Stora vackra fruktträd ja... Köpte själv ett 30-tals hus med fina äppleträd som tyvärr fick stryka på foten för dräneringens skull eftersom hela tomten höll på att flyta bort. Saknar de vackra träden! Känns så tråkigt att plantera en liten pinne som tar massvis med år på sig för att bli vacker så jag förstår precis hur ni resonerar!
 
Förra ägaren till huset ville hugga ner allihop eftersom de drällde en massa frukt på gräsmattan, men hans fru tillät det inte. Kan utan att tveka säga att huset inte hade varit intressant utan trädgården. Det gör grymt mycket för helhetskänslan!
 
oj vilka plator, trädet (busken) där var en underbar hemtrevlig känsla. plus att gången på något sätt vart väldigt mäktig även så huset när man ser allt i helhet. d^_^b
 
Igår och idag har jag och sambon varit och fått göra ett par plattor var till kakelugnen som svärfar håller på att tillverka åt oss. Det var riktigt jäkla roligt att knåda och kavla lera och fixa. Kul känsla att man själv fått göra nån platta som sitter i ugnen :)
 
Här är lite bilder från när vi gjorde plattor i svärfars kakelugnsmakeri :cool:
 
  • IMG_9246.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9258.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9264.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_9237.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Nu funkade det med bilder!
 
Så otroligt praktiskt med en svärfar som har ett kakelugnsmakeri. d^_^b
 
Japp, det är grymt! Att han sedan är bra på resten av renoveringsbitarna gör inte saken sämre :D Synd bara att de bor så långt bort.
 
Som vanligt glömmer man bort denna tråden och skriver mest på bloggen men det har hänt en del sen sist. Vardagsrum och matrum är nu nästan helt klara. Om en vecka kommer elektrikern och drar nu el (utanpåliggande med Eljo Renova) och sedan är det bara kakelugnen kvar!

Sedan har vi fixat en del i trädgården också.

Bilder kommer snart.
 
Lite bilder från de senaste grejerna som gjorts. Först ut är helgens tapetsering av vardagsrummet. På måndag kommer en elektriker och drar ny snygg kuloledning överallt. Snart ska också kakelugnen komma på plats!
 
  • IMG_8400.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8409.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har också tokrensat rabatterna på framsidan. All den kvävande vegetationen och ett rejält lager jord är nu borta. Vi har istället sått gräs, som det var när huset byggdes. Där kommer vi sedan att ha en liten uteplats. Vi har också grävt ner dränering för takavvattningen. Den mynnade vid huset förut.
 
  • IMG_7906.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Matrummet som sitter ihop med vardagsrummet blev klart för några veckor sedan och där är det nu bara elen som saknas. På ena bilden är svärfar i full gång med tapetsering :)

Värt att notera är att vi beställde nya foder till valvet. Vi tog då en bit av originalfodren som sitter runt fönster och dörrar och lämnade till ett lokalt sågverk. De tillverkade ett hyvelstål och gjorde nya fina foder åt oss. Kostnaden? Vi beställde 60 meter och hamnade då på 59 kr per meter, inkl hyvelstål och ställkostnad. Billigare än de flesta färdiga "allmogelister" på K-Rauta!
 
  • IMG_8194.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8175.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8166.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Dessutom har vi nu fått det gamla härket till panna utslängt och istället ståtar i källaren nu en bergvärmepump. Vi kommer att installera en liten vedkamin i källaren för de kallaste perioderna på vintern. Ger lite skönare golv på nedervåningen.
 
  • IMG_8261.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_8346.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kikade på bloggen också, ni får det jättefint! Bilden i inlägg 72 ser ut att komma från någon flashig inredningstidning. :wow:

Det enda jag kan komma på att klaga på är varför ni inte gav alla hostor till mig när ni ändå grävde upp dem, på den punkten får ni bättra er... :p
 
Dalbotös skrev:
Kikade på bloggen också, ni får det jättefint! Bilden i inlägg 72 ser ut att komma från någon flashig inredningstidning. :wow:

Det enda jag kan komma på att klaga på är varför ni inte gav alla hostor till mig när ni ändå grävde upp dem, på den punkten får ni bättra er... :p
Tro mig, du får gärna komma och plocka hur mycket du vill av hostan, hela komposhögen är full av rotknölar :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.