Jag har dock aldrig hört talas om att man ska byta filter var tredje månad. Vi har bytt en gång i vår IKEA fläkt dvs efter 2 års använding. Kolfiltret ska ju bara neutralisera lukt. Fettfiltren bör dock diskas ofta.
 
Ja, det låter mer rimligt. Endast filtren kostar väl en 300-400 kronor.
 
Vi var på Kvik igår och beställde Siemens-fläkten. Jag fick ner priset ytterligare något vilket gjorde att det bara diffade en tusenlapp mot IKEA:s alternativ och därmed kändes det prisvärt. Vi kommer dessutom att gå på en ugn i 700 serien istället för 500 serien för att det ska matcha 100 % med mikron. Det som skiljer förutom design är bl.a. pyrolysfunktion och lite annat lull-lull samt att ugnen går att köra varmare (300 grader mot 270).

Vi har beställt belysning till bänkskåp och det förstnämnda blir en lösning från Hide-a-lite med följande prylar:

LED-strip RX IP20 monteras i följande profil och sedan hamnar ett täckglas på. Denna profil fräses in i överskåpens undersida.

Vi letade länge efter en spotlightarmatur till taket för att belysa köksinredningen och hittade till slut en som jag tror skall funka och som dessutom inte kostar skjortan då vi kommer ha minst 4 stycken.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Bra val på belysningen (y)
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
Jag har precis lagt beställningen på köksluckorna från svenska Superfront och det blir en slät lucka (No pattern) i kulören Pitch Black. Jag hittar tyvärr inga bra bilder på luckan, men här är en som vi tog på färgprovet, tillsammans med prov på bänkskivan och den knopp som vi skall ha.

Namnlös.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Tillträde

Igår fick vi tillträde till lägenheten. Dock måste man ju fortfarande jobba som vanligt så det blev kvällsjobb. Det blev ändå en hel del gjort igår. Vi fick upp samtliga maskiner, rev all panel i köket samt de gamla köksstommarna. Vi rensade även ut all el i köket där det var väldigt mycket hemmafix. Alla kvartsstavar i lägenheten rök också och golven blev täckta i matsalen där maskinparken får husera. Jag hann tyvärr inte ta så mycket bilder då min telefon dog tidigt, men det kommer några nedan och sen blir det väl fler imorgon.

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ikväll ska vi hämta parketten samt slänga allt bråte i den sista bilden. Vi får även leverans av tvättmaskinen idag så vi får hyra en trappklättrare till detta.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 2 till
  • Laddar…
Tänkte bara flika in med att ni måste höra med hyresvärden samt försäkrinsbolag innan ni sätter in diskmaskin i köket. Finns hyresfastigheter som kräver att tvättmaskin ska stå i vårtutrymmen. Och skulle det hända något kan de bli så att försäkringskassa etc inte ersätter eventuella skador. Då tvättmaskin skulle stått i vårtutrymme. Jag vet att jag fick inte placera tvättmaskin mitt kök när jag hade bostadsrätt på HSB.
 
En sak är säker, försäkringskassan ersätter inte ett vattenläckage i köket :x
 
Det är bara att ta ut lite VAB
 
Diskmaskin får ju såklart stå i kök, det hade varit konstigt att placera den på annan plats. Tvättmaskin är ju i princip samma sak som en diskmaskin och detta är okej för föreningen. Självklart skall båda ha underlägg o.s.v. Vårt köksmontage med tillhörande VA kommer att följa Säker Vatten.
 
Golvet uppburet och all bråte i köket slängt. Samtliga golv i salongerna tillfälligt täckta och maskinparken uppställd. Ikväll blir det allmän uppstädning av köket och fortsatt rivning av el. På torsdag kommer elektrikern och då ska vi gå igenom hur den nya installationen skall se ut och dras så jag kan börja spåra, lägga rör och sätta dosor. I helgen hämtar vi stommarna och vissa vitvaror på IKEA då vi har förhandlat oss till lite bärhjälp :)

WP_20150602_19_44_51_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150602_19_45_15_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
El

Igår rev jag all utanpåliggande el i lägenheten. Det visade sig att en fas matade uttagen i samtliga rum förutom köket. Slingan började i vardagsrummet och gick vidare in i matsalen, sovrummet, klädkammaren, lilla sovrummet och slutligen in i skafferiet i köket. Vi pratar alltså sammanlagt om ca 16 uttag på samma fas. Det som är draget i väggarna, d.v.s. från byggåret, är endast 1 uttag per rum. En stor kontrast mot idag.

Idag kommer min elektriker och vi ska gå igenom hur anläggningen skall se ut så jag kan börja spåra. Prio 1 är att få köket klart så vi kan regla upp för inredningen. Igår rev jag även ut inredningen i klädkammaren så nu blev det ännu mer bråte att slänga. Det blir troligtvis en runda med släp ikväll.

Vi flyttade in den gamla köksön med ekskiva i matsalen så den får nu agera arbetsbänk. Det känns bra att kunna ha lite ordning på grejerna. Min sambo kom också delvis med i bilden.

Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Spårning

Jag har varit lite dålig på att ta bilder tidigare då man har velat hålla tempot uppe. De första momenten har dock inte varit särskilt spännande heller. Jag träffade elektrikern igår och gick igenom hur anläggningen skall byggas upp. Det blir en helt ny anläggning i sin helhet med ny central och addering av ytterligare en JFB. Jag har nu börjat spåra och lägger upp lite bilder på det nedan för de som är intresserade. Jag kan intyga att det är dammigt värre...

WP_20150604_19_08_39_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uttag kyl och frys.

WP_20150604_19_09_13_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Städuttag kök och hål för dimmer till takbelysning av två slag samt tryckknapp för bänkbelysning.

WP_20150604_19_08_50_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna maskin används för hålen. Boschs största slagborr. Fungerar mycket bra för ändamålet. Ett hål tar väl ca 15-20 sekunder.

WP_20150604_19_08_55_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Betongspårfräs modell Jula används för spåren och fungerar mycket bra. Dock är dammuppsamlingen inget vidare trots dammsugare påkopplad.

WP_20150604_19_09_06_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uttag fönsterlampor under smygarna i glaspartiet mot balkongen.

WP_20150604_19_09_31_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En del av all gammal el som revs ut.

WP_20150604_19_09_41_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den integrerade tvätt-/torkmaskinen från Siemens syns nedan. Eftersom leverantören ville komma tidigare än bestämt och leverera den krävde jag att de skulle bära upp den vilket var skönt att slippa då den väger 90 kg :p

WP_20150604_19_09_56_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min sambo har även börjat riva tapet i sovrummet. I hörnan har där varit en mindre fuktskada. Troligtvis i samband med läckage från stuprör på utsidan (grannfastighetens). Deras fasad och plåt är dock renoverade nu och väggen är torr, men vi kommer nog att behandla med Borakol eller liknande sen spärrmåla innan spackling för att ha både hängslen och livrem.
 
  • WP_20150604_19_08_44_Pro.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ramnemark och 3 till
  • Laddar…
Blir det slang eller VP-rör? (Jag är ju VP-rörsanhängare :D)

edit: Hur gör ni med snickerier, slipar och målar eller byter till nytt? Vi valde det senare, men det beror ju lite på hur utsatta de är
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.