11 975 läst · 42 svar
12k läst
42 svar
Renoveringen av vårt uterum
Något eget försök till kantelement? Gjut under partierna och avsluta med 5cm cellplast mot plattan typ? Har inte gjutit själv men om du kan göra en kopia av funktionen i ett kantelement men som passar din platta så är det väll bäst
Ja någon sån variant borde kunna funka med lite anpassningarRamnemark skrev:
Idag har jag och en polare jobbat på med en lösning för att få isolering för plattan ut mot trädäcket. Var lite trixande men tyckte vi fick till en bra lösning.
Vi slog bort den gamla plattan som var kvar och skenan till skjutdörrarna fick hänga kvar i luften. Därefter borrade jag åtta st 20 mm hål och monterad en 4m långt vinkeljärn under skenan till skjutdörrarna. I hålen satte jag tio mm gängstavar som gjöts in i betongen. Nu kan jag justera med hjälp av muttrar så att skenan blir helt i våg.
Imorgon ska jag fogskumma under skenan så för det agera som isolering.
Vi slog bort den gamla plattan som var kvar och skenan till skjutdörrarna fick hänga kvar i luften. Därefter borrade jag åtta st 20 mm hål och monterad en 4m långt vinkeljärn under skenan till skjutdörrarna. I hålen satte jag tio mm gängstavar som gjöts in i betongen. Nu kan jag justera med hjälp av muttrar så att skenan blir helt i våg.
Imorgon ska jag fogskumma under skenan så för det agera som isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Idag har jag och sambon lagt slingor och armeringsnät. Gick väldigt smidigt utan några större utmaningar.
Blev ca 140 m av LK’s 16 mm slang. VVSaren sa att han inte tyckte att det behövdes provtryckas då slangen är två mm tjock och det krävs ett spik eller skruv för att det ska gå hål på slangen. Vet ni vad som gäller? @Krilleman?
Blev ca 140 m av LK’s 16 mm slang. VVSaren sa att han inte tyckte att det behövdes provtryckas då slangen är två mm tjock och det krävs ett spik eller skruv för att det ska gå hål på slangen. Vet ni vad som gäller? @Krilleman?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 716 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 716 inlägg
Låt oss säga att du råkar punktera en slang med ett armeringsnät utan att du noterat det och du går på din "röris" tes med att provtryckning inte behövs.
Hur skulle du då känna dig när du tappar tryck i slangen?
Inom all VVS är det samma sak som ska följas: Fabrikantens anvisningar!!!
Så JA du SKALL provtrycka enligt konstens alla regler.
Denna är lämplig att följa:
https://www.lksystems.se/globalasse...l-tryck--och-tathetsprovning-ifyllbar-pdf.pdf
Den hittade jag här:
https://www.lksystems.se/sv/support/dokumentation/dokumentation-lk-golvvarme/teknisk-dokumentation/
Hur skulle du då känna dig när du tappar tryck i slangen?
Inom all VVS är det samma sak som ska följas: Fabrikantens anvisningar!!!
Så JA du SKALL provtrycka enligt konstens alla regler.
Denna är lämplig att följa:
https://www.lksystems.se/globalasse...l-tryck--och-tathetsprovning-ifyllbar-pdf.pdf
Den hittade jag här:
https://www.lksystems.se/sv/support/dokumentation/dokumentation-lk-golvvarme/teknisk-dokumentation/
Uppdatering!
Idag har vi äntligen gjutit platta. Fick hjälp av min far och en erfaren betongare. Vi beställde 3 kbm betong med 2% accelerator för att betongen skulle stelna något snabbare. Betongen levererades med en rotorpumpbil och kunde då lyfta armen över huset.
Gjutningen var avklarad på 30 minuter och allt som allt var nog betongbilen på plats 45 minuter.
Kl 14 kom betongaren tillbaka och glättade plattan. Blev mycket jämnare än jag tänkte mig men jag hade nog den dåliga uterumsplattan från 80-talet som referens
Nu återstår lite vattning sen imorgon kväll kan vi nog börja riva ner plasten och därefter blir det lite flytspacklning över delar av den gamla plattan in mot ena ytterväggen (den delen som vi inte rev).
Så lite bilder....
Idag har vi äntligen gjutit platta. Fick hjälp av min far och en erfaren betongare. Vi beställde 3 kbm betong med 2% accelerator för att betongen skulle stelna något snabbare. Betongen levererades med en rotorpumpbil och kunde då lyfta armen över huset.
Gjutningen var avklarad på 30 minuter och allt som allt var nog betongbilen på plats 45 minuter.
Kl 14 kom betongaren tillbaka och glättade plattan. Blev mycket jämnare än jag tänkte mig men jag hade nog den dåliga uterumsplattan från 80-talet som referens
Nu återstår lite vattning sen imorgon kväll kan vi nog börja riva ner plasten och därefter blir det lite flytspacklning över delar av den gamla plattan in mot ena ytterväggen (den delen som vi inte rev).
Så lite bilder....
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu har det gått en vecka sen gjutningen och tycker att det ser mkt bra ut. Inga sprickor i betongen och ytan är väldigt slät. Har flytspacklat över den gamla plattan på några ställen så nu är plattan helt jämnhög.
Vi har i helgen städat, putsat alla fönster och flyttat in lite möbler. Tyvärr måste man ju vänta 3 månader innan man slå på golvvärme och lägga golv... lång väntan men det viktiga är att plattan inte går sönder.
Lite bilder:
Vi har i helgen städat, putsat alla fönster och flyttat in lite möbler. Tyvärr måste man ju vänta 3 månader innan man slå på golvvärme och lägga golv... lång väntan men det viktiga är att plattan inte går sönder.
Lite bilder:
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Igår var VVSaren här och kopplade in LK shunten och drog lite rör, så nu har vi vatten i slingorna (utan några läckor ).
Vattnet cirkulerar bara i slingorna och ingen värme är tillförd, så vi riskerar inte att rören fryser om det blir för kallt. Värmen slår vi på i början av februari.
Vattnet cirkulerar bara i slingorna och ingen värme är tillförd, så vi riskerar inte att rören fryser om det blir för kallt. Värmen slår vi på i början av februari.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Liknande trådar
-
Behöver jag korrigera grunden till vårt uterum?
Fritidshus -
Svarta fläckar ovanpå uterumstak ( plast)
Altan & Uteplats -
Byta fasad på svartbyggt (preskriberat) uterum
Utbyggnad och tillbyggnad -
Är det värt att byta ut 1-glasfönster i uterum?
Altan & Uteplats -
Bangkirai till ouppvärt uterum
Altan & Uteplats