också så att beställaren ska få det hen har beställt, i rätt tid.
Är beställaren sedan också konsument så borde leverantören kanske fixa ihop det lite bättre när det är ett problem. Det där köpet går nog att häva som konsument, då står de där med bara kostnader. Klåpigt...
Har råkat ut för liknande problem. Det största problemet i dessa fall är inte det felet i sig utan det är allt besvär det medför. Jag byggde nytt och beställde underlimmad ho. När bänkskivan kom var det ett dåligt hantverk. Jag ringde direkt den ansvarige innan jag monterade skivan. Han svarade montera den så ordnar vi till detta senare. "ni måste ju kunna använda köket sade han". Kanonsvar från honom!!
Nu har dom ordnat fram en ny bänskskiva med en ny ho. Nu till problemet som TS menar.
Rörmokeri för kran och avlopp. Alla telefonsamtal mm. Nu ska den nya snart monteras och det går åt tid strul och en rörmokare på plats.
Alla dessa telefonsamtal, rörmokare mm hada man undvikit om skivan var rätt från början.
Kontentan är den att jag förstår TS. Allt strul ska kompenseras. Han beställde en produkt som han inte fick. Sen hur de kompenseras får man komma överens om. Men strul är det vill jag lova!!
Köp en ny bil och sen när du får den ska den lagas eller bytas, hur kul är det?
Nu har dom ordnat fram en ny bänskskiva med en ny ho. Nu till problemet som TS menar.
Rörmokeri för kran och avlopp. Alla telefonsamtal mm. Nu ska den nya snart monteras och det går åt tid strul och en rörmokare på plats.
Alla dessa telefonsamtal, rörmokare mm hada man undvikit om skivan var rätt från början.
Kontentan är den att jag förstår TS. Allt strul ska kompenseras. Han beställde en produkt som han inte fick. Sen hur de kompenseras får man komma överens om. Men strul är det vill jag lova!!
Köp en ny bil och sen när du får den ska den lagas eller bytas, hur kul är det?
Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 527 inlägg
Naturligtvis är en ny bil som råkar få en repa inte leveransklar, men skulle du om så skedde kräva en ny bil eller skulle det räcka med att dom bytte dörren?Akahigi skrev:
Skulle detta i så fall kunna ske hos åf eller ska man skicka bilen till fabriken för montering av ny dörr?
Fast om man ska dra den jämförelsen så är det ju mer rimligt att fråga om det ska ske hos ÅF eller hemma i kundens garage, inte hos ÅF eller fabrik.hantverkare1 skrev:
Personligen så hade jag inte accepterat att de bara bytte dörren.
Jämförelsen blir egentligen dålig.
Om du köper en ny tv och det visar sig att bilden inte fungerar pga trasiga lysrör, hade du då gått med på att elgigantens personal kom hem till dig och bytte rören, eller skulle du eftersträva att få en ny tv?
Lika dålig jämförelse som det med bilen, men samma princip och något som kanske får folk att vända på myntet för att få ett lite bredare perspektiv.
Vad gäller trådstarten så hade jag förmodligen inte orkat tjafsa om det hela, men då har jag aldrig köpt en bänkskiva för 17' heller.
Resultatet på plats blev ju bevisligen riktigt uselt, men det är såvitt jag vet väldigt sällan det resulterar i att se ut sådär. Om jag hade varit på ett jobb så hade jag aldrig lämnat något i det där skicket, oavsett vem som är beställare. Om jag vore snickare och skulle göra ett sådant dåligt jobb med att montera kantlisten så skulle jag be om ursäkt på plats och antingen ringa dit någon mer erfaren, eller ombesörja transport till verkstaden där någon annan får avgöra om det går att åtgärda eller om det bara är att köpa en ny skiva åt kunden.
Varför i hela friden skulle det inte räcka med att byta lysrör om det är de som är trasiga?!hekosi skrev:
Räcker det inte med en TV med fungerande lysrör? Måste du absolut ha en TV som det aldrig har suttit trasiga lysrör i?
Tror du själv att elgiganten skulle erbjuda en sådan lösning? Nej, de ger dig en ny tv och då är problemet ur världen, och får istället för en sådan här tråd, en egen tråd i teknikforat där man belyser hur hjälpsamma de var vid ev. problematik. Det är inte bara för att som de ger dig en ny tv. Förmodligen ställer de ut den förra i butiken ändå efter bytta lysrör, men det handlar även om kundupplevelse. Man måste tänka steget längre.Nyfniken skrev:
Men det är en stor skillnad på specialbeställda varor med unik utformning och unika mått. En sådan bänkskiva skulle aldrig gå att reparera och sälja till någon annan för den passar bara hos TS.hekosi skrev:Tror du själv att elgiganten skulle erbjuda en sådan lösning? Nej, de ger dig en ny tv och då är problemet ur världen, och får istället för en sådan här tråd, en egen tråd i teknikforat där man belyser hur hjälpsamma de var vid ev. problematik. Det är inte bara för att som de ger dig en ny tv. Förmodligen ställer de ut den förra i butiken ändå efter bytta lysrör, men det handlar även om kundupplevelse. Man måste tänka steget längre.
Enligt konsumentköplagen har företaget valfrihet att byta eller reparera den felaktiga varan och att man då gör det hos kunden är ju ingen direkt skillnad mot att man kör och hämtar skivan och tar den till en annan lokal, reparerar och sen kör tillbaka den.
Samma sak gäller för alla specialbeställda varor så även för exemplet med bilen ovan. Om man beställer en specialutrustad bil som inte är standard skulle även den bli reparerad/fixad vid en ev skada och ingen ny skulle lämnas.