6 380 läst · 35 svar
6k läst
35 svar
Renovering duschrum på knappt 3kvm, råd o stöd!
Men är denna lösning med "lyft upp 12" godkänd monterad enl reglerna?Paul-Staffanstorp skrev:Fortfarande pratar jag inte om Monteringsplatta 2 utan om ROT-varianten "Lyft upp 12" som är en tvådelad variant på 12mm tjocklek som man kan föra in en del från vart håll under brunnen och skruva ovanpå spånet och sen flyter man till dennas ovankant och får då 12mm flytspackel vid brunnen...
Jag vet att Monteringsplatta 2 ska fällas ned och skruvas i kortlingar men i befintliga badrum fungerar det inte alltid.
Självklart låter denna lösning enklast då jag har problem med att en regel ligger för nära avloppsröret.
Står helt still i mitt badrum nu, tackvare golvbrunnen! :@
Nu har jag fått svar från JAFOHenrikEng skrev:
"
Hej,
Ja, förutsatt att monteringsanvisningen följs så får du en godkänd installation.
Men tänk på att du måste ha kortlingar även till lyft upp 12.
Renoverare
· Skåne
· 8 513 inlägg
Lite lustigt för det svaret har inte jag fått och det står det inte heller någonting om i installationsanvisningarna...HenrikEng skrev:
Poängen när de presenterade den varianten för mig var ju just att man skulle använda den när man inte kunde komma ner med kortlingar för att sen sätta monteringsplatta 2.
Fick det svaret från Thomas Andersson på JAFO.Paul-Staffanstorp skrev:
Kollar lite flytspackel och har ev tänkt o köpa Weber 4320 Fiberflow.
Försöker klura ut lite materialåtgång, en som räknade på mitt badrum förra året har specat upp 160kg.
Åtgångstal enl Weber, 10mm = 17.5kg/m2, 5mm=8,75kg/m2. Detta får jag till 3 säck á 25kg/st (75kg) om jag skall flyta 15mm på mindre än 3kvm. Eller räknar jag helt fel?
Sen undrar jag, måste jag ha armeringsnät till detta spacklet? Eller är det lika bra o köra på det också?
Då har jag varit inne i badrummet igen, var väl 2 veckor sedan. Blir ett långtidsprojektHenrikEng skrev:Fick det svaret från Thomas Andersson på JAFO.
Kollar lite flytspackel och har ev tänkt o köpa Weber 4320 Fiberflow.
Försöker klura ut lite materialåtgång, en som räknade på mitt badrum förra året har specat upp 160kg.
Åtgångstal enl Weber, 10mm = 17.5kg/m2, 5mm=8,75kg/m2. Detta får jag till 3 säck á 25kg/st (75kg) om jag skall flyta 15mm på mindre än 3kvm. Eller räknar jag helt fel?
Sen undrar jag, måste jag ha armeringsnät till detta spacklet? Eller är det lika bra o köra på det också?
Jag har nu sågat ur i golvet som ni kan se på bilden, dock behöver jag flytta avloppet 10cm i sidled. Tyvärr kommer jag då får ett avstånd från ena väggen på 55cm och 31, kan jag göra på något annat sätt? Brunnen kommer ju ganska långt ut enl mitt tycke.
Jag skall kortla om, räcker det med 2"3. Vad tror ni om att lägga regeln liggandes, halva under golvspånet och halva som monteringsplattan skruvas på. Detta för att få stöd åt spånet också.
Angående brunnen, enklast borde bli att köpa en med sidoutlopp samt sätta en 90 böj?
Mvh Henke
Redigerat:
Jag sätter dubbla reglar, 2st 170x45 brevid varandra. En under spånet och en som brunnen får stå på, känns mer rätt. Frågan är hur jag skall förankra dem bäst i mitt urtag.HenrikEng skrev:Då har jag varit inne i badrummet igen, var väl 2 veckor sedan. Blir ett långtidsprojekt
Jag har nu sågat ur i golvet som ni kan se på bilden, dock behöver jag flytta avloppet 10cm i sidled. Tyvärr kommer jag då får ett avstånd från ena väggen på 55cm och 31, kan jag göra på något annat sätt? Brunnen kommer ju ganska långt ut enl mitt tycke.
Jag skall kortla om, räcker det med 2"3. Vad tror ni om att lägga regeln liggandes, halva under golvspånet och halva som monteringsplattan skruvas på. Detta för att få stöd åt spånet också.
Angående brunnen, enklast borde bli att köpa en med sidoutlopp samt sätta en 90 böj?
Mvh Henke