Hej! Jag undrar om det är värt att renovera en gammal lada som stått i hundra år då den har följande problem: brädorna är ruttna och till och med lossnat från vissa ställen, den bakre väggen har alltid stått omålad och den är mest åtgången och dessutom har hela ladan har tippat åt vänster och sjunkit ner från grundstenarna. Taket är av plåt och har klarat sig ganska bra.
Jo, den används för maskin förråd och jag hinner renovera på fritiden. Problemet är bara att väggarna är ungefär 7 meter långa och det skulle behövas ganska mycket brädor.F fribygg skrev:
Jag skrev lite fel tidigare idag. Vid närmare mätning är ladans långsida nästan 20 meter lång. Här kommer lite bilder om hur det ser ut på sina ställen:
Vad är alternativet? Att låta det förfalla tills du behöver riva? Att bygga nytt?F Farmarskruv38234 skrev:
Jag tänker att det är något som används och då vill du inte riva och att bygga nytt kommer att kosta mer än brädorna.
Kan du göra jobbet själv, med hjälp för vissa moment, så kan du ju ta en bit i taget och ta det mest åtgångna först.
Börja med att se på stommen och räta upp den om den håller på att "kalva" och se till att den står på grundstenarna igen. Sen kan du börja byta panelen en bit i taget.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
Populärt i forumet
-
Installera värme i kaninbur/hundkoja?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Välja ytterpanel
Guide för beräkig av u-värde?
Bygga "garage" i större förråd