Att ta bort den översta golvspånen gör man mest för att slippa få för hög tröskel och golvnivå i badrummet.

Fullständigt normalt att låta den andra ligga då man har max cc600 och sen armerar man och flytspacklar på detta för att uppnå rätt böjstyvhet...

Alltså är det bara onödigt arbete att riva den undre och kortlingarna du tänker fälla in gör varken från eller till.

Vad gäller brunnen kan man använda sig av en monteringsplatta typ denna som höjer upp brunnen vad som behövs för flytspacklingen och enligt information från Jafo är den godkänd att skruva ovanpå golvspånet som den är tänkt.

http://www.vvs-boden.se/jafo-monter...6.html?zenid=c43ff3b4b029ae2aced7cb86c165562e

Alla gör vi som vi vill men det känns som du tar på dig onödigt mycket arbete utan vinning...

Paul-Staffanstorp skrev:
Att ta bort den översta golvspånen gör man mest för att slippa få för hög tröskel och golvnivå i badrummet.

Fullständigt normalt att låta den andra ligga då man har max cc600 och sen armerar man och flytspacklar på detta för att uppnå rätt böjstyvhet...

Alltså är det bara onödigt arbete att riva den undre och kortlingarna du tänker fälla in gör varken från eller till.

Vad gäller brunnen kan man använda sig av en monteringsplatta typ denna som höjer upp brunnen vad som behövs för flytspacklingen och enligt information från Jafo är den godkänd att skruva ovanpå golvspånet som den är tänkt.

[länk]

Alla gör vi som vi vill men det känns som du tar på dig onödigt mycket arbete utan vinning...
Hej Paul! Tack för bra information, självklart vill jag inte böka till det! Vill göra det så enkelt som möjligt men endå rätt, alla jag pratar med säger olika!

Att jag skall ha 22mm spånnskiva, armeringsnät, golvvärme och sen flytspackel är jag införstodd i. Dock läste jag BKR och där fick jag hjärnsläpp!

Läste " Bjalkarna ska vara sakrade i sidled mot vippning" + Vid c-avstand mellan bjalkar storre an 600 mm ska bjalklaget forstarkas med kortlingar, centrumavstand 300 mm.

Kollat på purus lösning och där är monteringsbeskrivningen sådan att man skall sätta reglar cc30 som monteringsplattan skall stå på. Likaså på Jafos hemsida eller är jag blind? Kollar på deras monteringplatta 2.

Om det är så, hur skall jag regla om enklast? Jag måste ju isåfall såga upp en ruta i den befintliga spånskivan, försöka regla om till cc30 för monteringsplattans skull. Men hur löser jag det efter?

En fråga är också om jag kan rädda det undre golvspånet som jag sågat 2 hål i?

Funderar på att skruva fast några reglar undertill vid det stora hålet, fälla ned den delen som är borta och skruva fast den i reglarna. För att sedan slå på en helt ny 22mm spån över hela golvet.

Tack ännu en gång, får väl gå in i badrummet och försöka slå bort den övre av det 2 skivorna så länge... Varför gjorde jag hål i det undre spånet :(:( Jo för att jag trodde allt skulle bort.

Redigerat:
HenrikEng skrev:
Hej Paul! Tack för bra information, självklart vill jag inte böka till det! Vill göra det så enkelt som möjligt men endå rätt, alla jag pratar med säger olika!

Att jag skall ha 22mm spånnskiva, armeringsnät, golvvärme och sen flytspackel är jag införstodd i. Dock läste jag BKR och där fick jag hjärnsläpp!

Läste " Bjalkarna ska vara sakrade i sidled mot vippning" + Vid c-avstand mellan bjalkar storre an 600 mm ska bjalklaget forstarkas med kortlingar, centrumavstand 300 mm.

Kollat på purus lösning och där är monteringsbeskrivningen sådan att man skall sätta reglar cc30 som monteringsplattan skall stå på. Likaså på Jafos hemsida eller är jag blind? Kollar på deras monteringplatta 2.

Om det är så, hur skall jag regla om enklast? Jag måste ju isåfall såga upp en ruta i den befintliga spånskivan, försöka regla om till cc30 för monteringsplattans skull. Men hur löser jag det efter?

En fråga är också om jag kan rädda det undre golvspånet som jag sågat 2 hål i?

Funderar på att skruva fast några reglar undertill vid det stora hålet, fälla ned den delen som är borta och skruva fast den i reglarna. För att sedan slå på en helt ny 22mm spån över hela golvet.

Tack ännu en gång, får väl gå in i badrummet och försöka slå bort den övre av det 2 skivorna så länge... Varför gjorde jag hål i det undre spånet :(:( Jo för att jag trodde allt skulle bort.
Självklart har du rätt OM du har större cc-avstånd än 600 men det förstod jag inte det som att du hade.

På de monteringsplattorna är det så ja men om du kollar Jafos "lyft upp 12" som jag länkade till så fungerar den annorlunda och skruvas alltså uppe på golvspånet.

Är tveksam till hur hållfastheten blir om du lagar den undre skivan nu men om du lägger ett lager nytt ovanpå så styvar du ju upp det men då bygger det ju på höjden för dig.

Paul-Staffanstorp skrev:
Självklart har du rätt OM du har större cc-avstånd än 600 men det förstod jag inte det som att du hade.

På de monteringsplattorna är det så ja men om du kollar Jafos "lyft upp 12" som jag länkade till så fungerar den annorlunda och skruvas alltså uppe på golvspånet.

Är tveksam till hur hållfastheten blir om du lagar den undre skivan nu men om du lägger ett lager nytt ovanpå så styvar du ju upp det men då bygger det ju på höjden för dig.
Nej jag har cc60 :D

Jag fick bort en hel del av den övre spånskivan igår, inte mkt kvar av den nu! Gjorde rutor med cirkelsågen och slog med stämjärn.

