danpih skrev:
Om 1 kubik jord väger ca 1300 kg och vi gräver 40 cm djupt. Släpet tar ca 500 kg.

Då är ett släp knappt en kvm färdiggrävd yta. Räknar med att det tar ett tag att komma ner 40 cm. Undrar om man kan hålla en takt på 3-4kvm per dag.
Du orkar några dagar sen kommer du behöva lägga in dig antingen på ryggakuten eller psykakuten ;) Muta någon granne med minigrävare annars blir ni klara 2020!

D
ähhhh, vi klarart!

det är personlig utveckling på hög nivå. jag är ju bara 22. måste lära mig att man måste kämpa för saker. då kan jag lika gärna gräva för hand. gräver jag med bra teknik, klarar sig ryggen med, där har jag mina 6-7 år som gymråtta till hjälp!

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Klart du klarar det! Jag har handgrävt dränering så lite schaktning ordnar du lätt.

• Gilla
danpih
  • Laddar…
Jag och svärfar grävde 40cm ner till altanen som är ca 30m2. Det tog 4 dagar och var 8st grovt överlastade släp (ca 8 ton). Det kommer jag ALDRIG göra igen. Jag har aldrig haft så ont i kroppen som efter det :/. Jag rekomenderar alla andra lösningar

Edit.
Dock är det absolut den billigaste lösningen. Men hade jag kunnat få in en minigrävare så hade jag gjort det. Det är ju värt kostnaden bara att få leka med den :)

Redigerat:
  • Gilla
danlin och 1 till
  • Laddar…
Jag säger som Ramnemark!

Nu under vårat altanbygge schaktade vi av ca 15-20cm på en yta av lite drygt 40m². För vår del blev det 4 släp extremt överlastade släp (ca 1500kg per släp) för att sedan handfylla upp med 7m³ 0-16.

När det är dags att göra vid vår parkering på framsidan så finns det inte en chans i h*lvetet att jag kommer gräva för hand!

Har man en liten yta så absolut, gräv för hand men går det över 15m² hade jag använt mig av grävmaskin alla dagar i veckan! :)

D
Tack för råden! Som det ser ut nu kommer jag gräva.

Får bjuda över folk på grill/grävdagar när det är segt. :)

danpih skrev:
Tack för råden! Som det ser ut nu kommer jag gräva.

Får bjuda över folk på grill/grävdagar när det är segt. :)
Du är helt fantastisk. Följt den här tråden ett tag och förmodar att du har den för att bolla idéer. Dock verkar du vara riktigt envis. Trots alla goda råd har du alltid gått din egen väg. Starkt jobbat. :) hoppas den taktiken fungerar livet ut. :)

• Gilla
danpih
  • Laddar…
D
tack danlin.

förklaringen till att vi gräver själva är att vi inte har pengar till grävmaskin+bortkörning av massor. eller rättare sagt: vi skulle nog ha råd, men om vi vill ha råd med allt som vi vill göra med huset inom en snar framtid, är det bra om vi gör så mycket som möjligt på billigaste sätt.

ville bara höra om någon hade några praktiska råd, typ hur man bäst hanterar körningen o.s.v. jag vet att vi orkar gräva. folk har ju byggt pyramider förr i tiden, frågan är bara hur lång tid det tar, men jag har ju till nästa vår på mig, det är först då vi ska lägga stenen.

som det ser ut nu, kommer vi försöka behålla en gång där vi kan köra skottkärrorna och sen ha en ramp upp på släpet, så vi kan ställa jorden på släpet direkt.

Jadu, det var många som dog för att bygga pyramiderna så det är ingen bra jämförelse.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Klart ni orkar gräva! Svärfar berättade att när hans morfar grävde grunden till sitt hus så slet han ut X antal vänsterstövlar i hålfoten. De slets ut när han tryckte ner spaden i marken med hjälp av foten :)

Har ni inte behov av massorna nån stans på tomten? Typ nåt ställe där ni vill höja marken etc.?

• Gilla
danpih
  • Laddar…
D
huggan skrev:
Jadu, det var många som dog för att bygga pyramiderna så det är ingen bra jämförelse.
Jämförelsen låg i att mycket, långdraget arbete i hetta är något som människor gjort i all tid. Men point taken! :)

D
tyvärr simpa :( hade varit smidigt att dumpa det i närheten.

Prova en blocketannons då, matjord/fyllningsmassor ca xx kubik bortskänkes mot att man hämtar och gräver själv.
Löser ju båda dina problem :)

• Gilla
danlin
  • Laddar…
Kan du inte låna en större släpvagn av någon och, om du inte själv har BE-körkort, låna denne vännen till att köra bort massorna? Eventuellt muta med nån dricka och käk efteråt. Ännu bättre om du känner nån med lastbil.

Ta det lugnt med för mkt överlass. Har sett många små släp med knäckta axlar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.