Maskinskruvstycket ser lite för modernt ut...
 
Garderobssnickarn
DennisCA DennisCA skrev:
Igår så blev det premiär i liten skala. Tog de första skären med maskinen. Improviserad setup men mitt första projekt blir att fixa riktiga klämmor att hålla fast skruvstrycket med.

[bild]

[bild]

En kabelkanal så fixade oljetubsdragningen annars.
Härligt! Måste kännas riktigt bra!
 
  • Gilla
DennisCA
  • Laddar…
B larry78 skrev:
Maskinskruvstycket ser lite för modernt ut...
Man tager vad man haver. Hittade inget passligt maskinskruvstycke trots idogt sökande så jag köpte denna typ efter rekommendation av Stefan Gotteswinter (tysk maskinist på youtube). Den är billig med 150mm kapacitet och jag köper eventuellt ett till så kan jag spänna fast långa stycken mellan dom. Om jag inte hittar något gammalt skruvstycke i passande storlek. 125mm är den storlek maskinen är designad för.

Garderobssnickarn Garderobssnickarn skrev:
Härligt! Måste kännas riktigt bra!
Jo äntligen nådde man fram, hade ingen aning maskinen skulle kräva en sån total reparation och genomgång då jag köpte den. Den var i fungerande skick enligt säljaren. Men jag tror dom menade motorn gick runt typ. Ganska extrem kurva för första fräsmaskinen men man lärde sig mycket på vägen.
 
  • Gilla
Kim Gyllenhorn och 6 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Man tager vad man haver. Hittade inget passligt maskinskruvstycke trots idogt sökande så jag köpte denna typ efter rekommendation av Stefan Gotteswinter (tysk maskinist på youtube). Den är billig med 150mm kapacitet och jag köper eventuellt ett till så kan jag spänna fast långa stycken mellan dom. Om jag inte hittar något gammalt skruvstycke i passande storlek. 125mm är den storlek maskinen är designad för.



Jo äntligen nådde man fram, hade ingen aning maskinen skulle kräva en sån total reparation och genomgång då jag köpte den. Den var i fungerande skick enligt säljaren. Men jag tror dom menade motorn gick runt typ. Ganska extrem kurva för första fräsmaskinen men man lärde sig mycket på vägen.
Mycket imponerande renovering, jag hade kastat in handduken både en och två gånger vid detta laget..

Har du någon video till Gotteswinter videon? Måste missat det, alternativt länk till skruvstycket.
 
  • Gilla
DennisCA
  • Laddar…
Härligt, vilken prestation! Bra jobbat, och tack för en fantastisk tråd.
 
  • Gilla
DennisCA
  • Laddar…
devizion devizion skrev:
Mycket imponerande renovering, jag hade kastat in handduken både en och två gånger vid detta laget..

Har du någon video till Gotteswinter videon? Måste missat det, alternativt länk till skruvstycket.
Han har ingen specifik video såvitt jag vet om skruvstycket men man ser det i många av hans videos, i de senaste videorna har han dock skaffat något annat. Men dessa är det:
https://www.arceurotrade.co.uk/Catalogue/Workholding/Machine-Vices/Precision-Tool-Vices-Type-2
 
  • Gilla
devizion
  • Laddar…
Du har skäl att vara stolt över din prestation Dennis!
 
  • Gilla
DennisCA och 1 till
  • Laddar…
Har följt den här tråden slaviskt från start. Vet inte ett skvatt om (och har inget intresse av) metallarbete, fräsar och dylikt, men har njutit av att läsa om din problemlösningsförmåga och ditt fantastiska arbete. Snyggt jobbat, tack!
 
  • Gilla
DennisCA och 8 till
  • Laddar…
Igår tog jag lite tyngre skär. Jag håller på och fipplar med inställningarna på maskinen och ställer in, det är att lära sig maskinen. Den klarar av att avverka mycket mera med rätt sorts fräsbett men nu har jag bara billiga hårdmetall skär från Kina.


Bwb6PdLh.jpg

9EEB1G2h.jpg
 
  • Gilla
nanowire och 6 till
  • Laddar…
Rent allmänt brukar problemet med moderna hårdmetallverktyg i äldre maskiner vara att spindeln saknar varvtal för att få rätt skärhastighet på mindre diametrar men å andra sidan saknar effekt för att klara rätt skärdjup och tandmatning vid större diametrar.

I allmänna verkstadshandböcker anges ofta skärhastigheten till 70m/min för hårdmetall. Det var rätt för obelagd hårdmetall sådär 1970. Dagens belagda hårdmetall trivs bäst kring och över 200m/min.

Lösningen är att köpa lite större verktyg i glestandat utförande och sikta på lättskärande geometrier som kan köras med liten tandmatning och ändå skära bra.

Utvecklingen går annars mycket mot högavverkande verktyg som endera är avsedda för stora spåntjocklekar, tättandade verktyg, eller låga ställvinklar som ger hög avverkning trots tunn spåna då skärkantslängden i ingrepp istället ökar. Men som komplement, för applikationer med långa uthäng och liknande så görs det oftast glestandade och lättskärande verktyg som också passar utmärkt även i äldre maskiner.
 
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Saknade lite uppdateringar i denna fantastiska tråd. Såg denna på svenska blocket. Kanske något för dig @DennisCA ?
Uppsättning av åtta Deckel fp1 verktygshållare i olika storlekar på ett verktygsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nää tyvärr det där för en FP1a och passar inte min maskin som har 40 kona. Men tycker priset är lite i överkant personligen.
 
Hej
Jag håller på med renovering av en FP2;a.
Problemet är ett el-schema för skåpet. Jag skall bygga om den till 5-ledarsystemet.
Har Du/Någon, ett sådant att dela med sig?
 
Beror på vad du har för årsmodell. Jag har elschema för min årsmodell.
 
Har inte en susning, just nu. Men åker ut till verkstaden imorgon, och kan kolla upp detta. Återkommer, OM jag hittar Dig igen.
Annars, hör gärna av Dig på fredag, så får vi gå vidare med detta.
Det torde inte skilja mycket på elen mellan årsmodellerna.
Tack så länge och sänd gärna schemat som Du har till mig.
MVH
Outsider1
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.