Om det nu är rätt enl reglerna att montera Jafos "lyft upp 12" direkt på skivan så låter det ju enklast!

Hållfastigheten på den undre skivan låter jag vara osagt, men jag borde kunna skruva dit två reglar under spånskivan och sedan lappa i den biten som jag tog bort. Skruva fast den i reglarna och på det limmar jag sedan dit den nya spånskivan. Visst kommer det bygga på höjden.

Vad tror du?

Det kommer med absolut största sannolikhet att bli hur hållfast som helst men bara du klarar höjderna.

Den undre skivan är nämligen inte rolig att ta bort då den både är limmad i bjälkarna och skruvad.

Om man tittar på Jafo och monteringsanvisningar så ser jag inget stöd för att man skulle kunna montera deras "lyft upp 12" direkt på spånskivan. Jag antar att det är OK om det finns stöd under.

Paul-Staffanstorp skrev:
Det kommer med absolut största sannolikhet att bli hur hållfast som helst men bara du klarar höjderna.

Den undre skivan är nämligen inte rolig att ta bort då den både är limmad i bjälkarna och skruvad.
Hade inte skadat att komma ned 22mm, men hade redan räknat med att hamna över tröskeln in till badrummet. Så nu blir det ju samma (jag visste inte att jag hade dubbla spån).

Problemet med att ta bort den undre, anser jag är att få till reglarna runt om så att den nya spånskivan inte blir som en "trampolin". Har ju inte reglarna längs med kanterna i rummet.

hempularen skrev:
Om man tittar på Jafo och monteringsanvisningar så ser jag inget stöd för att man skulle kunna montera deras "lyft upp 12" direkt på spånskivan. Jag antar att det är OK om det finns stöd under.
Finner inte heller något stöd för att man måste kortla upp under spånet... ;)

Detta svar har jag fått av flertalet ÅF av just denna monteringsplatta då den är avsedd framförallt för renoveringsarbeten där det kan vara bökigt att få ner kortlingar under golvspånet.

HenrikEng skrev:
Hade inte skadat att komma ned 22mm, men hade redan räknat med att hamna över tröskeln in till badrummet. Så nu blir det ju samma (jag visste inte att jag hade dubbla spån).

Problemet med att ta bort den undre, anser jag är att få till reglarna runt om så att den nya spånskivan inte blir som en "trampolin". Har ju inte reglarna längs med kanterna i rummet.
Vill du ta bort den kan du ju alltid såga med sänksåg ca: 22mm från väggarna runt om och sedan fäller du ner kortlingar som du kan skruva den befintliga lilla biten i samt de nya skivorna så de slipper svikta.

Första punkten i installationsanvisningen:

Skruva fast Monteringsplatta 2 med, sida A, enligt (Figur 1) i bjälkar och kortlingar (Figur 4) med
medföljande skruvar.

Sedan följer även en instruktion om hur det skall kortlas under plattan.

Låter som vissa ÅF uppfinner egna bekväma lösningar.

Vinningen med att ta bort den undre spånskivan är om du har möjlighet att sänka golvbjälklaget någon centimeter. En förutsättning är att bärigheten inte försämras. Kortla på c/c 30. Montera sedan en ny spånskiva och köra med lite tjockare flytspackling samt armeringsnät. Då bygger du inte på höjden och bör inte få några problem vid tröskeln. Visst det är ett större arbetsmoment att göra detta, men det är ju inte varje dag som man renoverar badrummet.

hempularen skrev:

Skruva fast Monteringsplatta 2 med, sida A, enligt (Figur 1) i bjälkar och kortlingar (Figur 4) med
medföljande skruvar.

Jag har idag pratat med Jafo om deras lyftupp platta 12, denna var inget de tyckte jag skulle montera "lät som om den var utgående"

Monteringsplatta 2 skall jag ha, såga upp 22mm spånskivan så jag kan kortla om till cc30. Montera dit den nya brunnen med plattan i reglarna och sedan lägga på spånskivan som limmas och skruvas.

Läser man på GVKs hemsida, så skall man regla om! Jag trodde dock inte man kunde såga upp spånskivan och sedan lägge tillbaka den. Jag skall alltså såga så att jag enbart kommer åt att kortla om.

hempularen skrev:

medföljande skruvar.

Fortfarande pratar jag inte om Monteringsplatta 2 utan om ROT-varianten "Lyft upp 12" som är en tvådelad variant på 12mm tjocklek som man kan föra in en del från vart håll under brunnen och skruva ovanpå spånet och sen flyter man till dennas ovankant och får då 12mm flytspackel vid brunnen...

Jag vet att Monteringsplatta 2 ska fällas ned och skruvas i kortlingar men i befintliga badrum fungerar det inte alltid.

Jag har trott att "lyft upp 12" ska monteras mellan platta och brunn och så har jag alltid gjort... det går alltså att montera den utan platta?

nino skrev:
Jag har trott att "lyft upp 12" ska monteras mellan platta och brunn och så har jag alltid gjort... det går alltså att montera den utan platta?
Mellan monteringsplatta 2 och brunnen fyller den ju ingen funktion eftersom man där monterar den blå distansringen som gör att flytspacklet hamnar rätt.

Här kan ni läsa mer om hur "lyft upp 12" fungerar...

http://www.jafo.eu/product_sheet.php?pro_id=358

Jag inser att jag läste lite slarvigt hos Jafo.

Längre fram i dokumentet om platta 2 så talar de om en förhöjningssats, ett tillbehör till plattan. Jag fick för mig att det var den som var "lyft upp 12".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.