J jonaserik skrev:
...nya s.k. renspluggar finns.
Har du länk till någonstans de säljs till privatpersoner?

Jag testade lite med slagskruvmejseln idag...men vågade inte ta i för mycket, just pga den anledning du skriver...vill ju verkligen inte knäcka gjutjärnet. Så slagskruvmejseln är bortsorterad. Då tror jag mycket mer på mutterknackare (el eller tryckluft spelar nog inte så stor roll, bara det inte är någon leksaksvariant) eftersom den endast slår radiellt och inte alls axiellt.

Jag har ändå suktat efter en bra mutterknack ett tag, så jag håller lite span ifall jag hittar någon nedsatt nu på svarta fredagen. Det svåra är bara att veta vilket märke och modell man ska gå på...speciellt om man inte vill betala FÖR mycket. :thinking:

Som alla säger, värme och smörj och mera värme, det man också kan göra är att dra åt pluggen lite också, det man vill är att den ska få lite rörelse, vilket håll spelar ingen roll bara den rör sig, har gjort så på några envisa bultar å muttrar. Nu pratar vi inte ett halvt varv utan kanske 1-2mm.

• Gilla
Immobil och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Har du länk till någonstans de säljs till privatpersoner
Här finns det olika varianter att se, rörfirmor brukar samt rörgrossiterna. En knackis kan gå men ta det försiktigt så du inte vrider sönder brunnen, har hänt förr, så värme till nästan glöd brukar göra att det släpper , Populärt kallad "" Varma nyckeln ""https://www.google.com/search?ei=6h...pgBAKABAaoBB2d3cy13aXrIAQjAAQE&sclient=psy-ab

O ollo skrev:
Som alla säger, värme och smörj och mera värme, det man också kan göra är att dra åt pluggen lite också, det man vill är att den ska få lite rörelse, vilket håll spelar ingen roll bara den rör sig, har gjort så på några envisa bultar å muttrar. Nu pratar vi inte ett halvt varv utan kanske 1-2mm.
1-2 mm hade ju varit rena festen...:D Här pratar vi 0 mikrometers rörelse än så länge. :rofl:

Ska köra värme/avsvalning/smörj "rinse and repeat" framöver, måste bara avsluta ett par pågående projekt i garaget först.

J jonaserik skrev:
Här finns det olika varianter att se, rörfirmor brukar samt rörgrossiterna. En knackis kan gå men ta det försiktigt så du inte vrider sönder brunnen, har hänt förr, så värme till nästan glöd brukar göra att det släpper , Populärt kallad "" Varma nyckeln ""[länk]
En länk till en google sökning var ju inte så hjälpsam...jag har googlat mig blå innan jag startade den här tråden och har inte hittat någon ersättare till min mässingsplugg. Rörgrossister är det ingen idé att kontakta som privatperson och att ringa en röris sätter jag inte så stort hopp till...standardsvaret från dem brukar vara "Släng ut skiten och sätt i en ny. Jag kan åta mig jobbet."

Angående en röris , gå in på en större rörfirma och fråga efter en plugg i mässing till din gjutjärnsbrunn, sätter nästan en peng på att hen går på lagret och kommer ut med en..

Inga problem att få upp . Smörja och slå sen med ett huggmejsel

• Rostig metallyta med en upphöjd skruföppning bredvid ett runt, öppet rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fint att se lite närmare hur det ser ut! (y) Du skriver huggmejsel...menar du att du satte en huggmejsel längs ytterkanten och bankade?

Ja precis,först huggmejsel sedan drivdorn så
Att inget material/mässing vart skadat .

Innan så fyllde jag upp utrymmet runt Med wd40 som fick verka i ett dygn

Nja...en liten skada ser jag nog när jag tittar nära...:giggle: :p Det låter som en metod som absolut är värd att testa! Det blir förberedelse med värme och smörj och sedan att leta fram huggmejseln och passande drivdorn. (y)

• Gilla
Pepsianders
  • Laddar…
Annars säger som nån nämnt tidigare: mutterknack! även en eländig gammal Biltema maskin kan göra jobbet men det kan ta ett tag. Låt den knacka på och gå, växla riktning med jämna mellanrum. Det är inte de brutala smällarna som får loss pluggen utan alla dessa små smällarna som envetet bryter gänglåset som rosten skapat.

• Gilla
trcjesa
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Hej!

I en annan tråd beskrev jag att jag hade dålig avrinning i garagets golvbrunn. Jag kände mig osäker på hur brunnen var uppbyggd, men redde tillslut ut det och jag fick fart på flödet igen.

Nu skapar jag en ny tråd med nästa problem, så trådämnet passar lite bättre.

Denna golvbrunn är från 60-talet och är i gjutjärn. Den är rejält djup och har en svanhals på utsidan (ingjuten i betongen) som går upp till kanske 10 cm från brunnens högsta punkt. För att kunna rengöra svanhalsen har den en rensplugg vid sidan om brunnen. Denna rensplugg är av mässing, och i mitt fall sitter den fast på riktigt.

Jag har lyckats slipa till en utvändig 3/8 fyrkant hylsa (1/2 invändig) så den passar helt OK och har försökt rubba pluggen med ett dragskaft. Jag har sprayat med rostlösare, värmt, bankat och trätt på ett rör för att få längre hävstång...men icke. Det enda som rubbas är fyrkanthålet, som börjar bli deformerat.

Är det någon som lyckats få loss den här typen av rensplugg och har något knep att dela med sig av? Jag kan ju alltid borra upp pluggen, men jag förutsätter att det inte går att få tag på någon ny. Finns det kanske någon modern ersättare?

Hur har ni andra som har en liknande brunn gjort för att kunna rensa svanhalsen?

[bild]

Mvh
Fred
jag borrade bort min. Satte dit en plastplugg, dvs vinkork av plast.

Ett tips från coachen.
När ni skruvar dit pluggen igen så ta lite gängtejp på den. Då är den lättare att lossa nästa gång. :geek:

jag lyckades precis få bort min mässingsplugg som var fyrkantig utvändig men även invändigt ihålig. 15-mm hylsan slant dock bara för pluggen har blivit lite deformerad. Jag tog vad jag hade hemma. förgasarrengöring som spray och värmde bulten med liten gasbrännare till kök ett par gånger, lät det kylas ned emellan slog lite på bulten med hammare för att lossa rosten i gängorna. Därefter tog jag en räfflad poligrip och tog jordens grepp och slog lite på den med hammare ganska nära bulten för att skapa "ryck". Då gav bulten med sig och släppte fint. Dock är det inte mycket till gäng kvar men fick tillbaks den ändå.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.