O
b_hasse skrev:
Det är normalt att man får betala om de inte hittar något fel när man åberopar garantin.

I ditt fall kan det vara något löst föremål som finns mellan trumma och hölje. Jag har varit med om att både mynt och skruvar hamnat där och orsakat konstiga ljud.

Hos Elgiganten fick jag skriva på ett papper där det stod att jag måste betala för att få tillbaka mobiltelefonen om de inte hittade något fel. Hos Mediamarkt var det bättre, där gjorde personalen en egen bedömning att det var ett garantifel och jag behövde inte skriva på något konstigt papper. Med en tvättmaskin är det svårare eftersom ingen bedömning kan göras innan reparatören är på plats.
Jag har svårt för att personalen hos återförsäljaren står och försöker få fram felet. Till och börja med känns det som att man inte är betrodd. Dessutom så är då problemet om det är intermittent, då hittas det inte alltid av personalen.
Nä jag tycker faktiskt att det är kränkande när man måste stå där med mössan i hand och hoppas att de hittar nått fel.
Istället för att skicka in prylen direkt. Så får verkstaden med utbildade reparatörer kolla.
 
Ett fel är ett fel. Försök filma när den gnisslar eller något.
 
K
davveno1 skrev:
Mycket märkligt, hade helt klart övervägt hans besök och kanske kört den tills ev. ras annars.
Inte märkligt, han kan ju inte åka hem till dig kostnadsfritt och felsöka. Tänk själv om du arbetar som rörmokare eller liknande, folk ringer dig och bokar in dig för att det droppar vatten från en koppling, väl där så droppar det inget. Skulle du åka dit felsöka utan att det kostar kunden något, trots att du bokat upp 2-3 timmar plus resväg för det jobbet och därmed gått miste om andra jobb?
 
M
Kojak skrev:
Inte märkligt, han kan ju inte åka hem till dig kostnadsfritt och felsöka. Tänk själv om du arbetar som rörmokare eller liknande, folk ringer dig och bokar in dig för att det droppar vatten från en koppling, väl där så droppar det inget. Skulle du åka dit felsöka utan att det kostar kunden något, trots att du bokat upp 2-3 timmar plus resväg för det jobbet och därmed gått miste om andra jobb?
Men det är väl inte riktigt någon som tror? Vad som spekuleras om är huruvida kostnaden för teknikerns tid skall betalas av whirlpool eller konsumenten.
 
K
Konsumenten så klart. Inte kan väl tillverkaren betala för felsökningar som ej påvisat fel inom garantin.
 
Filma nästa gång det gnisslar (gärna flera gånger om det går) och om du får en faktura så påpekar du att felet är intermittent och finns kvar och att du inte vill betala för att teknikern inte lyckades hitta ett fel som finns.

Alla som jobbar med felsökning vet att intermittenta fel är notoriskt svårlösta. Med lite tur får du en ny tvättmaskin.
 
  • Gilla
kallun och 1 till
  • Laddar…
Kojak skrev:
Inte märkligt, han kan ju inte åka hem till dig kostnadsfritt och felsöka. Tänk själv om du arbetar som rörmokare eller liknande, folk ringer dig och bokar in dig för att det droppar vatten från en koppling, väl där så droppar det inget. Skulle du åka dit felsöka utan att det kostar kunden något, trots att du bokat upp 2-3 timmar plus resväg för det jobbet och därmed gått miste om andra jobb?
Givetvis inte men den notan borde whirlpool ta som gått med på att skicka reparatör.
 
pelpet skrev:
Filma nästa gång det gnisslar (gärna flera gånger om det går) och om du får en faktura så påpekar du att felet är intermittent och finns kvar och att du inte vill betala för att teknikern inte lyckades hitta ett fel som finns.

Alla som jobbar med felsökning vet att intermittenta fel är notoriskt svårlösta. Med lite tur får du en ny tvättmaskin.
Tack, bra tips. Ska göra precis så!
 
davveno1 skrev:
Givetvis inte men den notan borde whirlpool ta som gått med på att skicka reparatör.
Säg att din tvättmaskin kostade 7000 kronor. Reparatören kommer säkerligen fakturera 600 kr/h + moms samt tillägg för resa o.s.v. Skulle Whirlpool betala detta räcker det att han kör ut två gånger sen hade det varit billigare att ge dig en ny maskin.
 
K
davveno1 skrev:
Givetvis inte men den notan borde whirlpool ta som gått med på att skicka reparatör.
Nej de ska de absolut inte göra. De har gått med på att skicka ut en reparatör för att reparera ett fel inom garantin. Men då de ej funnit ett fel så är det tyvärr du som skall stå för felsökningen.
 
  • Gilla
falkn och 1 till
  • Laddar…
Kojak skrev:
Nej de ska de absolut inte göra. De har gått med på att skicka ut en reparatör för att reparera ett fel inom garantin. Men då de ej funnit ett fel så är det tyvärr du som skall stå för felsökningen.
Felet kvarstår ju, lurar på om det behövs mycket tvätt (tyngd) för att de ska höras tydligt.
Bara för att han inte kunde framkalla det vid en centrifugering så betyder det inte att inget fel finns.
 
harry73
Att reparatören inte hittar ett fel betyder inte att det inte är en garantiärende.Det är även möjlig att han åtgrdar felet bara genom att dra fram maskinn eller vinkla den utan att an märker den.

Hittar han däremot felet och ligger en utanför garantin., t ex mynteller bh bygel, kan du få betala för besöket
 
K
harry73 skrev:
Att reparatören inte hittar ett fel betyder inte att det inte är en garantiärende.Det är även möjlig att han åtgrdar felet bara genom att dra fram maskinn eller vinkla den utan att an märker den.

Hittar han däremot felet och ligger en utanför garantin., t ex mynteller bh bygel, kan du få betala för besöket
Mitt misstag, helt rätt av dig. Det betyder att det inte är ett ärende överhuvudtaget tills fel påvisats.
 
Varan tvättmaskin började gnissla i vintras, frugan bad mig kolla på det. Fick loss bakstycket men lyckades inte lossa bulten för att komma in till själva trumman.

Slant med hammaren och dongla till maskin rätt hårt och då slutade den gnissla. Fungerat 9 månader utan problem nu. Tveksam till att en reperatör hittat något fel om jag tagit ut en, ska han då jobba någon timma och sedan åka utan att ha hittat något och ej debitera för tiden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.