5 038 läst · 65 svar
5k läst
65 svar
Renovera gamla fönster
Medlem
· Korpilombolo
· 3 346 inlägg
Använd linolja eller linoljefärg grund innan spackling, som med fördel kan göras med linoljekitt. Se till att jobba med träfiberriktningen med stämjärnet så undviker du att få med trä. Träriktningen kan vända vid t.ex. en kvist så var vaksam. Dessutom underlättar det att mjuka upp kittet med infravärme typ speedheater. Mitt hemmagjorda rullstämjärn är inte särskilt vasst. Skulle själv inte våga jobba med ett skarpslipat stämjärn på kittet.E ehe17 skrev:Någon som vet om det går att måla med linoljefärg över kemiskt trä? Sånt där tvåkomponentsspackel.
Tycker det är näst intill omöjligt att inte komma åt träet när jag skrapar bort gammalt kitt, begriper inte hur man bär sig åt. Stämjärnet måste ju vara vasst för att skära genom kittet, men oj vad jag svär ibland när det glider som smör in i träet. Det är rätt små skador, men de kommer synas om jag inte lagar dem. Tror de lagat med plastkitt för det är som hård lera på vissa sidor, omöjligt att få bort snyggt. Tacksam för tips.
Hallå igen, skrapandet fortsätter!
Denna gång överväger jag lågenergigkas till innerbågarna, och kommit fram till att 4 mm nog skulle funka. Min fundering nu är om glasfalsen är tillräckligt djup för de nya glasen.
På de flesta av mina fönster är falsen 9 mm djup. Räcker det, tror ni? Om inte - hur mycket jobb är det att fräsa djupare spår?
Denna gång överväger jag lågenergigkas till innerbågarna, och kommit fram till att 4 mm nog skulle funka. Min fundering nu är om glasfalsen är tillräckligt djup för de nya glasen.
På de flesta av mina fönster är falsen 9 mm djup. Räcker det, tror ni? Om inte - hur mycket jobb är det att fräsa djupare spår?
Någon som vet varför träet blir alldeles svart efter grundoljning? Det är från början lite mörknat där hörnjärnen suttit, pga rost. Har slipat bort så mycket jag kommer åt, men eftersom träet är hårt och fint har jag inte slipat mer än jag ansåg nödvändigt. Men nu ser det förskräckligt ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inget att oroa sig över, så. Runar det bli för mig också. Att det ”ser förskräckligt ut” nu gör väl inget - antar att du tänker måla fönstren och inte behålla dem grundoljade!? 😀E ehe17 skrev:
Funkar säkert, antingen gör du kittlingen lite flackare eller också målar du bara ut lite längre på glaset så att det möter målningen på insidan.E ehe17 skrev:Hallå igen, skrapandet fortsätter!