88 726 läst · 787 svar
89k läst
787 svar
Rikare trädgård
Idag har det både fladdrat och surrat i trädgården, när solen visar sig så värmer den ordentligt och det märks omgående på aktiviteten.
De fjärilar jag noterat idag är påfågelöga, nässelfjäril, citronfjäril samt sorgmantel, samtliga är fjärilar som övervintrat.
Har mängder med bilder på fjärilar i arkivet men endast en urusel bild på sorgmanteln. Jag vet att den brukar visar sig tidig vår och sedan är den borta, möjligen en snabb visit på hösten.
Så i vår tänkte jag erbjuda den en bild i mitt fotoarkiv men misslyckades igen, den var för snabb. Den enda som ville vara med på bild var citronfjärilen - gott så!
De fjärilar jag noterat idag är påfågelöga, nässelfjäril, citronfjäril samt sorgmantel, samtliga är fjärilar som övervintrat.
Har mängder med bilder på fjärilar i arkivet men endast en urusel bild på sorgmanteln. Jag vet att den brukar visar sig tidig vår och sedan är den borta, möjligen en snabb visit på hösten.
Så i vår tänkte jag erbjuda den en bild i mitt fotoarkiv men misslyckades igen, den var för snabb. Den enda som ville vara med på bild var citronfjärilen - gott så!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, synd fjärilar är så förbannat skygga. Humla kan man lägga sig bredvid och glo på när den tumlar runt i en blomma men fjärilar är svårare. Såg iaf också en citronfjäril igår och ser det som ett tecken på att fjärilsgudarna tackar för att jag planterade en vingbenved förra året specifikt för citronfjärilar.
De är verkligen löjligt vackra. Det är som att vara på zoo. Hos mig är de minst sagt vanliga. Varje åkerkant har en fasantupp som patrullerar fram och tillbaka. Synd bara att de väsnas så förbannat. Som en pubertetsvrålande brandbil. Och hos mig går de gärna en meter från sovrummet och skränar. Och så är de ju hönsfåglar och så in i attan dumma så det går inte att skrämma bort dom för de är tillbaka fem minuter senare. Har satt upp elstängsel och hönsnät bla för att hålla fasanerna utanför. Får erkänna att en och annan envis har fått släppa livet till. Lagen är hård här, väcker man mig på morgonen så dör man.A Abies koreana skrev:
Sädesärla är en av mina favoriter. Inte alltför skygg och rolig att titta på när den jagar insekter. Och alla som kontinuerligt patrullerar markerna och håller efter insekterna är uppskattade. En av få djur som tycker om en gräsmatta.C cpalm skrev:
Så för att gynna den ska man ha lite öppna ytor som gårdsplan eller gräsmatta med gott om insekter, så inga gifter förstås. Och lite buskigt skyddat någonstans där den kan bygga bo. Man kan bygga holk till den men den ska ha halvöppen framsida precis som till rödhaken. Häckar gärna på samma plats igen så det känns som en vän kommer tillbaka när den kommer trippande i april.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 395 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 395 inlägg
Nu vill jag slå ett slag för en vacker och intressant bok, Stadsodlingens historia av Ulrika Flodin Furås.
https://votumforlag.se/?s=stadsodlingen
Lärorik "snyggbok" om hur det odlats i våra större städer genom tiderna, fantastiska äldre foton blandas med galet vackra nya och en informativ text som gör det till ett nöje att fördjupa sig i ämnet.
Författaren är otroligt mångsidig, hoppas jag inte bryter mot nån forumregel i och med att jag tipsar om hennes hemsida här https://gatsmart.eu/ (hon är min barndomskamrat )
https://votumforlag.se/?s=stadsodlingen
Lärorik "snyggbok" om hur det odlats i våra större städer genom tiderna, fantastiska äldre foton blandas med galet vackra nya och en informativ text som gör det till ett nöje att fördjupa sig i ämnet.
Författaren är otroligt mångsidig, hoppas jag inte bryter mot nån forumregel i och med att jag tipsar om hennes hemsida här https://gatsmart.eu/ (hon är min barndomskamrat )
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Får föreslå något som inte direkt förbättrar den biologiska mångfalden men iaf indirekt genom att man ser och uppskattar det man har desto mer.
