60 409 läst · 331 svar
60k läst
331 svar
Renovering Wadkin Bursgreen AGS 12
Mycket slit, men nu är motorn bättre än nyskick. Åtminstone på utsidan!
Mycket gammalt ingrott fett som var väldigt drygt att få bort eftersom jag inte kunde dränka motorn i vatten.
Före:
Efter:
Mycket gammalt ingrott fett som var väldigt drygt att få bort eftersom jag inte kunde dränka motorn i vatten.
Före:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser bra ut det där....men du satte väl C3 lager i motorn?
C3 har något större lagerspel och det innebär att det finns utrymme för värmeutvidgning. Eftersom motorn alltid går litet varm skall det vara så.
Gällande spindellagren tror jag att du får byta till rätt sort. Lagerskålar är hårda och brukar inte gå att svarva. 300 kronor lagret är relativt billigt tycker jag. Det är bara glasspenger jämfört med vad en motsvarande ny såg kostar.
Som värst har jag betalat över 1000 kronor styck för speciella precisionslager.
C3 har något större lagerspel och det innebär att det finns utrymme för värmeutvidgning. Eftersom motorn alltid går litet varm skall det vara så.
Gällande spindellagren tror jag att du får byta till rätt sort. Lagerskålar är hårda och brukar inte gå att svarva. 300 kronor lagret är relativt billigt tycker jag. Det är bara glasspenger jämfört med vad en motsvarande ny såg kostar.
Som värst har jag betalat över 1000 kronor styck för speciella precisionslager.
Ja, som jag skrev tidigare så bytte jag aldrig lager i motorn. Kanske dumt, men det känns verkligen inte som att det behövs. Skulle det behövas i framtiden så är motorn enkel att montera loss utan att ta isär något annat på sågen.H heimlaga skrev:Det ser bra ut det där....men du satte väl C3 lager i motorn?
C3 har något större lagerspel och det innebär att det finns utrymme för värmeutvidgning. Eftersom motorn alltid går litet varm skall det vara så.
Gällande spindellagren tror jag att du får byta till rätt sort. Lagerskålar är hårda och brukar inte gå att svarva. 300 kronor lagret är relativt billigt tycker jag. Det är bara glasspenger jämfört med vad en motsvarande ny såg kostar.
Som värst har jag betalat över 1000 kronor styck för speciella precisionslager.
Spindellagren hoppas jag kunna köra med de SKF lager jag köpt, de kostade 110kr st. Är inte priset som gör att jag vill få dessa att fungera utan mer att det känns bättre att få sågen moddad så den fungerar med "standardlager". @Ola C ska göra ett försök att svarva ner en av de gamla innerringarna till en distansring. Fungerar inte det så kör han med aluminium vilket jag tror fungerar bra då de enbart skall agera distans.
Monterade tillbaka motorn igår kväll. Övriga mekanismer är också ditmonterade och injusterade. Allt går mjukt och följsamt, höj/sänk och tilt är som natt och dag att vrida på jämfört med tidigare!
Det jag väntar på nu är motoraxeln som är hos @Ola C för svarvning. Vart lite strul att montera min axel i hans svarv.
Nästa steg är att försöka bygga en spånlåda kring klingan. Kommer bli en utmaning då det är väldigt tight!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag väntar på nu är motoraxeln som är hos @Ola C för svarvning. Vart lite strul att montera min axel i hans svarv.
Nästa steg är att försöka bygga en spånlåda kring klingan. Kommer bli en utmaning då det är väldigt tight!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack alla för de uppmuntrande orden! Det är roligt att höra!
Är det någon som vet varför motorskyddet är så sjukt stort? Djupt framförallt. Har ju inte tänkt byta för den skull, men jag stör mig på att ”strömbrytaren” är lika stor som sågen, Typ!
Har förresten kontrollmätt jordkontinuiteten. Tyckte det var märkligt att det bara gick 3 fassladdar från brytarn till motorn. Borde inte motorchassit vara jordat? Efter lite undersökning så visade det sig att det satt en fet jordkabel ner till en av fästskruvarna för motorbrytaren. Såg då till att slipa bort färgen på insidan av chassit där så att muttern fick bra kontakt. Mätte sedan mellan jordstiftet i anslutningskontakten och fläktkåpan till motorn och på rattarna mm och där är jordkontinuitet genom hela sågen nu!
