12 235 läst · 51 svar
12k läst
51 svar
Reparatören hittade inget fel
Reperatören får självklart debitera tiden, fast inte till ts men till whirlpool eller affären där ts har garantiAndreas Blomkvist skrev:Varan tvättmaskin började gnissla i vintras, frugan bad mig kolla på det. Fick loss bakstycket men lyckades inte lossa bulten för att komma in till själva trumman.
Slant med hammaren och dongla till maskin rätt hårt och då slutade den gnissla. Fungerat 9 månader utan problem nu. Tveksam till att en reperatör hittat något fel om jag tagit ut en, ska han då jobba någon timma och sedan åka utan att ha hittat något och ej debitera för tiden?
Men herregud, självklart så är det inte whirlpool som skall debiteras. De debiteras givetvis endast om fel konstaterats och inom garantin alt om de står för någon goodwill. Allt annat debiteras kund/trådstartare.harry73 skrev:
Sen tycker jag att man i och för sig kan ha synpunkter på att reparatören faktiskt inte hittade felet. Själv hade jag nog förväntat mig lite mer av felsökningen än att reparatören drar igång en centrifugering och konstaterar att inget fel föreligger. Och funderat på hur mycket detta egentligen var värt.
Det där med garanti är lite krångligt, för egentligen ligger garantiansvar inte hos fabrikant men hos återförsäljare. Och egentligen behöver återförsäljaren inte skicka en reparatör hem till kunden, men ska kunden lämna in varan hos återförsäljaren. Så reparatörens restid ligger utanför det som regleras i konsumentöplagen.
Men nu skickade återförsäljaren genom whirlpool en reparatör, så det är antagligen något som ingår i garantin återförsäljaren erbjuder.
Sen är det fortfarande krångligt, för de första 6 månader är det återförsäljaren som ska bevisa att felet inte faller under garantin, därefter är det kunden som ska bevisa att det faller inom garantin.
så det är långt ifrån solklart vad som gäller its fall, men om återförsäljaren villdebitera ts för reperatörens restid, då borde det stå i den garanticillkor där reparation i hemmet står beskriven, annars blir det svårt.
Sen tror jag att fabrikanter ofta väljer att visa 'goodwill' dels för att undvika dåligt publicitet, men säkert också för att undvika att detkommer vägledande domar som visar att konsumenternas rätt till garanti är mer långtgående än fabrikanter vill.
Men nu skickade återförsäljaren genom whirlpool en reparatör, så det är antagligen något som ingår i garantin återförsäljaren erbjuder.
Sen är det fortfarande krångligt, för de första 6 månader är det återförsäljaren som ska bevisa att felet inte faller under garantin, därefter är det kunden som ska bevisa att det faller inom garantin.
så det är långt ifrån solklart vad som gäller its fall, men om återförsäljaren villdebitera ts för reperatörens restid, då borde det stå i den garanticillkor där reparation i hemmet står beskriven, annars blir det svårt.
Sen tror jag att fabrikanter ofta väljer att visa 'goodwill' dels för att undvika dåligt publicitet, men säkert också för att undvika att detkommer vägledande domar som visar att konsumenternas rätt till garanti är mer långtgående än fabrikanter vill.
Håller inte riktigt med om detta. Vid reklamation enligt konsumentköplagen skall köparen vända sig till säljaren i första hand, ja. Men ett garantiåtagande är nog oftast inte återförsäljarens påhitt utan ett paket som tillverkaren erbjuder och som denne står för utan att återförsäljaren behöver ta några risker. Man talar ju ofta om fabriksgaranti.harry73 skrev:
Gick med i detta forum tror det var 3 dagar sedan men ger nu upp och skall radera mitt konto aldrig varit med om ett sjukare ställe med så många besserwissers som aldrig ger sig trots att de måste veta att de har fel. Trist när ett fåtal individer med ett ett sjukligt behov av att ha sista ordet förstör ett forum där grundtanken var god. Admin borde ha bättre koll och blockera dessa då de återkommer i tråd efter tråd med avsikt att enbart ha sista ordet.
Jaaa du, det är lite av en sport här att inte hålla med TS så där har du ju hamnat rätt...Kojak skrev:Gick med i detta forum tror det var 3 dagar sedan men ger nu upp och skall radera mitt konto aldrig varit med om ett sjukare ställe med så många besserwissers som aldrig ger sig trots att de måste veta att de har fel. Trist när ett fåtal individer med ett ett sjukligt behov av att ha sista ordet förstör ett forum där grundtanken var god. Admin borde ha bättre koll och blockera dessa då de återkommer i tråd efter tråd med avsikt att enbart ha sista ordet.