Köp en bra kikare. Den är inte bara för jägare och fågelskådare utan i högsta grad för trädgårdsentusiasten också. Med tio gångers förstoring kan man se ett bi landa på en gulsippa sjuttio meter bort. Man kan artbestämma en fjäril i andra ändan av trädgården, om den bara sätter sig. Även på närmare håll är kikaren trevlig. Minsta gråa småfågeln är riktigt vacker på fem meters avstånd. Som en bonus så trycker den ihop perspektivet så även om man har en alltför gles blomning så ser det genom kikaren ut som värsta blomsterhavet.
Köp en bra kikare. Den är inte bara för jägare och fågelskådare utan i högsta grad för trädgårdsentusiasten också. Med tio gångers förstoring kan man se ett bi landa på en gulsippa sjuttio meter bort. Man kan artbestämma en fjäril i andra ändan av trädgården, om den bara sätter sig. Även på närmare håll är kikaren trevlig. Minsta gråa småfågeln är riktigt vacker på fem meters avstånd. Som en bonus så trycker den ihop perspektivet så även om man har en alltför gles blomning så ser det genom kikaren ut som värsta blomsterhavet.
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 395 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 395 inlägg
Mycket bra tips! Har länge funderat på en smidig mindre kikare av bra kvalitet, sån som alltid går att ha med sig i skjort/jack-fickan. Funderar mest på hur mycket stålar jag vill lägga på en sån, har ingen specifik budget men då jag inte är fågelskådare så tycker jag nog 2500 spänn kan vara nog. Räcker det månne?S segv skrev:Får föreslå något som inte direkt förbättrar den biologiska mångfalden men iaf indirekt genom att man ser och uppskattar det man har desto mer.
Blev väldigt glad för någon dag sen när jag såg en stenhumla. Drottning förstås. Glad därför att när jag grävde rabatter förra året så stötte jag på ett stenhumlebo i gräsmattan. Så jag fick gräva rabatten runt det och byggde ett skydd i trä runt ingången. Humlorna bara jobbade vidare utan att bry sig om mitt grävande. Kanske lyckliga när jag planterade salvia precis runt deras ingång. Så jag väljer att tänka att drottningen jag såg nu var från mitt bo från förra året. Ljuvligt.
Konstaterad bosättning i starholken som ligger inom synhåll från huset , såå glad!
https://cdn.birdlife.se/wp-content/uploads/2018/11/Artfakta-STARE.pdf
https://cdn.birdlife.se/wp-content/uploads/2018/11/Artfakta-STARE.pdf
Grattis. Det är verkligen underbart att kunna erbjuda ett hem till fåglarna. Tror minst ett av mina par kom igång idag också. Har i typ en månad kunnat se grupper av starar kring ett hål i gårdens vårdträd. De har inte bråkat eller så utan har mest känts som en konstant ström av spekulanter till husvisning av ett populärt objekt. Till slut, idag så började ett par flytta in. Undrar hur de bestämmer vem som blir det lyckliga paret?A Abies koreana skrev:
Verkar också som ett par håller på i en rishög på baksidan. Jag har byggt upp högen där just för den biologiska mångfalden men är lite orolig över om de verkligen vill bo kvar där när jag börjar köra med gräsklipparen.
Apropå rishög så vill jag tipsa om en riktigt bra lista över vad man kan göra i trädgården för att öka den biologiska mångfalden. En dansk forskare har gått igenom och poängsatt allt från rishög till damm eller att ha ett dött trä liggande. Tycker den är riktigt, riktigt bra att gå igenom och plocka idéer från. Jag går hårt efter den och har tex för stunden tre rishögar och två döda träd liggande.
https://gronarader.se/wp-content/uploads/2017/02/poangtabell.pdf
https://gronarader.se/wp-content/uploads/2017/02/poangtabell.pdf
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 395 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 395 inlägg
Mycket intressant läsning, och jag fick bekräftat att vi på många sätt har en trädgård som är bra för den biologiska mångfalden.S segv skrev:Apropå rishög så vill jag tipsa om en riktigt bra lista över vad man kan göra i trädgården för att öka den biologiska mångfalden. En dansk forskare har gått igenom och poängsatt allt från rishög till damm eller att ha ett dött trä liggande. Tycker den är riktigt, riktigt bra att gå igenom och plocka idéer från. Jag går hårt efter den och har tex för stunden tre rishögar och två döda träd liggande.
[länk]