OT men måste ändå... :p

Måste nämna att det grymmaste jag varit med om var när vi för många år sedan skulle hjälpa min anställdes föräldrar med det ikeakök de då beställt och detta låter sjukt det vet jag, men det är dagens sanning och de hade nog maximal otur.

Vi byggde upp köket en fredag/lördag/söndag i april 2008 och köket var ett vinkelkök där hörnan var snedställd och där skulle spisen placeras.
Det skulle alltså läggas i tre bänkskivor som skulle skarvas då på två ställen.
Skivan vänster om hörnbiten bestod av en underlimmad vask.

Det började med att den skivdelen var 100mm för kort...
Ikea hade iaf då ca. 8v leveranstid på bänkskivorna.
Nästa skiva var rätt längd, men vasken var förskjuten 100mm i sidled.
Nästa skiva hade de vänt vasken på fel håll så den mindre hon kom på fel sida.
Nästa skiva hade fått fel vask monterad.
Nästa skiva.....
Nästa skiva.....
Nästa skiva blev till syven och sist rätt... ;)

Jag minns inte helt hundra om det var den 6e eller 7e skivan de levererade som till slut blev rätt men de fick precis lagt det på plats och kakelsatt köket till Lucia samma år i alla fall...

Kompensationen de fick från Ikea då var att de skickade en snickare som la sista bänkskivan på plats och sen stod de för kostnaden av plattsättningen... thats it...

Jag vet att detta knappt låter trovärdigt men så jäkla sjukt var det... haha
 
Den kompensation de har erbjudit dig är mer än tillräcklig.
Det leverantören i detta fall kunde gjort är att han hade bett snickaren tagit med bänkskivan till butiken eller verkstaden/lagret och bett snickaren sätta dit listen i ABS på bänkskivan fräst av kanterna och sedan tagit tillbaka skivan 1-2 veckor senare hem till dej och monterat den. Du hade då antagit att du fått en ny skiva och inte märkt av att det var samma skiva, Iallafall om snickaren vet vad han sysslar med.
Detta har vi utfört flera gånger under de 15 åren jag jobbat med kök utan några som helst reklamationer.
Den svarta kant du pratar om får du med en laminatkantslist inte genomfärgad ABS-kantlist.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
O
Varför detta tjafs från TS... Varför inte låta snickaren montera listen på plats. Sedan, om det inte blir så bra som TS vill så kan man gå vidare därifrån... Varför som sagt tidigare göra en höna av en fjäder...

Sedan så får man i ett forum räkna med att folk reagerar olika och tolkar in saker som man själv vill det hör till när det gäller forum.
Det är verkligen inte konstigt att folk reagerar på ute ätandet då du nämner detta i ditt första inlägg. Om det inte var relevant så varför tog du upp det?
Man får leva med att vissa på ett forum tolkar allt på ett helt annat sätt än en själv....
Men du har fått många bra tips av många som är duktiga....

Hela detta inlägg är enbart riktat till TS....
Så det inte blir några missuppfattningar eller övertolkningar... :p
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Lutte skrev:
Eftersom du har köpt en så dyr skiva som saknar en påstryckningslist från fabrik samt fått leva med ett icke färdigt kök i två månader så borde dom minst halvera priset samt att en snickare kommer och monterar listen samt att ni får en skriftligt förlängd garanti!

Minsta du ska begära..
Ja jag har hört samma som detta från andra. Synd att jag skrev mitt inlägg här på ett sätt som tydligen triggade många att skriva alla kommentarer OT..
Skivan där hon sitter är ingen liten skiva, hon som är underlimmad är en 800 silgranit, tung som tusan, känslan att försöka lyfta av skivan igen från bänken är att den ska knäckas. Knappas något vi vill göra själva och återförsäljaren har inte hört av sig mer än att de som sagt diskuterat med bänskiveleverantören... vi har väntat och undrat... läser man instruktion och garant för skivan så ska man absolut inte skruva fast den, gör man det så accepterar man skicket och alla ev. skador anses vara gjort av köparen..
skymtade någon kommentar om att det kallas ABS-list, att det inte är någon "fogförsegling" som jag försökt förklara det...ska se om jag kan hitta åt det i myllret av övriga kommentarer..
 
Metis skrev:
Ja jag har hört samma som detta från andra. Synd att jag skrev mitt inlägg här på ett sätt som tydligen triggade många att skriva alla kommentarer OT..
Skivan där hon sitter är ingen liten skiva, hon som är underlimmad är en 800 silgranit, tung som tusan, känslan att försöka lyfta av skivan igen från bänken är att den ska knäckas. Knappas något vi vill göra själva och återförsäljaren har inte hört av sig mer än att de som sagt diskuterat med bänskiveleverantören... vi har väntat och undrat... läser man instruktion och garant för skivan så ska man absolut inte skruva fast den, gör man det så accepterar man skicket och alla ev. skador anses vara gjort av köparen..
skymtade någon kommentar om att det kallas ABS-list, att det inte är någon "fogförsegling" som jag försökt förklara det...ska se om jag kan hitta åt det i myllret av övriga kommentarer..
Se mitt svar till Lutte..
 
Odjuret skrev:
Varför detta tjafs från TS... Varför inte låta snickaren montera listen på plats. Sedan, om det inte blir så bra som TS vill så kan man gå vidare därifrån... Varför som sagt tidigare göra en höna av en fjäder...

