På ovanvåningen i huset är det idag inifrån rummet sett masonit på väggarna med tapet som är spikade i plankor och sedan ca 10 cm isolering som ser ut att vara klädd i vindpapp på bådasidorna. Har en tanke att regla 2x2" på väggen och dra ny el och lägga på 5 cm isolering och sedan sätta ångspärr, osb och gips. Fråga 1 är om jag ska ta bort massoniten eller om den kan sitta kvar?
Fråga 2 rummet har väldigt lågt i tak. Det är massonit spikat på råspånt fundera på om det fungera att sätta ångspärr direkt mot den målade masoniten och därefter skruva gips, rummet har endast 2 m i tak höjd så varje centimeter som byggs på märks tydligt. Det är inget alternativ att lyfta taket i rummet. Tacksam för tips.
Fråga 2 rummet har väldigt lågt i tak. Det är massonit spikat på råspånt fundera på om det fungera att sätta ångspärr direkt mot den målade masoniten och därefter skruva gips, rummet har endast 2 m i tak höjd så varje centimeter som byggs på märks tydligt. Det är inget alternativ att lyfta taket i rummet. Tacksam för tips.
Brukar inte ångspärren sitta på utsidan (ej rumssidan) av "installationsskiktet"?J joakim_86 skrev:På ovanvåningen i huset är det idag inifrån rummet sett masonit på väggarna med tapet som är spikade i plankor och sedan ca 10 cm isolering som ser ut att vara klädd i vindpapp på bådasidorna. Har en tanke att regla 2x2" på väggen och dra ny el och lägga på 5 cm isolering och sedan sätta ångspärr, osb och gips. Fråga 1 är om jag ska ta bort massoniten eller om den kan sitta kvar?
Ledsen att jag bara kastar ur mig en fundering, men snart kommer du att få hjälp av andra som faktiskt kan något...
Nej, det är då du får fuktproblem. Den varma luften inifrån har med med sig fukt och om ångspärren skulle sitta på utsidan så kan fukten vandra utåt i isoleringen tills den möter ångspärren (som är kall) och då bildas kondens.K Kardan79 skrev:
När ångspärren sitter på insidan så möter ångan aldrig den kalla luften och ingen kondens bildas.
Är det för att TS har alldeles FÖR dåligt med isolering utanför installationsskitet?H Henrikkkkkk skrev:Nej, det är då du får fuktproblem. Den varma luften inifrån har med med sig fukt och om ångspärren skulle sitta på utsidan så kan fukten vandra utåt i isoleringen tills den möter ångspärren (som är kall) och då bildas kondens.
När ångspärren sitter på insidan så möter ångan aldrig den kalla luften och ingen kondens bildas.
EDIT - JAG UTGICK FRÅN ATT VÄGGARNA IDAG INTE ÄR OISOLERADE.
Varenda sida jag tittat på som visar hur en yttervägg ska byggas upp visar ångspärr på utsidan (ej rumssidan) av installationsskiktet.
Jag har tänkt att det handlar om en kompromiss - hel ångspärr = bra, ångspärr en bit in i väggen = mindre bra.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Populärt i forumet
-
Varför spricker vårt spackel?
Byggmaterial & Byggteknik -
Går det lista ut om det är Bärande vägg?
Vem vet vilken värmesystemet jag här?
Kapade armering i vägg - hjälp!
Vad är detta för material i vägg? :)
Byggmaterial & Byggteknik