10 529 läst · 42 svar
11k läst
42 svar
Rensplugg i mässing till gammal (60-tal) golvbrunn sitter stenhårt.
Se inlägg #3. "Dock ser jag framför mig att denna gummipropp riskerar att tillföra frustration om den enkelt SLÅS ur sitt läge av en missriktad sko eller något verktyg." (Missade ordet "slås" i inlägget...och det går ju inte att redigera det nu.)C cpalm skrev:
Och så gäller det ju att hitta någon plugg som passar nya gängan. Nej, jag tror jag har två möjliga utgångar här, 1. lyckas få loss originalpluggen i tillräckligt bra skick för att återanvändas (med hjälp av tålamod, värme, avsvalning och smörj) eller 2. borra bort skiten och hitta en lämplig plugg i gummi som förhoppningsvis inte kommer vara i vägen för mycket.C cpalm skrev:
Alternativ 1 är ju icke-destruktivt, på så sätt att det inte kommer innebära att jag får ett hål i garagegolvet som måste täckas. Jag kan jobba med det under lång tid och det är pluggens fyrkanthål som dikterar när det är dags att ge upp försöken. Alternativ 2 är ju omedelbart och hittar jag ingen plugg som passar/funkar rent praktiskt så har jag som sagt ett hål i golvet, som dessutom har direkt koppling till avloppssystemet med alla odörer det innebär.
Alternativ 2 vill jag inte ta till förrän det är absolut nödvändigt, dvs att jag får ett totalstopp i svanhalsen eller avloppsröret efter den som jag inte lyckas rensa på något annat sätt. Så länge det flödar fint så finns det liksom ingen större anledning att ha sönder renspluggen.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/avdragare/slagmejsel-2000032610
Slagskruvmejsel. Detta verktyg slår man på baktill med en hammare och den omvandlar då slagrörelsen till rotation omedelbart och snabbt. Det är speciellt bra för att t ex få fast nåt gammalt fastrostat fanskap.
Älskar såna hr trådar. Banne dig om du inte uppdaterar oss om hur det går.
Slagskruvmejsel. Detta verktyg slår man på baktill med en hammare och den omvandlar då slagrörelsen till rotation omedelbart och snabbt. Det är speciellt bra för att t ex få fast nåt gammalt fastrostat fanskap.
Älskar såna hr trådar. Banne dig om du inte uppdaterar oss om hur det går.
Vaf*n...en sån har jag ju!! Varför har jag inte tänkt på den?! Ska testas imorgon!
Självklart kommer jag uppdatera tråden när det sker något framsteg eller om det blir några bakslag...det är det minsta man kan göra när man fått hjälp på forum.
Självklart kommer jag uppdatera tråden när det sker något framsteg eller om det blir några bakslag...det är det minsta man kan göra när man fått hjälp på forum.
Det är nog bättre du följer Fotografen och Fulkemisten i deras tidigare råd med värme, lösningsmedel och tålamod en slagskruvmejsel är inte så ofta till större hjälp. Problemet är nog ofta att man inte har tillgång till något att värma bra med dvs effekt så det går att snabbt få det där man vill. Gassvets direkt och rejält en gång och sen vidare med de andra stegen så vet jag inte vad som skulle vara problem i såna här fall särskilt med mässing i ena delen.
Jag kommer göra både och. Slagskruvmejsel har jag erfarenhet av tidigare, där helt omöjliga muttrar/skruvar lossnat efter några rejäla slag. Givetvis har jag gått bet några gånger också, men just chocken slagen ger om man har riktigt bra passning med verktyget lossar riktigt envisa grejer. Med det sagt är jag givetvis medveten om att det inte finns några garantier.GK100 skrev:Det är nog bättre du följer Fotografen och Fulkemisten i deras tidigare råd med värme, lösningsmedel och tålamod en slagskruvmejsel är inte så ofta till större hjälp. Problemet är nog ofta att man inte har tillgång till något att värma bra med dvs effekt så det går att snabbt få det där man vill. Gassvets direkt och rejält en gång och sen vidare med de andra stegen så vet jag inte vad som skulle vara problem i såna här fall särskilt med mässing i ena delen.
Det går det också...men utmaningen att få ur pluggen hel...
Slagmejsel på den , NJA det är gjutgods den sitter i och då går nog godsett sin väg först innan pluggen lossnar, katastrof, blir en ny brunn då. Gängan är vanlig rörgänga och nya s.k. renspluggar finns. Borra ur så stort som möjligt utan att det tar i gängorna. Sista biten med ett bågfilsblad på flera ställen såga tills gjutgodsett syns, därefter med spetsen på en morakniv knacka bort kvarvarande gängor lite lätt och försiktigt, skulle en bit gänga paja gör inget, ny plugg med lin och pasta fixar det.