804 läst · 2 svar
804 läst
2 svar
Renovering gammalt trägolv
Har tagit loss 10 fuktskadade golvbrädor. Tänker såga bort den fuktskadade biten, ca 30 cm längst ut på alla brädor och sätta tillbaka dom. Får ju lägga lite pussel med brädorna och får köpa till några brädor. Gamla brädorna är i dimension 34 x 85 och några sådana har jag inte lyckats hitta i nåt ordinarie sortíment, men 34 x 95 eller 34 x 120 finns så det blir väl ett lite udda utseende när det är klart, men det får gå.
Min fråga gäller däremot detta. Brädorna har liksom tagits upp i fel ordning, dvs den bräda jag tog upp först är den bräda som sattes dit först när golvet lades nån gång för 50 år sen. Så när jag sätter tillbaka dom så kommer jag inte åt att skruva i fjädern, endast i noten (heter det så?) eller förståss rakt uppifrån. Funkar det att skruva i noten, eller vad tror ni?
Min fråga gäller däremot detta. Brädorna har liksom tagits upp i fel ordning, dvs den bräda jag tog upp först är den bräda som sattes dit först när golvet lades nån gång för 50 år sen. Så när jag sätter tillbaka dom så kommer jag inte åt att skruva i fjädern, endast i noten (heter det så?) eller förståss rakt uppifrån. Funkar det att skruva i noten, eller vad tror ni?
Produkter som diskuteras: "listskruv"

Golv- & listskruv
Golv- och listskruvar är specialdesignade för att användas vid fästning av golv, lister och socklar. Dessa skruvar har ofta en tunn profil och en liten huvuddiameter för att minimera synligheten när de är på plats, samtidigt som de ger en
Läs mer
Klicka här för att svara
Tjänster
Populärt i forumet
-
Vad gör denna ”tilläggsvägg” och kan man ta bort den?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ta bort tegelmur vid fönster för mer djup?
Sprickor i innervägg i sutterängkällare
Skruv med amerikansk standard?
Kap såg
Byggmaterial & Byggteknik