Tack allihop för flera förslag hittills!

-1)elda stubben
-2)sätta en plint 0,6m ”fel”
-3)borde det väl ändå gå att dra loss den
-4)Det är nog till att förbereda en del slakt av eggverktyg och klingor...
-5)Annars bör det fungera med överhäng också
-6)Använd stubben som plint...
-7)Gör två plintar i det hörnet. En 0,6 m söderut och en 0,6 m österut.
Vad röstar du på?

Just nu gillar jag nr 6 bäst , löser två problem samtidigt, men då gäller att förhindra att stubben ruttnar..?
Obs att placering av bjälklaget kan ändras i nord-sydlig riktning.
 
jag skulle nog köra på Nr 6 med.
 
Askstubbar är väldigt motspänstiga färska, men är inte bestående mer än några år, så det blir lite som att kissa i byxorna - skönt för stunden, men med sura efterverkningar...

Om jag tolkar dig rätt är det plinten i övre vä hörnet på ritningen som behöver flyttas.
Ser då två alt:
1) enl alt 7, två plintar 0.6m från hörnet.
2) för att jag tycker om symmetri: Flytta plinten 0.6 m söderut. Synkronisera med plinten på andra långsidan så den också kommer 0.6 m från hörnet. Sedan om man vill helgardera så kan man sätta en plint mitt på kortsidan också. Det är förmodligen inte nödvändigt om bjälklaget är tillräckligt kraftigt. (Det går också att använda väggarna som förstyvning av bjälklaget om man tycker att det är roligare.)
 
  • Gilla
bopakoster och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Askstubbar är väldigt motspänstiga färska, men är inte bestående mer än några år, så det blir lite som att kissa i byxorna - skönt för stunden, men med sura efterverkningar...
Stubben blev stubbe i november 1987. Den är fortfarande mycket seg och skjuter skott varje år....vilket iof kan skapa ett årligt underhållsarbete...Om man får den täckt med något som hindra att den utsätts för väta, stoppar det förruttning? Fn är den mycket frisk i träet men den är ihålig liksom den stubben som syns till höger i filmen. Den är också "vid liv"
 
Redigerat:
Slå i några ecoplugg och bygg över den. Använd den inte som plint.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Skjuter den skott så lever den. Då är det därför den fortfarande är ok.
Trästolpar som står i jorden ruttnar upp vid markytan oavsett vilket virke det är. Tar bara lite olika lång tid. Ek och kreosotimpregnerade gamla el-/telestolpar står längst. I övrigt är det inte mkt att hänga i granen.

Det var fö längs västkusten som man först började experimentera med oljefärger eftersom vanlig rödfärg inte var good enough i det stormiga och havsfuktiga klimatet.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
Tack. Jag ser till att alla plintar är betong som står på snäcksanden. Ska bli intressant att se hur tjockt jordlagret är vid berget...Men det får anstå jag bygger upp den fyrkantiga huvudbyggnaden först..Just nu är alla plintgropar till den grävda med minigrävare. Mycket tids- och kraftbesparande. Gubben är inte purung längre....:thinking::)
Jag har gett upp att kämpa med stubben. Räcker för mig att få av de rötter som är ivägen. Utbyggnaden får flytta lite söderut.
 
Redigerat:
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
en bild säger mer än 1000 ord...här kommer fyra.

Plintformar papprör med platta
Byggarbetsplats med papprörsformar för plintar bredvid en vit byggnad och uppgrävd mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sand uppgrävd under gräsmattan bredvid. Hål för plintar kommer..mingrävare gör det på nolltid
Plintformar av papprör och trä på en sandig byggarbetsplats, förberedda för gjutning nära ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alla formar på plats, ska bara kapas i rätt höjd.
Förberedelse för gjutning av plintar med papprörsformar på en byggplats intill en byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klart för gjutning
Byggplats med gräsmark, plintformar i papprör och en betongblandare, redo för gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur lång tid tar härdning, längtar efter att börja snickra!
 
  • Gilla
Pappa1986 och 2 till
  • Laddar…
Nio plintar står och härdar. Gjutningen ganska enkel match.
Nio betongplintar i rad på en byggarbetsplats med en bergvägg i bakgrunden, trähögar och en cementblandare i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Under tiden de nio plintarna härdar:
Tre vid bergsväggen återstår att gräva grop till. Mycket grova rötter tar emot...och fastvuxna stenar saboterar motorsågkedjor.
Verktyg: för friläggning Hink och planteringspade och tålamod. Tigersåg, många blad.
Kast-såg skulle kanske vara bra? men dyrt för en wire och sågkedja...
Prövar med en mindre stubbfräs i morgon kväll...
 
Redigerat:
JanneJanne123
När det gäller att gräva hål till plintar slår jag alltid ett slag för spett och grovdammsugare, en ytterst effektiv kombination.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
När det gäller att gräva hål till plintar slår jag alltid ett slag för spett och grovdammsugare, en ytterst effektiv kombination.
Hej JanneJanne123, Tack, jag hade en sån fundering men hur mår filtret i dammsugaren av fuktig jord?
Måste provas, alla sätt är bra utom dom tråkiga.! Använder du påsar eller inte?
 
JanneJanne123
Har du en grovdammsugare som klarar av vatten är det inga problem för filtret. Jag kör påslöst när jag ”gräver” med dammsugaren för att spara påsar.
 
  • Gilla
bopakoster
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Har du en grovdammsugare som klarar av vatten är det inga problem för filtret. Jag kör påslöst när jag ”gräver” med dammsugaren för att spara påsar.
Toppen! jag har en Kärcher som går bra att suga vatten med!

Körde påslöst när jag sög rent från sågspån o kutterspå i blindbotten oxå för att spara påsar, det var ju torrt, så filtret gick att blåsa rent..
 
B bopakoster skrev:
Stubben blev stubbe i november 1987. Den är fortfarande mycket seg
Hoppsan, felfelfel! årtalet ska vara i mitt mannaminne, 2017 inte 1987!!
 
Grovdammsugaren funderade sakta men säkert. Alltför sakta för mitt tålamod, ropade på grävhjälp med Bobcaten, som kom på fredagkväll och hittade en bautasten från stenåldern(?) längs min tänkta undersylllinje, den stenen har en sådan storlek att den får bli stöd för mittplinten.

De sneda undersyllen 45x220mm lägger jag snett enligt bild, reglarna som vilar på den undrar jag om jag ska öka från 45x170 till 45x220mm eller är det "overkill"?
 
  • 3D-ritning av träreglar och syllar för ett byggprojekt med markerade dimensioner och plintar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.