Håller på att planera för en köksrenovering där bl a väggskivorna ska bytas ut (från dagens spånskivor till plyfa+gips). Efter rivning ska jag ta hit elektriker för att dra ny el innan jag bygger igen med nya skivor.
Men det jag funderar på nu är vad jag ska göra inför rivningen. Räcker det att skruva ur de proppar i proppskåpet som är aktuella för belysning och uttag i köket, eller bör en elektriker komma och koppla ur?
Jag tror mig ha koll på vilka proppar som går till köksutrymmets uttag, men jag undrar vad en elektriker gör för att koppla ur rummet som skulle vara bättre än att ta bort propparna under tiden?
Självfallet ser jag till att mäta innan jag närmar mig uttagen oavsett när rivningen är igång.
Men det jag funderar på nu är vad jag ska göra inför rivningen. Räcker det att skruva ur de proppar i proppskåpet som är aktuella för belysning och uttag i köket, eller bör en elektriker komma och koppla ur?
Jag tror mig ha koll på vilka proppar som går till köksutrymmets uttag, men jag undrar vad en elektriker gör för att koppla ur rummet som skulle vara bättre än att ta bort propparna under tiden?
Tar du ut säkringen så är strömmen bruten till 100%. Det är dock inte fel att blanda in elektrikern tidigt i processen, de kan mäta att det verkligen inte finns ström där du ska jobba (att alla uttag verkligen var kopplade till den proppen du skruvade ut). Kanske missar du säkringen till diskmaskinen eller spisen. I vårt hus har t.ex spisfläkten en egen säkring (fråga mig inte varför).
Det kan också bli så om du har jordfelsbrytare att när du fibblar med strömtrådarna så kan den lösa ut trots att strömmen är bruten. Det märker du ju troligen om den går till hela boendet, men är det taskigt monterad så kanske den bara bryter köket där du jobbar inkl kyl+frys, då märker du det inte förrän nästa dag när allt i frysen smält. Så är man osäker, ta in en elektriker redan från början.
Det kan också bli så om du har jordfelsbrytare att när du fibblar med strömtrådarna så kan den lösa ut trots att strömmen är bruten. Det märker du ju troligen om den går till hela boendet, men är det taskigt monterad så kanske den bara bryter köket där du jobbar inkl kyl+frys, då märker du det inte förrän nästa dag när allt i frysen smält. Så är man osäker, ta in en elektriker redan från början.
Jag är förhållandevis säker på vilka säkringar som är aktuella för rummet jag kommer att jobba i. Skulle ju aldrig anta något dock, utan såklart mäta att ingen spänning finns i uttagen innan jag börjar arbeta i närheten. Det jag undrar är mest vad elektriken gör vid bortkoppling av el? Handlar det bara om att ta loss alla trådar och sätta klämma av något slag på dem?
Ett alternativ är ju att riva så mkt som möjligt, med säkringen borttagen för säkerhets skull, men lämna alla uttag intakta och ta in elektriker först när det är dags att dra ny el i väggarna så blir det bara ett besök istället för två... Jordfelsbrytare finns ej men skall installeras i samband med nyinstallationen till köket.
Ett alternativ är ju att riva så mkt som möjligt, med säkringen borttagen för säkerhets skull, men lämna alla uttag intakta och ta in elektriker först när det är dags att dra ny el i väggarna så blir det bara ett besök istället för två... Jordfelsbrytare finns ej men skall installeras i samband med nyinstallationen till köket.
I så fall så är det inte mer en elektriker gör. Hat du proppat då skruvar du ut den, tar bort proppen och skruvar tillbaka hylsan igen. Har du norm-säkring så såg du av den, sen över själva tappen som sticker ut, den du drar upp och ner, så är där ett litet hål. Där kan du trä igenom en ståltråd och på så sätt låsa säkringen i avslaget läge.
Sen monterar du bort alla brytare, stick-kontakter mm. Trådarna kan du tejpa med eltejp. Sen fixar du på lämpligt sätt spå att trådarna inte blir skadade under din renovering, rulla in dem i apparat-dosan eller om de kommer ut direkt ur väggen, extra tejp.
Sen monterar du bort alla brytare, stick-kontakter mm. Trådarna kan du tejpa med eltejp. Sen fixar du på lämpligt sätt spå att trådarna inte blir skadade under din renovering, rulla in dem i apparat-dosan eller om de kommer ut direkt ur väggen, extra tejp.
![Säkringsskåp med säkringar låsta i avstängt läge med ståltråd.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/176/176276-27e053342aa20a76b9f7fd83d35cd272.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "eltejp"
![](https://cdn.shopify.com/s/files/1/0424/7398/0064/products/996055_180x.jpg?v=1682421417)
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Jag kan inte svara för alla elektriker men så gör jag för det mesta. Om säkringen bara tar det jag ska jobba med så slår jag av säkringen också. Dock brukar jag nöja mig med en tejp över automatsäkringen så man måste tänka till en extra gång innan man slår på den igen. Inte enligt regelboken kanske men ska man följa den duger det inte med en tråd genom säkringen heller. Det ska vara låsbar spärr och det kan vara svårt att hitta till olika sorters automater.fiddejoh skrev:
Ska man följa regelboken (och inte har någon låsbar spärr) är man tvungen att koppla loss fasen från automatsäkringen.
Hej,
Är nyutbildad men att sticka in ståltråd för att låsa brytaren, är det inte risk att man kommer åt någon kabel inuti centralen?
Är nyutbildad men att sticka in ståltråd för att låsa brytaren, är det inte risk att man kommer åt någon kabel inuti centralen?
Medlem
· Blekinge
· 10 707 inlägg
Nu krånglar ni till det. TS får ha koll på sitt folk att de inte slå på säkringar själva. Möjligen låsa hela elskåpsdörren.
![Panor82](https://static.byggahus.se/forum/avatars/s/174/174292.jpg?1590946541)
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 378 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 378 inlägg
Gammal tråd men passar på då den nyligen uppdaterades. Själv använder jag dessa
https://www.ahlsell.se/10/el-1/cent...normkomponenter/ovriga-normprodukter/2154626/
Tillsammans med ett hänglås och skylt om det skulle behövas.
![Låsningssystem för elsäkerhet med hänglås och varningsskylt på ett elskåp.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/389/389726-56fc862242f5931eec3cca0397e14ed9.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.ahlsell.se/10/el-1/cent...normkomponenter/ovriga-normprodukter/2154626/
Tillsammans med ett hänglås och skylt om det skulle behövas.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Kork-o-plast för originalrenovering
Köpes, Hyres & Bytes -
Tips och idéer kring renovering av 40-talskök?
Kök -
Lukt i 70-tals hus under renovering
Byggmaterial & Byggteknik -
Källarrenovering - Går det att gräva ut mer/mindre i vissa rum
Grund & Markarbeten -
Renovering: Kloasong-innerväggar
Byggmaterial & Byggteknik