12 032 läst · 42 svar
12k läst
42 svar
Renoveringen av vårt uterum
Japp, det är samma planlösning. Tyckte mig känna igen fönstersättningen på långsidan =)M Mawe85 skrev:
men våra vardagsrumsfönster sitter på kortsidan, antagligen för att slippa titta rakt in i garageväggen.
Men jag tror nog att källaren skiljer sig, vi har två ritningar över källaren, jag tror de ändrade källaren för bättre passa med tomten. Där ni har en garderob i badrummet går vår murstock upp från gillestugan.
Har sett "likadana" hus på hemnet där vår källare skiljer sig. Ett hus på vår granngata såldes med likadan planlösning, fast med dubbelgarage i huset så det gick säkert att få i lite olika varianter.
Ska bli extra kul att följa renoveringen när man känner igen huset.
Roligt att höra att det finns många Fogelfors hus där ute. Nedan ser du bild på källaren. Skiljer den sig mycket från er?H henche skrev:Japp, det är samma planlösning. Tyckte mig känna igen fönstersättningen på långsidan =)
men våra vardagsrumsfönster sitter på kortsidan, antagligen för att slippa titta rakt in i garageväggen.
Men jag tror nog att källaren skiljer sig, vi har två ritningar över källaren, jag tror de ändrade källaren för bättre passa med tomten. Där ni har en garderob i badrummet går vår murstock upp från gillestugan.
Har sett "likadana" hus på hemnet där vår källare skiljer sig. Ett hus på vår granngata såldes med likadan planlösning, fast med dubbelgarage i huset så det gick säkert att få i lite olika varianter.
Ska bli extra kul att följa renoveringen när man känner igen huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Under 2019 la vi våren på att bygga ett nytt staket längs tomtgränsen (det gamla var riktigt tradigt att titta på). Blev armeringsnätstaket eftersom man inte behöver bygglov för det och murgröna växer snabbt
I uterummet så la jag åter tid på att fixa med kaminen. Putsade med eldfastbruk på kalciumsilikatskivorna och sen målade med rätt färg. Nu smälter kaminen in mycket bättre. Satte även in ett större galler i grafitgrå färg.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
I uterummet så la jag åter tid på att fixa med kaminen. Putsade med eldfastbruk på kalciumsilikatskivorna och sen målade med rätt färg. Nu smälter kaminen in mycket bättre. Satte även in ett större galler i grafitgrå färg.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Vi la även tid på att montera upp ett skuggtak som vi fick från Halle i samband med att vi köpte kanalplasttaket. Skuggtaket är ovärderligt så här i efterhand, MEN det var heeemskt att montera och jag stack mig 15000 gånger på nålarna när vi skulle montera tygerna.
Slutligen så hann vi med att ge lite kärlek till skorstenen i form av en ny huv, uppfräschade fogar samt fick tegelstenarna lite färg igen (de är egentligen gula).
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Slutligen så hann vi med att ge lite kärlek till skorstenen i form av en ny huv, uppfräschade fogar samt fick tegelstenarna lite färg igen (de är egentligen gula).
Logga in
Skapa konto
Dags att tvätta taket (mitt ser likadant ut)M Mawe85 skrev:Vi la även tid på att montera upp ett skuggtak som vi fick från Halle i samband med att vi köpte kanalplasttaket. Skuggtaket är ovärderligt så här i efterhand, MEN det var heeemskt att montera och jag stack mig 15000 gånger på nålarna när vi skulle montera tygerna.
[bild] [bild]
[bild] [bild]
Nu har vi kommit till 2020 för renoveringen av vårt uterum. Som jag nämnt tidigare så har vi en förmåga att göra saker i fel ordning. Skyller på min bristande förmåga att tänka strategiskt och långsiktigt
Vi njuter väldigt mycket av vårt uterum och vill kunna vara i det även på vintern (eller mer lång höst i södra Skåne). Därför kom vi på att vi vill ha in ytterligare en värmekälla i uterummet och då fick det bli golvvärme.
Det fanns redan en platta men som var oisolerad så flyta in golvvärme där var ju inte aktuellt. Jag tog därför en vanlig snickarehammare och började banka på plattan för att se hur tjock den var. Glad blev jag när jag insåg att den endast var 6-8 cm och armringsnätet låg UNDER betongen!!
Bilade bort betongen på en förmiddagen. Att köra iväg betong, sand och lera krävdes 12(!) släp till tippen
Leran vad helt klart värst att gräva upp. Korpen sög verkligen musten ur kroppen. Men efter en vecka var allt ute och vi är nu framme i mitten på oktober.
Bilderna får berätta resten.
Vi njuter väldigt mycket av vårt uterum och vill kunna vara i det även på vintern (eller mer lång höst i södra Skåne). Därför kom vi på att vi vill ha in ytterligare en värmekälla i uterummet och då fick det bli golvvärme.
Det fanns redan en platta men som var oisolerad så flyta in golvvärme där var ju inte aktuellt. Jag tog därför en vanlig snickarehammare och började banka på plattan för att se hur tjock den var. Glad blev jag när jag insåg att den endast var 6-8 cm och armringsnätet låg UNDER betongen!!
Bilade bort betongen på en förmiddagen. Att köra iväg betong, sand och lera krävdes 12(!) släp till tippen
Leran vad helt klart värst att gräva upp. Korpen sög verkligen musten ur kroppen. Men efter en vecka var allt ute och vi är nu framme i mitten på oktober.
Bilderna får berätta resten.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Så här en söndagskväll är jag lite osäker på hur jag ska göra vid skjutdörrarna så där kan jag behöva era goda råd.
Grundmuren till uterummet är uppbyggd av ihåliga block (20 cm tjocka/djupa), men vid skjutdörrarna har jag lämnat ca 10 cm av den gamla plattan för att skjutdörrarna står på denna. Min ursprungliga tanke var att inte ta bort skjutdörrarna och gjuta den nya plattan i samma nivå som den gamla, MEN jag har insett att grundmuren har satt sig ca 2 cm närmst huset.
Så frågan är:
1. Borde jag plocka bort skjutdörrarna och gjuta hela vägen ut?
2. Ignorera att grundmuren har satt sig och hoppas på att det inte blir problem i framtiden?
3. Ta bort skjutdörrarna men montera ett isolerat lekablock över grundmuren för att undvika kylan utifrån?
Andra idéer/tankar?
Se bilder.
Grundmuren till uterummet är uppbyggd av ihåliga block (20 cm tjocka/djupa), men vid skjutdörrarna har jag lämnat ca 10 cm av den gamla plattan för att skjutdörrarna står på denna. Min ursprungliga tanke var att inte ta bort skjutdörrarna och gjuta den nya plattan i samma nivå som den gamla, MEN jag har insett att grundmuren har satt sig ca 2 cm närmst huset.
Så frågan är:
1. Borde jag plocka bort skjutdörrarna och gjuta hela vägen ut?
2. Ignorera att grundmuren har satt sig och hoppas på att det inte blir problem i framtiden?
3. Ta bort skjutdörrarna men montera ett isolerat lekablock över grundmuren för att undvika kylan utifrån?
Andra idéer/tankar?
Se bilder.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in