13 835 läst · 56 svar
14k läst
56 svar
Rimlig förbrukning luft/luft
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 829 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 829 inlägg
Har ett hus på 120kvm som vi inte bor i för tillfället.
Byggt 1847 men fönster osv är från 1920-talet.
Har 19 grader och en dygnsförbrukning på ca 30kWh, LVVP men COP borde vara hyfsat likt en LLVP. Endast entréplan på 80kvm som är uppvärmd, övervåningen ligger på ca 14 grader. Varmvattenproduktion igång men ingen förbrukning av VV.
Har 19 grader och en dygnsförbrukning på ca 30kWh, LVVP men COP borde vara hyfsat likt en LLVP. Endast entréplan på 80kvm som är uppvärmd, övervåningen ligger på ca 14 grader. Varmvattenproduktion igång men ingen förbrukning av VV.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Anledningen är mest att jag är rädd för att få problem med fukt om jag inte håller värmen över 17 grader, men det är kanske helt fel tänk?R Rooten48 skrev:
Sänk temperaturen till 11 grader. Stäng VVB. Om du har wifi, köp några Shelly H/T för koll av temp/fukt via mobilen.U Utsliten och utdömd skrev:Har ett hus på 120kvm som vi inte bor i för tillfället.
[bild]
Tror du når 15 kWh/ dygn.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 829 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 829 inlägg
Tack för tipsen! Men vi flyttar in om 2 veckor så ingen ko på isen. Vi kommer dock fortsätta att bara värma entréplan eftersom isoleringen i taket uppe är 10cm mossa och sen 10cm timmer i kattvindsväggarna.B BoAK skrev:
Värt att veta är att vissa värmepumpar inte kan gå ner lägre än typ 16 grader i normalläget, men den kan i sådana fall eventuellt ha ett läge för underhållsvärme som går ner på typ 10 grader eller så.K Karl95 skrev:
Vet inte varför ni har 19 grader om ni inte bor där (lätt o höja när man flyttar in)K Karl95 skrev:Precis köpt hus, står med renovering och kan inte flytta in ännu, håller därför temperaturen lite lägre. Huset värms upp med Luft/luft och direktverkande el. Just nu har jag bara Luftpumpen igång, alla element är avstängda, inga vitvaror igång och vi använder inget varmvatten. Luftpumpen har 2 innedelar som båda står på 19grader. Utomhustemperaturen har legat mellan -2 till +3.
Luftpumpen är 5år.
På 48h har jag gjort av med 73kwh, är det en rimlig förbrukning? Låter mycket för min del, men det är första huset.
Men oavsett.. kan tala om va mina två beräknas dra (har Wi-fi och kollar varje kväll vad de sägs ha dragit under dagen/dygnet)
Det som skiljer är att vi har våra två på underhållsvärme.. den ena på 13 grader och den andra på 14.
Pump 1 - värmer/underhåller ca 120-130 m2
Logga in
Skapa konto
Pump 2 - värmer/underhåller 50 m2
Logga in
Skapa konto
Det är två hel sep l/l pumpar och på bilderna ser man temp inne o ute.. (bor i Skåne )
Kan nämna att höjde ena till 18 i helgen (en dag) och det syntes på förbrukningen på kvällen.. ökade en 3 kWh gentemot dagen innan (likvärdiga annars).
Se screenshot. Mät temp och fuktighet. Jag gör det med Shelly T/H.K Karl95 skrev:
vi håller inte 19grader inomhus, pumparna står på 19, men rummen som dem inte sitter i är 15- 16 grader idag nu när temperaturen har sjunkit utomhus.Snigla skrev:Vet inte varför ni har 19 grader om ni inte bor där (lätt o höja när man flyttar in)
Men oavsett.. kan tala om va mina två beräknas dra (har Wi-fi och kollar varje kväll vad de sägs ha dragit under dagen/dygnet)
Det som skiljer är att vi har våra två på underhållsvärme.. den ena på 13 grader och den andra på 14.
Pump 1 - värmer/underhåller ca 120-130 m2
[bild]
Pump 2 - värmer/underhåller 50 m2
[bild]
Det är två hel sep l/l pumpar och på bilderna ser man temp inne o ute.. (bor i Skåne )
Kan nämna att höjde ena till 18 i helgen (en dag) och det syntes på förbrukningen på kvällen.. ökade en 3 kWh gentemot dagen innan (likvärdiga annars).
Jo vi hade -8 imorse .. så idag drar de nog lite extra - men graferna stämmer med inställningarna här än så länge..K Karl95 skrev:
Kan avläsa temp å annat ställe via en bev kamera (intressant o se om tempen stämmer .. vissa utrymmen hamnar dock lite i skymundan från l/l-blåsten och är således nån grad kallare)
Men det verkar funka bra (nya effektiva l/l ..)
Jag använder tryckluft och blåser rent lamellerna, blir dammigt i rummet och antagligen inte lika rent men gör stor skillnad.Kokarn skrev:
Liknande trådar
-
Elförbrukning elpanna vs luftvärmepump, fortfarande hög?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Rimlighet gällande elförbrukning? (gammalt hus med el-element)
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Vad är rimlig elförbrukning vid kall väderlek?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Hög förbrukning luftvatten värmepump och braskamin
Värmepumpar -
Rimlig energi förbrukning efter luft\luft pump?
Värme allmänt