Hej! Vi bygger just nu om och ut stugan delvis på befintlig krypgrundsmur. Firman som bygger skulle rikta muren om det behövdes. Det gjorde de inte utan nu sitter det vanliga träkilar eller spånkilar under syllen för att kompensera för ojämnheter i muren. Kommer de här kilarna verkligen för trycket och att hålla nivåerna bibehålls när vägar, tak och kök kommer på plats och kommer det hålla över tid i en fuktig krypgrund utan att kilarna kryper ut sina lägen? Väldigt tacksam för era tankar kring det här! Mvh John
 
Nissens
J JohnMW skrev:
Hej! Vi bygger just nu om och ut stugan delvis på befintlig krypgrundsmur. Firman som bygger skulle rikta muren om det behövdes. Det gjorde de inte utan nu sitter det vanliga träkilar eller spånkilar under syllen för att kompensera för ojämnheter i muren. Kommer de här kilarna verkligen för trycket och att hålla nivåerna bibehålls när vägar, tak och kök kommer på plats och kommer det hålla över tid i en fuktig krypgrund utan att kilarna kryper ut sina lägen? Väldigt tacksam för era tankar kring det här! Mvh John
Har du någon bild som visar hur de sitter?
 
  • Gilla
TCG och 5 till
  • Laddar…
Hej, en bild vore bra.
Att fixa grunden är nog bökigt.
Lyfta med domkraft och lägga in passbitar av korrekt tjocklek skulle nog jag gjort.
Gissar att bara kila upp det kommer ge punktbelastningar som är större än vad kilarna eller syllen klarar av, tänk 40cm snö och vindlaster.

/W
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det är alltså ett flång nytt bjälklag. Jag fattar inte hur de här kilarna ska palla ett långt liv utan att ge efter.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Totte_48 och 2 till
  • Laddar…
R
J JohnMW skrev:
Det är alltså ett flång nytt bjälklag. Jag fattar inte hur de här kilarna ska palla ett långt liv utan att ge efter.
Oj nej det dära håller inte pallningen ska vara jämn under hela bjälken, samt att ytterramen ska vara uppallad då vägg vikten förs ned i den annars blir det för mycket punkttryck på bjälkarna som sitter 60 c/c.
Man brukar ha en syll under bjälkarna..
Hade detta gjorts riktigt från början så skulle man ha jämnat av murbandet först med bruk, men nu finns inte den chansen kvar och då behöver man lägga under med pallning..
Obs spånmaterial är inte att rekommendera i detta fall…
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Syllen hänger dessutom i luften långa sträckor såg jag nu.
 
Ramen hänger dessutom i luften långa sträckor såg jag nu.

Edit: blandat ihop syllplankan och ramen
 
Redigerat:
  • Wow
Nissens
  • Laddar…
R
J JohnMW skrev:
Syllen hänger dessutom i luften långa sträckor såg jag nu.
Då kanske du ska begära att dom jämnar av murverket innan ni fortsätter för trä är mjukt och kommer att ge vika vid stora laster när underlaget är ojämt…
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nissens
J JohnMW skrev:
Det är alltså ett flång nytt bjälklag. Jag fattar inte hur de här kilarna ska palla ett långt liv utan att ge efter.
Om jag tolkar bilderna rätt är det riktat horisontellt, inte vertikalt.

Kilarna verkar inte vara säkrade på något sätt.

Om man säkrar kilarna (gärna slår in dem från var sitt håll också) så tror jag att det är ok.
 
  • Wow
  • Arg
TCG och 1 till
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Det är flera fel här tycker jag. Om jag tolkar bilderna rätt är det riktat horisontellt, inte vertikalt.

Dels verkar inte kilarna vara säkrade på något sätt, men ett minst lika allvarligt fel är att det inte sitter något som hindrar fukt att sugas upp av träet från stenarna. Kilarna och kanske bjälken kan få fuktskador/röta med tiden.

Om man säkrar kilarna (gärna slår in dem från var sitt håll också) och spärrar fukten så tror jag att det är ok.
Nej det är inte ok med en kil ifrån varje håll det ska ligga en syll under bjälkarna och under den syllpapp som förhindrar fuktuppträngningen.. bjälkarna ska ligga dikt an för att hela bjälken och ytterramen ska ta upp vikterna jämt annars riskerar du sättningar pga. Punkttrycket av kilarna…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Nissens
R Rejäl skrev:
Nej det är inte ok med en kil ifrån varje håll det ska ligga en syll under bjälkarna och under den syllpapp som förhindrar fuktuppträngningen.. bjälkarna ska ligga dikt an för att hela bjälken och ytterramen ska ta upp vikterna jämt annars riskerar du sättningar pga. Punkttrycket av kilarna…
Ja, men där ligger en syll, och syllpapp ligger mellan kilarna och stenen. Hur det ser ut under syllen går ju inte att se.

Syllen är ju inte under hela stående regeln, om det är ok vet jag inte, det behöver någon räkna på.
 
  • Gilla
JohnMW
  • Laddar…
R
Nissens Nissens skrev:
Ja, men där ligger en syll, och syllpapp ligger mellan kilarna och stenen.
Syllen är ju inte under hela stående regeln, om det är ok vet jag inte, det behöver någon räkna på.
Ja syll i väggen som är ovanför bjälklaget..
Lägger med en principskiss som visar hur ett bjälklag ska vara uppbyggt..som är tagen ifrån TräGuiden…
Kilar är inte ok!
 
  • Teknisk illustration av principuppbyggnad för upplag vid bärande yttervägg inom byggkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
B
Muren är ju dessutom skadad under. Varför har de inte börjat med att laga den? Sedan jämna av med murbruk under syllpappen, så minimal upppallning under behövs.

Den där urkapningen halverar ju styrkan på ett effektivt sätt. Det ser helt fel ut.

Kilar i spån lär inte hålla över tid, och blir utsatta för väldigt höga punktlaster. Jag skulle gissa att det innebär svaj i konstruktionen, knarrande golv med mera som följd.

Testa att de vad som händer med en spånskiva som blir lite fuktig. Den blir skit på nolltid. Jag skulle undvika spånmaterial i krypgrunden där man kan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Om jag tolkar bilderna rätt är det riktat horisontellt, inte vertikalt.

Kilarna verkar inte vara säkrade på något sätt.

Om man säkrar kilarna (gärna slår in dem från var sitt håll också) så tror jag att det är ok.
Förstod inte riktigt vad du menar med riktat horisontellt. De skulle justera muren vertikalt för att få rätt höjder. Nu har de använt kilar istället. Syllen är dessutom typ aldrig i kontakt med syllpapp och muren. Inte heller med regeln som väggreglarna står på ovanför syllen. Syllen hänger alltså fritt både under och över.
 
  • Gilla
sengångaren
  • Laddar…
Sorry, jag trodde ramen kallas syll men det är plankan som ska vara under ramen som är syll? Den saknas såklart också isåfall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.