24 961 läst · 207 svar
25k läst
207 svar
Renoveringstråd, svarv
En fråga.
Fyrbackschucken passar inte svarven som det ser ut idag, utan behöver lite modifiering.
Trebackschucken, som satt på behöver bara lite upputsning, sen funkar den förmodligen som en smäck.
Finns det någon anledning att behålla båda? När är det bättre med tre respektive fyra backar? Eller är en av dom alltid bättre?
Om jag ska satsa på en av dom, vilken?
Fyrbackschucken passar inte svarven som det ser ut idag, utan behöver lite modifiering.
Trebackschucken, som satt på behöver bara lite upputsning, sen funkar den förmodligen som en smäck.
Finns det någon anledning att behålla båda? När är det bättre med tre respektive fyra backar? Eller är en av dom alltid bättre?
Om jag ska satsa på en av dom, vilken?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 127 inlägg
Trebackschucken centrerar ämnet automatiskt, medan fyrbackschucken har en skruv per back vilket gör att man justerar alla individuellt. Det är enklare att spänna upp fyrkantiga ämnen med den, och trä har ju en tendens att vara fyrkantigt rätt ofta..
Jag hade nog försökt få ordning på båda, alternativt letat en ny fyrbackschuck som passar.. De behövs båda två...
Jag hade nog försökt få ordning på båda, alternativt letat en ny fyrbackschuck som passar.. De behövs båda två...
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Fyrbackschucken ger dig möjlighet att svarva saker med 'offset' dvs icke-centrerat. Får du ordning på den behåll den
Hmm, undrar.om den går att fästa på min svarv
Hmm, undrar.om den går att fästa på min svarv
Är nog relativt enkelt att modda fyrbacken för att passa, brickan från trebacken behövs förminskas något och nya hål borras, "bara". Alternativt får man väl fixa en helt ny bricka som är gängad.
Annars har du ett PM när jag tröttnat på den @Frustrator
Annars har du ett PM när jag tröttnat på den @Frustrator
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Dina chuckar funkar bra för "spindel turning", ljusstakar och stolsben. Trebackaren för runda ämnen och fyrbackaren för fyrkantiga ämnen. Man dessutom nästan alltid en mothållsdubb vid sådan svarvning.
Men funderar du på skålar så ska du planera för en modern fyrbackschuck med bättre käftar, en sån här:
Just denna är en Record Power som jag fastnade för, men det finns andra, både dyrare och billigare.
Man lär sig att själva svarven är bara startkostnaden, sen kommer Chuck, stål och en Tormek till, men kul är det.
Men funderar du på skålar så ska du planera för en modern fyrbackschuck med bättre käftar, en sån här:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Just denna är en Record Power som jag fastnade för, men det finns andra, både dyrare och billigare.
Man lär sig att själva svarven är bara startkostnaden, sen kommer Chuck, stål och en Tormek till, men kul är det.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 127 inlägg
När jag svarvar skålar så har jag en planskiva som jag antingen skruvar fast ämnet i, eller en skruvad bit golvspån som ämnet kan limas mot med en tidningssida mellan. Då kan man bryta loss skålen sen
Är jag rätt på det när det gäller demontering av borrchucken?
Har provat slå ovanifrån med en hammare, men den sitter!
Rör sig inte alls i nedan bilder heller.
Tror ni värme skulle hjälpa, eller det är en hydraulpress som gäller?
Tänker mig att den är konstruerad som i videon, 50 sekunder in?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Verktygstokig
· Halland
· 7 562 inlägg
Vad ska du ha isär den mer för?Lexington skrev:Är jag rätt på det när det gäller demontering av borrchucken?
[bild]
[bild]
[media]