P Putte G... skrev:
Grymt jobbat. Fin färg combo...
Tack.
Min tanke med de "dova färgerna" är att jag nu kan lägga till en massa färg i inredningen beroende på vad jag känner för. Jag ville skapa en grund som går att kombinera med massa grönt/rött till jul. Gult till påsk. Grönt till sommaren och orange/brunt till hösten..
 
T Turbo_Tail skrev:
Har du nån bra idé på hur man "gömmer bort" ventilationsröret till köksfläkten? Jag byggde en fritidsbostad för några år sedan och har ett liknande kök med snett tak där röret är synligt. Temporära lösningen för mig blev att måla röret i samma mörka nyans som väggen bakom, men jag stör mig ännu på det. Visserligen så tror jag ingen ännu har noterat mitt "problem", utan det är nog bara fast i mina ögon...
Min tanke är att bygga en "låda" som ska kläs med pärlspont (restbitar från köksön). Den "lådan" kommer vara mindre bred och mindre djup än själva fläktskåpet och naturligtvis målas i samma färg som köksluckorna.
För att få det att lira tätt mot taket har jag tänkt att göra själva "lådstommen" rak för att sedan låta pärlspont listerna löpa upp mot taket. Jag har tänkt göra den där lådan någon helg framöver, så jag kan posta lite bilder då.
 
  • Gilla
D-bug och 3 till
  • Laddar…
Tages_ morsa Tages_ morsa skrev:
Snickra ihop den öppna hyllan
Nu till den där hyllan jag ska snickra ihop själv. Jag funderade länge på hur hyllplanen skulle sitta, två plan symmetriskt eller om den översta skulle ligga i linje med pärl-listen. Jag valde att den skulle ligga i linje med listen, tror det kommer se bäst ut. Jag valde också att hyllplanen var lite mindre djupa än själva ramen/lådan. Jag ska sätta in en ljuslist högst upp i hyllan, som då lyser nedåt på de två andra hyllplanen.

Jag behövde också få ut baksidan av skåpet från väggen lite, då metal-listerna som överskåpen hänger på stack ut ca 3 cm höger om skåpen och var i vägen. Jag tog en list och kapade den längs med långsidan med 45 graders lutning, den ena listen fäste jag på baksidan av skåpet. Och den andra på väggen. Då kunde jag både bygga skåpet på golven och hänga upp det. Samt att hela skåpet sköts fram så den dumma metallisten fick plats bakom.
[bild] [bild]
.[bild][bild]
Tages_ morsa Tages_ morsa skrev:
Snickra ihop den öppna hyllan
Nu till den där hyllan jag ska snickra ihop själv. Jag funderade länge på hur hyllplanen skulle sitta, två plan symmetriskt eller om den översta skulle ligga i linje med pärl-listen. Jag valde att den skulle ligga i linje med listen, tror det kommer se bäst ut. Jag valde också att hyllplanen var lite mindre djupa än själva ramen/lådan. Jag ska sätta in en ljuslist högst upp i hyllan, som då lyser nedåt på de två andra hyllplanen.

Jag behövde också få ut baksidan av skåpet från väggen lite, då metal-listerna som överskåpen hänger på stack ut ca 3 cm höger om skåpen och var i vägen. Jag tog en list och kapade den längs med långsidan med 45 graders lutning, den ena listen fäste jag på baksidan av skåpet. Och den andra på väggen. Då kunde jag både bygga skåpet på golven och hänga upp det. Samt att hela skåpet sköts fram så den dumma metallisten fick plats bakom.
[bild] [bild]
.[bild][bild]
Imponerande
Arbete du gjort!
 
  • Gilla
Inger Lindholm
  • Laddar…
Vilket fantastiskt jobb! Grattis!!!
Har en fråga om fläkten, passar verkligen väldigt bra, vad är det för märke/modell och var är den köpt?
Och vilken kulör är det på köksluckorna, är dessa Ikea?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.