Solbänk... eller offerbräda.
Utsatt läge. Inte osannolikt att den kommer att behöva bytas. => Spika/skruva utifrån. Ska det se riktigt snyggt ut, borra/försänk och plugga.

Ang vinkelsågning. Prova med ett par mindre bräd-/regelbitar (offer) tills du hittar rätt.

• Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Solbänk... eller offerbräda.
Utsatt läge. Inte osannolikt att den kommer att behöva bytas. => Spika/skruva utifrån. Ska det se riktigt snyggt ut, borra/försänk och plugga.
Ang vinkelsågning. Prova med ett par mindre bräd-/regelbitar (offer) tills du hittar rätt.
Tack för dina kloka råd Oldboy!

På baksidan huset ska det vara två sovrum i en liten utbyggnad. Ritad som en låda på bilden.
Men att bara förlänga takstolen c.a 2,3m parallellt med huvudtaket gör att innertakhöjden där blir bara c:a 1,8m inomhus. En liten vinkling på c:a 5° skulle få upp innertakhöjden med c:a 3 dm. till 2,1m

Kan man ha sådan vinkel i skarven på profilerade yttertakplåtar, TP20? Eller måste det taket vara separat instucket under takutsprånget, som det var förut (besvärligt att få tätt mot väggen där)

3D-ritning av hus med utbyggnad och takstolar, strategi för ökad takhöjd diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trapetsplåt brukar inte tycka om att bli tvingad till ngt den inte vill. Beställ en lätt vinklad slätplåt av plåtslagaren till skarven.
Eller gör som tidigare.
Det finns skumplastband till TP20 för att stoppa luft/vatten om man lägger en slätplåt över/under. Köp sådana och montera antingen en bräda eller en vinklad slätplåt mot väggen så blir det tätt.

• Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Trapetsplåt brukar inte tycka om att bli tvingad till ngt den inte vill. Beställ en lätt vinklad slätplåt av plåtslagaren till skarven.
Eller gör som tidigare.
Det finns skumplastband till TP20 för att stoppa luft/vatten om man lägger en slätplåt över/under. Köp sådana och montera antingen en bräda eller en vinklad slätplåt mot väggen så blir det tätt.
Tack, men jag förstår inte riktigt,
1) menar du att överkanten på nedre taket ska täckas med en slätplåt och underkanten på övre taket ska ligga an mot den, båda med skumplasttätning, dvs att taket får ett höjdsprång lika med profilhöjden+plåt+2xskumplastens tunnaste del typ 3-5mm ?

2) gamla lösningen hade en höjdskillnad på 10-15cm...och plåtskodd. På övre takets nederkant (och under tjärpappen..) och vertikalt ner och vikt 1dm ut på nedre takets profilöverkant

Kan du göra en skiss eller två?

B bopakoster skrev:
Tack, men jag förstår inte riktigt,
1) menar du att överkanten på nedre taket ska täckas med en slätplåt och underkanten på övre taket ska ligga an mot den, båda med skumplasttätning, dvs att taket får ett höjdsprång lika med profilhöjden+plåt+2xskumplastens tunnaste del typ 3-5mm ?

2) gamla lösningen hade en höjdskillnad på 10-15cm...och plåtskodd. På övre takets nederkant (och under tjärpappen..) och vertikalt ner och vikt 1dm ut på nedre takets profilöverkant

Kan du göra en skiss eller två?
1) Se bild:
Vinkelplåt med skumplasttätning mot en TRP-takplåt för att förhindra vatteninträngning.
Skapa konto

Tittar man noga kan man se skumplasttätningen mellan vinkelplåten och den nedre trp-plåten.
Hur mkt det än blåser kan vatten inte tryckas upp bakåt.

2) mitt alt 2.
Corrugated metal roofing with foam sealant between angle plate and lower sheet, meeting a wooden edge, with greenery in background.
Skapa konto

Tänk att detta är utbyggnadens takplåt som ansluter till väggen (under takutsprånget). Tänk att nockbrädan antingen är en snedfasad bräda som lutar med trp-plåten och en skumplasttätning finns mellan bräda och takplåt, eller att brädan är en vinkel/tröskelplåt. Inget vatten kan då tryckas uppåt/bakåt mot väggen pga vinden.

• Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Tusen tack @Oldboy , en bild säger mer än tusen ord!