Sedan så får man i ett forum räkna med att folk reagerar olika och tolkar in saker som man själv vill det hör till när det gäller forum.
Det är verkligen inte konstigt att folk reagerar på ute ätandet då du nämner detta i ditt första inlägg. Om det inte var relevant så varför tog du upp det?
Man får leva med att vissa på ett forum tolkar allt på ett helt annat sätt än en själv....
Men du har fått många bra tips av många som är duktiga....

Hela detta inlägg är enbart riktat till TS....
Så det inte blir några missuppfattningar eller övertolkningar... :p
Se mitt svar till Lutte..
 
Då man läser denna tråden och inlägg i den är jag glad att vi valde den återförsäljare och det märke på köket vi gjorde då vi installerade vårt nyligen. Den återförsäljaren tog verkligen åt sig att korrigera de små"fel" som uppstod utan några som helst besvär för oss och nästan överdrivna ursäkter, sedan fick vi en personlig ursäkt och handskak av ägaren av köksmärket (han var på plats hos återförsäljaren en dag) för att de glömt skicka med några småsaker till monteringen som vi ändå kunde fixa utan problem. Visst betalar man lite mer än IKEA/andra GDS för vissa seriösa märken men man får så mycket mer service.
 
  • Gilla
Dr.L och 1 till
  • Laddar…
Metis skrev:
förslag på reducerat pris om 2000 kr och att en snickare kommer och sätter dit listen... Är det rimlig kompensation? Det vi syftar på är att prisavdraget ska vara rimligt i förhållande till felet, det vill säga motsvara en tänkt värdeminskning
Tråden är lång och detta kanske redan kommenterats men min uppfattning är som de flesta andras att 2000 låter mer än rimligt. Vad det gäller framtida värdeminskning så kan jag nästan garantera dig att priset när du en gång säljer inte kommer att påverkas en krona av vilken typ av kantlist du har på en köksbänksskiva. Jämfört med alla de tusentals andra faktorer som påverkar vad ett försäljningspris blir är nog monteringstekniken av en kantlist på en bänkskiva helt försumbar.
 
  • Gilla
Dr.L och 1 till
  • Laddar…
Personligen tycker jag inte att det skulle vara ett ärende för prisavdrag, det blir lika bra att limma kanslisten efteråt om hantverkaren än duktig.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Ersättningen kan ju om inte annat vara en kompensation för allt strul. Hade tillverkaren/leverantören tagit någon form av ansvar direkt från början så hade detta troligtvis inte varit ett problem. Läropengar för tillverkare/leverantör så att dom lär sig ta ansvar även efter pengarna trillat in på kontot.
 
Ladaniva skrev:
Ersättningen kan ju om inte annat vara en kompensation för allt strul. Hade tillverkaren/leverantören tagit någon form av ansvar direkt från början så hade detta troligtvis inte varit ett problem. Läropengar för tillverkare/leverantör så att dom lär sig ta ansvar även efter pengarna trillat in på kontot.
Men om man ska tolka TS första inlägg så var förslaget att leverantören skulle limma dit en kantlist men att TS inte ansåg detta fullt ok vilket uppenbart föranlett en 2 mån lång debatt om det hela.

Så det är nog inte enbart leverantörens fel att det tagit lång tid utan mycket av den långa tiden faller nog på TS själv kan man ana om man läser inledande inlägg.
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
oceanis skrev:
Men om man ska tolka TS första inlägg så var förslaget att leverantören skulle limma dit en kantlist men att TS inte ansåg detta fullt ok vilket uppenbart föranlett en 2 mån lång debatt om det hela.

Så det är nog inte enbart leverantörens fel att det tagit lång tid utan mycket av den långa tiden faller nog på TS själv kan man ana om man läser inledande inlägg.
Nja vi har väntat på svar från lev. om de kunde garantera samma kvalitet som fabriksgjort.. tillslut återkopplade vi själva och sa om de kunde garantera det så kunde de sända snickaren.. två veckor till sen kom snickaren och herregud.. snacka om otur..hoppas jag får med bilden nu, som ni ser så brände han sönder skivan.. nu är det stand still again.. orka mer..
20140619_173841.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Metis skrev:
Nja vi har väntat på svar från lev. om de kunde garantera samma kvalitet som fabriksgjort.. tillslut återkopplade vi själva och sa om de kunde garantera det så kunde de sända snickaren.. två veckor till sen kom snickaren och herregud.. snacka om otur..hoppas jag får med bilden nu, som ni ser så brände han sönder skivan.. nu är det stand still again.. orka mer..
[bild]
Ta det lugnt, snart kommer alla andra att än en gång förlöjliga dig och försäkra dig att en erfaren snickare kan göra skivan som ny igen. ;-)
 
  • Gilla
Akahigi
  • Laddar…
Nja... Den här gången tvivlar jag på att det går att få till på ett bra sätt.
Hade inte åf skickat en klåpare så hade ju ts haft en kanonfin skiva idag, men efter detta så hade jag nog inte nöjt mig med en ny skiva och bara 2000:- i avdrag.
 
Akahigi
Men alltså, har de inte gjort skivan helt rätt så får de väl fixa det?

Det är väl inget konstigt med det?

Jag hade inte betalt för en skiva som de skulle laga på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.