Är det någon som vet varför motorskyddet är så sjukt stort? Djupt framförallt. Har ju inte tänkt byta för den skull, men jag stör mig på att ”strömbrytaren” är lika stor som sågen, Typ!
Har förresten kontrollmätt jordkontinuiteten. Tyckte det var märkligt att det bara gick 3 fassladdar från brytarn till motorn. Borde inte motorchassit vara jordat? Efter lite undersökning så visade det sig att det satt en fet jordkabel ner till en av fästskruvarna för motorbrytaren. Såg då till att slipa bort färgen på insidan av chassit där så att muttern fick bra kontakt. Mätte sedan mellan jordstiftet i anslutningskontakten och fläktkåpan till motorn och på rattarna mm och där är jordkontinuitet genom hela sågen nu!
Det finns en punkt när man bara måste ge sig och inse att det går inte att få gjutjärnsbordet i nyskick. Åtminstone inte manuellt utan en planslip modell större! När fingrarna nästan blöder och svetten lackar på vardagsrumsgolvet så är det bara att lägga ner.
1 av 2 breddningsdelar till gjutjärnsbordet rostbehandlad nu! @Lambr1 har redan gjort grundjobbet först (vad gjorde du och hur såg de ut innan?).
Resultatet syns nedan.
1 av 2 breddningsdelar till gjutjärnsbordet rostbehandlad nu! @Lambr1 har redan gjort grundjobbet först (vad gjorde du och hur såg de ut innan?).
Resultatet syns nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har fått tillbaka axeln av Ola, axelflänsen är svarvad i en rejäl metallsvarv och han har tillverkat en distans åt mig.
Jag har lyckas få tag i ett aluminiumrör med perfekt storlek. Flickvännens pappa rotade i lite av sina skrotlådor och grävde fram detta på 5 minuter. Det omfamnar precis axeln och är inte grövre än att det bara pressar på inre lagerbanorna.
Jag oljade in hela axeln lite lätt och la den i frysen i 1h, de nya kullagrena värmde jag försiktigt tills att de var varma men inte varmare än att man kunde hålla i dem med bara händerna. Sen trädde jag på första kullagret och använde aluminiumröret och en träklubba och knackade försiktigt på lagret. Det gick relativt lätt, antar att 60 graders temperaturskillnad gjorde sitt till.
Sen var det bara att trä på distanshylsan med innerdel och därefter samma procedur för det yttre lagret.
Jag har lyckas få tag i ett aluminiumrör med perfekt storlek. Flickvännens pappa rotade i lite av sina skrotlådor och grävde fram detta på 5 minuter. Det omfamnar precis axeln och är inte grövre än att det bara pressar på inre lagerbanorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag oljade in hela axeln lite lätt och la den i frysen i 1h, de nya kullagrena värmde jag försiktigt tills att de var varma men inte varmare än att man kunde hålla i dem med bara händerna. Sen trädde jag på första kullagret och använde aluminiumröret och en träklubba och knackade försiktigt på lagret. Det gick relativt lätt, antar att 60 graders temperaturskillnad gjorde sitt till.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen var det bara att trä på distanshylsan med innerdel och därefter samma procedur för det yttre lagret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blev ett kvällspass!
Axeln är monterad i sågen och funktionstestad!
Tyvärr har jag (trots svarvning) ca 0,075mm vobbel längst ut på axelns fläns. Ger kanske drygt det dubbla längst ut på en 250mm klinga och ännu mer på en 305mm klinga. Lite för mycket för att vara acceptabelt.
Jag och @Ola C klurar vidare på vad det kan bero på och vad man kan tänkas göra åt det.
Axeln är monterad i sågen och funktionstestad!
Tyvärr har jag (trots svarvning) ca 0,075mm vobbel längst ut på axelns fläns. Ger kanske drygt det dubbla längst ut på en 250mm klinga och ännu mer på en 305mm klinga. Lite för mycket för att vara acceptabelt.
Jag och @Ola C klurar vidare på vad det kan bero på och vad man kan tänkas göra åt det.