Visst är det så! Både fönsterbågar och fasad har klarat sig fint. Fönstren ska renoveras efter hand som vi hinner med. Fasaden påbörjas förhoppningsvis målning i år.

Så otroligt kul att ha orginalritningar på både hus och trädgård! Vilken dröm! Vi får själva vara lite arkeologer... :) Men, jag blir lite fundersam när jag läser att ni ska kitta om bågarna. Det ser inte ut att behövas? Så länge kittet är helt och fint behöver det inte bytas ut. Någon omfattande renovering (typ glasa ur, olja in, kitta om) behöver man heller inte göra om det inte är så att fönstren skallrar i bågarna. Med reservation för att jag bara har sett bilderna, ser det ut att räcka med lite underhåll. :) Tapeten är jättesnygg!

Nyfiken på tapeten med blommorna. Vem gör den? Är det också Duro?

Jajamensan, det är Duro. Serien heter Atmosfär III.

Apropå kitta om fönster så är det kitt mellan fönstren som lossnat och behöver göras om. Har aldrig tidigare sett kitt mellan fönster, men på dessa sitter det där i alla fall.

Tackar!

BiFuel skrev:
Apropå kitta om fönster så är det kitt mellan fönstren som lossnat och behöver göras om. Har aldrig tidigare sett kitt mellan fönster, men på dessa sitter det där i alla fall.
Jo, det är så på kopplade fönster. Kittet vetter alltid utåt. Det innebär att kittet på ytterfönsterrutan är ute i luften, medan det på innerfönsterrutan hamnar mellan fönstren. Det är i och för sig också så om man har löstagbara innanfönster. Jag har själv blivit färdig nu i höst med våra kopplade fönster och ytterfönster... Det blev ett antal och det är ett riktigt slitgöra. Våra var dessutom i väldigt dåligt skick, har inte blivit underhållna på över trettio år.

trevlig tråd,man skulle kanske börja kika på ett gammalt sekelskifts hus istället

Vad roligt att era ambitioner är att återskapa och behålla så mycket som möjligt. Gamla hus har nåt speciellt eller hur? Huset är jättefint.

Måste bara visa exempel på hur 7% gulockra kan se ut. Visserligen med snickerier i 60% gulockra och fönster i 2% grön umbra. Det är vårt förra hus som fick den färgsättningen. Med linoljefärg från Gysinge. 7% gulockra är en väldigt vacker och mjuk färg tycker jag.

• framsida.jpg
Oj det var en liten bild...tar en till! :) inte så mycket större men närmre. Vi har ju flyttat och tyvärr har jag inga större bilder på utsidan tror jag.

• veranda.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tusen tack! Det är jättemycket värt att få se exempel på hur färger och liknande blir i verkligheten. Man kan ju lätt konstatera att den färgen är betydligt mjukare och behagligare än den som sitter på huset nu. Kanske man skulle våga sig på lite fler % gulockra trots allt... :)

man blir så himla sugen på en gammal sekelskiftare när man ser dessa bilder.
då skulle man slippa luriga husförsäljare *L* man skulle få träffa ruskiga måklare istället.
men som sagt man kanske ska tänka om,och börja titta på en härlig gammal kåk.

Ja, vi hoppas på att det kommer att bli ett riktigt mysigt hus. Det är det redan nu i och för sig, men bättre kan det bli :)
3 veckor kvar innan tillträdet... jag vill ha huset NUU!! :D

Tillträdet närmar sig (nästa vecka) och vi brinner av iver! :D
Idag läggs en beställning på 60 häckplantor Sibirisk ärtbuske, allt enligt originalritningarna för trädgården :)

Trädgården kommer inte helt att återställas i ursprungligt skick, men det är kul att göra åtminstone vissa saker så som de en gång har sett ut. Även vissa av fruktträden kommer vi nog att återplantera enligt ursprunget.

Tjohooo!!
Mötet på banken avklarat, papper skrivna och nycklarna i hand. Ikväll bär det av till VÅRT hus! :) :cool:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.