K Kirre2 skrev:
Tror du att nåt blir bättre av att bli dömd för mordbrand?
Vad har mordbrand med saken att göra?
 
A Arne_Planka skrev:
Vad har mordbrand med saken att göra?
Om huset "råkar" brinna ned är det väl för att nån har tänt på det. Och då klassas det som mordbrand även om ingen dör.
 
K Kirre2 skrev:
Om huset "råkar" brinna ned är det väl för att nån har tänt på det. Och då klassas det som mordbrand även om ingen dör.
Undra om någon blivit dömd för mordbrand på sig själv/sitt eget hus...
 
Det kostar i princip alltid lika mycket att renovera gammalt som att bygga nytt, även om man gör det mesta/allt själv. Enda fördelen är att man kan bo på bygget beroende på hur man lägger upp det. Om man inte är väldigt händig med låga krav på boendestandard så är det dödfött. Tråkigt att 7 år senare med skilsmässa i ryggen sälja till underpris för att det aldrig blev klart..
Däremot att köpa objektet, riva och bygga nytt kan ju vara en idé
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Undra om någon blivit dömd för mordbrand på sig själv/sitt eget hus...
Ja, tex doktor Åsas sambo.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Ja, tex doktor Åsas sambo.
Tomten på Värmdö?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tomten på Värmdö?
Danderyd. Jag tror knappast att det är lagligt att bränna ner sitt hus i nåt läge, om du inte fått tillstånd till det förstås. Men i så fall "råkar" det ju inte brinna.
 
D
V Vadskamanheta skrev:
Tack för svar,
Huset och tomten ligger ute för 4 000 000 SEK men inga budgivare än, har legat ute ganska länge.
Toppfräscha och nyrenoverade hus i området går för ca 9 800 000.
Vad är det taxerade markvärdet för tomten? Se vad det är och kolla sedan av vad vilket vinstpåslag andra tomter har i området.
Stor skillnad på 4miljoner och 10 miljoner men de 6 miljonerna försvinner fort om arbetet skall göras av någon annan. Framför allt måste du också kunna få tag på kunnigt folk som vill åta sig jobbet.
Vann själv en budgivning på miljonen (sommarstuga i Gbg området) tog som tur var dit en besiktningsman, fullt av svartmögel i bjälklaget. Bränn skiten sa han. Ändrade budet till taxeringsvärdet för marken vilket var 500 000kr. Nu har jag aldrig något problem med vad jag skall göra på fritiden och vad jag skall spendera mina pengar på☺️. Dock har jag valt att slippa ha något med kommunen att göra genom att riva och ersatta en del i taget till samma utseende som det redan har. 1. Tak 2. Golv och bjälklag 3. Väggar … plus dränering så klart.
Huset ser ut att ligga fint så lycka till!
 
K Kirre2 skrev:
Om huset "råkar" brinna ned är det väl för att nån har tänt på det. Och då klassas det som mordbrand även om ingen dör.
Ett hus kan brinna av många orsaker.
Och det är skillnad på att tutta på ett hus som någon annan bor i jämfört med ett renoveringsprojekt man själv har kontroll över och själv äger.
Som L.I:s besiktningsman sa, bränn skiten.
 
A Arne_Planka skrev:
Ett hus kan brinna av många orsaker.
Och det är skillnad på att tutta på ett hus som någon annan bor i jämfört med ett renoveringsprojekt man själv har kontroll över och själv äger.
Som L.I:s besiktningsman sa, bränn skiten.
Jag tror inte att det är lagligt att bränna ner sitt eget hus heller, inte minst med tanke på miljön. Och om man säger att det kan ju råka brinna antyder man ju att man ska tända på och sen låtsas att det var ett misstag, för att få bygglov på nåt nytt eller spara in på rivningskostnader eller liknande.
 
Unikt namn
Är det gryningpyromanen som ger renoveringstips? :seenoevil:
En husbrand går fort. Risken att något går åt helvete och/eller grannen drabbas är överhängande. Lämna tändstickor hemma!
Inte så kul att börja renoveringsprojektet med 3år i finkan heller...
 
  • Gilla
Kirre2
  • Laddar…
P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Är det gryningpyromanen som ger renoveringstips? :seenoevil:
En husbrand går fort. Risken att något går åt helvete och/eller grannen drabbas är överhängande. Lämna tändstickor hemma!
Inte så kul att börja renoveringsprojektet med 3år i finkan heller...
På vissa ställen hjälper brandkåren gärna till, då de kan öva "skarpt".
Man får ändå ta hand om det som inte brunnit upp, men det borde inte vara några större mängder.
 
P Peter787 skrev:
På vissa ställen hjälper brandkåren gärna till, då de kan öva "skarpt".
Man får ändå ta hand om det som inte brunnit upp, men det borde inte vara några större mängder.
Jag har bränt ned en del hus under min fd karriär som brandman och det brukar bli väldigt prydligt, bara en askhög kvar. Tyvärr är det stopp för dessa bränningar i stora delar av landet pga miljöskäl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.