Annars har du ju hittat en fin ton själv med uttryck som "givetvis" och "självklart" utan att leda några av dina påståenden i mer bevis än att bara argumentera för dem.
Jag vill ju självklart inte låta som en besserwisser men endå är det precis så jag beskriver. Köper du ledlampor över nätet direkt från kina gäller inte den europeiska garantilagstiftning. Köper du samma lampor hos en svensk återförsäljare har den garantiansvar mot dig, och säljer du lamporna vidare på blocket har den svenske återförsäljaren fortfarande bara garantiansvar mot dig och inte mot den du sålde lamporna till.cpalm skrev:Håller inte riktigt med om detta. Vid reklamation enligt konsumentköplagen skall köparen vända sig till säljaren i första hand, ja. Men ett garantiåtagande är nog oftast inte återförsäljarens påhitt utan ett paket som tillverkaren erbjuder och som denne står för utan att återförsäljaren behöver ta några risker. Man talar ju ofta om fabriksgaranti.
Garantiärenden är svåra, oavsett bransch.
Min bil fick knas med navigationen när det bara var en vecka kvar på garantin.
Problemet uppstod bara efter cirka 45 minuters körning, så jag åkte en sväng tills felet dök upp, körde till verkstaden och lät bilen stå på tomgång medan jag hämtade en tekniker som följde med ut. Jag visade honom hur felet yttrade sig och han var helt med på noterna. Bilen togs in på verkstaden och jag fick lånebil hem.
En timme senare ringde kundmottagaren och sa att jag måste ha videobevis på att felet existerar, även fast deras tekniker sett det med egna ögon. Annars, ingen garanti.
Jag filmade med mobilen varje gång det uppstod under någon vecka och klippte ihop fyra minuter väldigt illustrativ film, då först erkände biltillverkaren att det var ett fel som omfattades av garantin. Någon lösning har dock inte hittats, två månader och ett antal verkstadsbesök senare.
Min bil fick knas med navigationen när det bara var en vecka kvar på garantin.
Problemet uppstod bara efter cirka 45 minuters körning, så jag åkte en sväng tills felet dök upp, körde till verkstaden och lät bilen stå på tomgång medan jag hämtade en tekniker som följde med ut. Jag visade honom hur felet yttrade sig och han var helt med på noterna. Bilen togs in på verkstaden och jag fick lånebil hem.
En timme senare ringde kundmottagaren och sa att jag måste ha videobevis på att felet existerar, även fast deras tekniker sett det med egna ögon. Annars, ingen garanti.
Jag filmade med mobilen varje gång det uppstod under någon vecka och klippte ihop fyra minuter väldigt illustrativ film, då först erkände biltillverkaren att det var ett fel som omfattades av garantin. Någon lösning har dock inte hittats, två månader och ett antal verkstadsbesök senare.
Ja det inlägget andades ju inte att du vill ha sista ordet!😔 ja admin borde ha bättre koll i vissa trådar men inte i denna tråd. Att folk tycker olika är ju det som berikar ett forum, men att alla ska tycka som du eftersom du har rätt får mig snarare att tänka på filmen diktatorn. Din sanning behöver inte vara någon annans sanning!Kojak skrev:Gick med i detta forum tror det var 3 dagar sedan men ger nu upp och skall radera mitt konto aldrig varit med om ett sjukare ställe med så många besserwissers som aldrig ger sig trots att de måste veta att de har fel. Trist när ett fåtal individer med ett ett sjukligt behov av att ha sista ordet förstör ett forum där grundtanken var god. Admin borde ha bättre koll och blockera dessa då de återkommer i tråd efter tråd med avsikt att enbart ha sista ordet.
Det där är ingen lagstiftning, det är en sida om konsumenträtt inom EU. Men för att bemöta ditt tidigare inlägg ang. garanti vs. reklamationsrätt så står följande på sidan du länkar:harry73 skrev:
"Säljarens garanti
Många affärer eller tillverkare erbjuder dig en särskild garanti som antingen ingår i priset eller som du får betala extra för. Den extra garantin kan ge dig ett bättre skydd, men ersätter eller förkortar aldrig den tvååriga reklamationsrätt som du alltid har."
Jag tycker det är bra att företagen är hårda med att det måste vara ett fel för att garanti ska gälla. Annars kommer alla produkter att bli dyrare för alla. Då vi får betala för onödiga felsökningar,redan då vi köper maskinen.