Oldboy Oldboy skrev:
1) Se bild:
[bild]
Tittar man noga kan man se skumplasttätningen mellan vinkelplåten och den nedre trp-plåten.
Hur mkt det än blåser kan vatten inte tryckas upp bakåt.
2) mitt alt 2.
[bild]
Tänk att detta är utbyggnadens takplåt som ansluter till väggen (under takutsprånget). Tänk att nockbrädan antingen är en snedfasad bräda som lutar med trp-plåten och en skumplasttätning finns mellan bräda och takplåt, eller att brädan är en vinkel/tröskelplåt. Inget vatten kan då tryckas uppåt/bakåt mot väggen pga vinden.
Om jag gör höjdskillnaden i skarven mellan taken vara lika med TPs profilhöjd+plåttjockleken så ska det vara en plåtremsa som bara har ett litet veck lika med vinkelskillnaden mellan taken, eller hur? Remsan ligger under TPplåtarna på övre taket och över dem på det under taket. Med skumplastremsor som tätar.
Profilhöjden på TP20 är väl 20mm?

3D-modell av takskarv med TP20 profiler och dimensioner angivna, föreslagen plåtremsa och tätning illustreras.
Skapa konto

På fråga 1 svarar jag - ja.
På fråga 2 svarar jag - ja.

Att tänka på är kanske också underlagstaket/kondensdroppskydd. De bör ju också överlappa varandra så det lilla kondensdropp som blir ibland inte heller droppar ner på fel ställe (längs väggen/skarven). Dock inga mängder med vatten så rimligtvis inte riktigt lika kritiskt.

Edit:
Skumplastremsan bygger kanske några mm. Lite beroende på hur hårt man drar plåtskruvarna.

• Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
På fråga 1 svarar jag - ja.
På fråga 2 svarar jag - ja.

Att tänka på är kanske också underlagstaket/kondensdroppskydd. De bör ju också överlappa varandra så det lilla kondensdropp som blir ibland inte heller droppar ner på fel ställe (längs väggen/skarven). Dock inga mängder med vatten så rimligtvis inte riktigt lika kritiskt.

Edit:
Skumplastremsan bygger kanske några mm. Lite beroende på hur hårt man drar plåtskruvarna.
Tack igen! Underlagstaket kommer att få ett lager YAP2200 som naturligtvis ska täcka språnget mellan de två taken.

Liten fundering.
Nu har jag nästan alla ytterväggars regelverk uppe. Fattas en bärande innervägg mellan stora rummet 4x4m och sovrums delen 4x2m. Vilken dimension skulle behövas på en limträbalk för att bära upp taken istället för den innerväggen?
Taket är inte "tungt", brädor+takpapp+takplåt TP20. Snözon 1
Skulle göra husets insida mera flexibel, det går ju att bygga inner väggar efteråt utan bekymmer med att de då ska vara bärande...

3D-modell av ett hus under konstruktion med regelverk för ytterväggar och takstolar.
Skapa konto

B bopakoster skrev:
Liten fundering.
Nu har jag nästan alla ytterväggars regelverk uppe. Fattas en bärande innervägg mellan stora rummet 4x4m och sovrums delen 4x2m. Vilken dimension skulle behövas på en limträbalk för att bära upp taken istället för den innerväggen?
Taket är inte "tungt", brädor+takpapp+takplåt TP20. Snözon 1
Skulle göra husets insida mera flexibel, det går ju att bygga inner väggar efteråt utan bekymmer med att de då ska vara bärande...

[bild]
Så här menar jag;
3D-ritning av en trästomme till en byggnad med måttangivelser.
Skapa konto

T
Jag tror att du ska ställa den här specifika frågan i forumdelen Byggnadsfysik så kommer någon där att kunna ge ett svar.
Om du vill kan du söka efter formel och vilka "konstanter" du ska ha och räkna själv.

• Gilla
bopakoster
  • Laddar…
T Testarn skrev:
Jag tror att du ska ställa den här specifika frågan i forumdelen Byggnadsfysik så kommer någon där att kunna ge ett svar.
Om du vill kan du söka efter formel och vilka "konstanter" du ska ha och räkna själv.
T Testarn skrev:
Tack Testarn!
Jag har gjort som du föreslår. här är inlägget:
https://www.byggahus.se/forum/threads/ersaetta-baerande-vaegg-med-balk.381562/#post-3761114

T
B bopakoster skrev:
Tack Testarn!
Jag har gjort som du föreslår. här är inlägget:
[länk]
Då är det bara att vänta på att Justus eller någon av de andra som brukar hänga i den avdelningen loggar in

• Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.