M myrstack skrev:
Just valet av kilar här indikerar väl att tankebanorna inte gått helt rätt. Dessa spånkillar kommer med växlande luftfuktighet lösa upp sig inom några år. Hade det varit pallningsbrickor avsedda både för långsiktigt belastning hade man kunna tro att det funnits en tanken bakom detta men utförande kombinerat med materialval blir gemensamt hål i huvudet.

Väggen kommer givetvis sätta sig om den svävar i luften längre sträckor vilket är tokfel. Detta kommer givetvis öka med byggets vikt. Golvreglarnas urjackning måste även kontrolleras med konstruktör. Om inte höjden medger annat än en sådan nersänkt placering kan kanske urjackningen inte kan undvikas men då ska infästningen anpassas därefter med tex balksko mot grundmur eller motsvarande

Konstruktör på plats är ett starkt läge till!
Väldigt tacksam för alla svar! Vad är syftet med nedre syllen om kantbalken och golvbjälkarna har stöd på muren med syllpapp mellan? Mvh John
 
R
J JohnMW skrev:
Väldigt tacksam för alla svar! Vad är syftet med nedre syllen om kantbalken och golvbjälkarna har stöd på muren med syllpapp mellan? Mvh John
För att fördela ut vikten på en bredare yta, samt att du får upp dom bärande bjälkarna ifrån murverket..

Vem är det som har tagit beslutet om att bygga bjälklaget som det är nu?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Konstruktör som utelämnar syllen?
Det här är ju inte ens svårt!
Resten av huset och alla hundratusen i kostnader kommer vila på lös grund, det är att slänga pengarna i sjön.
Gör om från början och gör rätt.
Plocka ner väggarna, eller kanske gör om allt från början är det bästa billigaste och seriösaste förslaget hittills.
Knacka ner lite av grunden och forma insidan eller vad som nu är bäst i detta fallet och gör en riktig grund och ställ tillbyggnaden på.
Ja, det är jobbigt att ställa sig på tvären nu, men det kommer du ha igen vartefter.

Lycka till.

/W
Nu har jag inte sett helheten, men att riva hela rasket kanske inte behövs: Är det bara en stomme kan man nog lyfta den med domkrafter och bygga upp under...det verkar ju inte ens finnas takstolar ännu ?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Nu har jag inte sett helheten, men att riva hela rasket kanske inte behövs: Är det bara en stomme kan man nog lyfta den med domkrafter och bygga upp under...det verkar ju inte ens finnas takstolar ännu ?
Hej! Nästa steg är takstolar men jag har stoppat det. Ägaren ska komma ut imorrn och lägga fram en åtgärdsplan. Eftersom det ingick att rikta upp muren vid behov så har jag svårt att se nån annan utväg...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
R
J JohnMW skrev:
Hej! Nästa steg är takstolar men jag har stoppat det. Ägaren ska komma ut imorrn och lägga fram en åtgärdsplan. Eftersom det ingick att rikta upp muren vid behov så har jag svårt att se nån annan utväg...
Låter vettigt.. uppdatera gärna vartefter ni kommer framåt😉
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Låter vettigt.. uppdatera gärna vartefter ni kommer framåt😉
Will do 👍
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Orelaterat till frågeställningen men f*n vad grisigt. Virke ska vara torrt och rent under hela bygget och särskilt när det byggs in.
Träkonstruktion, isolering, metallbeslag, antydan till byggplats eller renovering.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
På min skärm visas bilderna uppochner.
Kilarna verkar vara bitar av spånskiva.
Att såga hack i golvbjälkarna på det viset måste innebära att de försvagas avsevärt.
Skruva dit en extra bärlina på muren under golvbjälkarna är nog den enklaste åtgärden.
 
Nissens
Nissens Nissens skrev:
Ja, men där ligger en syll, och syllpapp ligger mellan kilarna och stenen. Hur det ser ut under syllen går ju inte att se.

Syllen är ju inte under hela stående regeln, om det är ok vet jag inte, det behöver någon räkna på.
Jag tar tillbaka detta jag skrev innan. Bilderna var upp och ner på min skärm. Nu när jag ser dem rättvända så ser jag hur galet det är…

Bara att göra om tänker jag…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Nissens Nissens skrev:
Om jag tolkar bilderna rätt är det riktat horisontellt, inte vertikalt.

Kilarna verkar inte vara säkrade på något sätt.

Om man säkrar kilarna (gärna slår in dem från var sitt håll också) så tror jag att det är ok.
Jag tar tillbaka detta eftersom jag såg bilderna upp och ner misstolkade jag bilden. Det är felgjort i grunden och behöver göras om. Tveksamt att det är ok att jacka ur bjälkarna också…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag börjar känna mig som en papegoja.....
Gör om gör rätt.
Ju mer jag tittar på bilderna och läser ju mer övertygad blir jag.
Stoppa arbetet, bra!
Riv allt, lika bra.
Gör om, reparera, anpassa grunden till det kommande bygget.
Det är superviktigt att göra detta som nästa steg.
Sen undrar jag hur avtalet ser ut, det kanske bara är att följa det så blir det bra, eller så får det skrivas om i sin helhet.

Finns någon röd tråd här varför det gått så här illa?

/Workingclasshero
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det verkar som höjden var ett problem...
 
  • Träkonstruktion, isolering, byggprojekt, stenfundament, träspån, oavslutade arbete, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på byggdamm, lister, isolering och betong i ett ofärdigt byggprojekt eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Ledsen
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om jag tolkar bilderna rätt är det riktat horisontellt, inte vertikalt.

Kilarna verkar inte vara säkrade på något sätt.

Om man säkrar kilarna (gärna slår in dem från var sitt håll också) så tror jag att det är ok.
Kilarna verkar vara av spånskivor???INTE BRA
 
  • Gilla
Nissens och 3 till
  • Laddar…
Nissens
S stefan57 skrev:
Kilarna verkar vara av spånskivor???INTE BRA
Nä, helt galet!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det verkar som höjden var ett problem...
Vad är det för spännvidd på golvreglarna m t p den klena dimensionen på infästningen?
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.