hsd hsd skrev:
Dessutom väldigt hållbart, menar beständigt - inte miljövänligt
Asbest är heller inte dåligt för miljön. För arbetsmiljön däremot är det ett problem.
 
  • Gilla
perror och 1 till
  • Laddar…
Gör dig själv en JÄTTETJÄNST, släpp det. Om detta hade varit värt att satsa på hade det varit sålt för länge sedan. Finns massor med multikunniga som inte gör annat än att leta efter objekt som dessa. Då är dom kunniga och kan jobba effektivt och vet vad som krävs. Är man i ditt läge (som jag uppfattade det), börja med en bebolig sommarstuga som du renoverar. Som någon annan sa, relationer, äktenskap får tokstryk om bägge inte är tokdedikerade. Det räcker ju med att se på fantasiTV och några avsnitt av Bygglov eller Arga snickaren alt Drömhus när folk går in i väggen, pengar slut, relation åt pipan osv. Men som andra sagt, känner du att kraften finns, plånboken tjock, vänner kan hjälpa till. Kör. I annatfall backa, landa, leta efter något mindre. Hur som helst är det kul att skapa sitt eget, men det är surt att bränna sig. Lycka till
 
  • Gilla
Fotografen och 10 till
  • Laddar…
V Vadskamanheta skrev:
Tack för svar,
Huset och tomten ligger ute för 4 000 000 SEK men inga budgivare än, har legat ute ganska länge.
Toppfräscha och nyrenoverade hus i området går för ca 9 800 000.
Ett hus och tomt för de pengarna skall vara beboligt. Du får räkna med 1.5-2milj i nödvändiga reparationer från firmor där det krävs cert o kunskap. Sen 1 kök, 1Badrum en toa 400k, sen värmepump 150k, ventilation 150k. Allt detta är saker du inte klarar själv utan rejält med erfarenhet. Efter det börjar din del, fönster förmodligen alla 15000 x så många det är, vitvaror 75000, golv 250-300kr/kvm osv. Detta är dessutom priser baserade på min totalrenovering under 2018-19 och priserna ju gått upp. Om det är ditt första hus och eller första renovering är mitt råd att INTE köpa.
 
För de pengarna kan du få en färdig villa i en mellanstor svensk stad, antar som någon annan skrev att läget är guld värt?

Hade, i egenskap av småbarnsförälder, inte rekommenderat en sån investering - alldeles för mycket äts upp av kostnaden för tomten, fastighetens värde kan du nästan räkna som 0 då det är otjänligt som boende (antar jag) med svensk standard och teknisk livslängd med råge är passerad på allt utom grund om dina uppskattningar om 50-talet stämmer.
 
Dial_595 Dial_595 skrev:
fastighetens värde kan du nästan räkna som 0 då det är otjänligt som boende (antar jag) med svensk standard och teknisk livslängd med råge är passerad på allt utom grund om dina uppskattningar om 50-talet stämmer.
Förlåt, men petimätern i mig kan inte låta bli; FASTIGHETENS värde kan nog mycket väl vara ca 4 miljoner. Det är BYGGNADEN som kanske är i det närmaste värdelös.

(Fastighet = ett stycke mark, det står så i lagen)
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Om ni är beredda på att byta tak+undertak, riva ut allt på insidan och har råd till hantverkare + dubbelt boende se på det!
Ta med er någon som kan gamla hus. Min erfarenhet är att det är långtifrån alla besiktningsmän som kan det.

Har det regnat in i huset hade jag passat. Ruttna timmer- eller plankväggar bakom eternit gör ett stort jobb ännu mer omfattande.

Det går säkert att renovera, frågan är om det känns värt arbetet för er?
 
B b8q skrev:
Förlåt, men petimätern i mig kan inte låta bli; FASTIGHETENS värde kan nog mycket väl vara ca 4 miljoner. Det är BYGGNADEN som kanske är i det närmaste värdelös.

(Fastighet = ett stycke mark, det står så i lagen)
Tack - är självklart byggnaden jag avser.
 
Skulle vara intressant att se en riktig kalkyl, men jag kan inte tänka mig att det är billigare att renovera detta än att köpa nytt, när man inte gör något själv.

Allt måste ju rívas ut ned till en naken stome, många delar i stomen måste bytas ut och därefter blir ALLT nytt.

Gör man det själv är det ju en helt annan sak, men även då ett stort projekt där man behöver bo på annan plats i i ett år eller två.
 
  • Gilla
kils
  • Laddar…
Om man är med i rörelsen #jagräddadeettödehus ser det ut som ett utmärkt objekt men då har man förhoppningsvis både insikt i ansträngningen samt ser ett högre syfte med att ge liv i något som merparten vill riva. Som första projekt endast om det är tomten man ute efter
 
  • Gilla
Kirre2 och 1 till
  • Laddar…
V Vadskamanheta skrev:
Går detta huset att rädda?!
Jag som inte är mycket av hantverkare vill försöka skapa mig en bild om hur risigt skick detta huset är i och vad som krävs för att göra om det till ett beboeligt hem.
Till vilken gräns kan man renovera ett hus? Det är ett hus som har stått obebott i ca 20-30 år. Vattenledningar, avloppsledningar och ritningar från nybyggnad går att få fram från 1930. Så jag antar att huset är ifrån 1930 då?
Grundförstärkning gjord 1951 och fasadbeklädnad med sidi-plattor gjort 1952. Sedan dess är inget gjort på huset eller trädgården. Ett fönster saknas.

Vad skulle ni säga att man behöver göra förutom att göra om allt inuti med kök, badrum, golv osv?
Taket ser trasigt ut på vissa ställen. Hur vet man om fukt trängt in i väggarna och i taket? Vad kan man göra om väggar och tak är genomruttna? Kan man rädda huset och vad krävs?
Räkna med minst 8-10 miljoner i renovering om du tar in en byggfirma som ska fixa det åt dig. Ska du göra det själv så krävs ändå ngr miljoner och en sjuhelsikes massa tid, tålamod och det är garanterat något som knäcker även den bästa par relationen. Skippa huset om du inte råd att anlita hantverkare eller är en mkt erfaren renoverare / byggare själv.
 
V Vadskamanheta skrev:
Tack! Det uppskattas med ärliga svar. Vad skulle du tippa att extern hjälp skulle kosta att ta in mellan tummen och pekfingret?

Om du gör i princip allt utom elen själv och värderar din tid till 0kr så kan det gå i hop sig,

Ska du leja bort arbetet så är det billigare att bygg nytt,
 
V Vadskamanheta skrev:
Går detta huset att rädda?!
Jag som inte är mycket av hantverkare vill försöka skapa mig en bild om hur risigt skick detta huset är i och vad som krävs för att göra om det till ett beboeligt hem.
Till vilken gräns kan man renovera ett hus? Det är ett hus som har stått obebott i ca 20-30 år. Vattenledningar, avloppsledningar och ritningar från nybyggnad går att få fram från 1930. Så jag antar att huset är ifrån 1930 då?
Grundförstärkning gjord 1951 och fasadbeklädnad med sidi-plattor gjort 1952. Sedan dess är inget gjort på huset eller trädgården. Ett fönster saknas.

Vad skulle ni säga att man behöver göra förutom att göra om allt inuti med kök, badrum, golv osv?
Taket ser trasigt ut på vissa ställen. Hur vet man om fukt trängt in i väggarna och i taket? Vad kan man göra om väggar och tak är genomruttna? Kan man rädda huset och vad krävs?
Ta med dig någon som jobbar med att renovera gamla hus , räcker inte att titta på lite bilder och kunna se om huset går att rädda. Har själv renoverat hus som varit övergivet i 20 år , så vist går det .
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Den som river ett hus måste lämna in en rivningsplan till kommunen. Där specificeras hur de olika rivningsmaterialen tas om hand, och det ska även rapporteras till kommunen efter avslutad rivning. Inte helt ovanligt att kommunen kräver att uppgifterna ska verifieras med vågkvitton från avfallsanläggning.
Det skulle ju kunna råka brinna upp.
 
V Vadskamanheta skrev:
Går detta huset att rädda?!
Jag som inte är mycket av hantverkare vill försöka skapa mig en bild om hur risigt skick detta huset är i och vad som krävs för att göra om det till ett beboeligt hem.
Till vilken gräns kan man renovera ett hus? Det är ett hus som har stått obebott i ca 20-30 år. Vattenledningar, avloppsledningar och ritningar från nybyggnad går att få fram från 1930. Så jag antar att huset är ifrån 1930 då?
Grundförstärkning gjord 1951 och fasadbeklädnad med sidi-plattor gjort 1952. Sedan dess är inget gjort på huset eller trädgården. Ett fönster saknas.

Vad skulle ni säga att man behöver göra förutom att göra om allt inuti med kök, badrum, golv osv?
Taket ser trasigt ut på vissa ställen. Hur vet man om fukt trängt in i väggarna och i taket? Vad kan man göra om väggar och tak är genomruttna? Kan man rädda huset och vad krävs?
Efter att i 2,5 år låtit totalrenovera ett hus i Skåne är min egen slutsats att jag hade sparat åtminstone 2 miljoner genom att riva och bygga nytt.
Det hade också gått fortare och blivit bättre.
Lycka till!
 
  • Wow
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
A Arne_Planka skrev:
Det skulle ju kunna råka brinna upp.
Tror du att nåt blir bättre av att bli dömd för mordbrand?
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.