Varför blanda bikarbonat med ättika? De tar väl ut varandra, bikarbonat är basiskt och vinäger/ättika är surt, enligt källor får man typ ur vatten och natriumacetat.

• Gilla
AnnaEfternamn och 4 till
  • Laddar…
J jockebq skrev:
Vad jag än testar för något på glasdörrarna i duschen så är det kvar svagt vita prickar av kalk. Använt Cillit Bang Limescale och liknande produkter, låtit det ligga olika länge, använt olika typer av trasor, men det är fortfarande svaga prickar av kalk kvar.

Finns det något som fungerar på riktigt? Och som inte skadar de lackerade ytorna (svart ram runt glas) samt närliggande klinker.
Det kan vara kalktvål vilket är en kombination av kalk, tvål och fett som lätt uppstår när man har hårt vatten. Det går inte att få bort med ättika eller andra sura rengöringsmedel.

Jonas_123 Jonas_123 skrev:
Det kan vara kalktvål vilket är en kombination av kalk, tvål och fett som lätt uppstår när man har hårt vatten. Det går inte att få bort med ättika eller andra sura rengöringsmedel.
Det ser väldigt likt ut det jag hittar när jag söker på det. Verkar inte finnas någon lätt lösning på det? Har inte hårt vatten vad jag vet!

I
Ättika är väldigt effektivt, använder det både i badrum och för att rengöra kastruller och stålpennor.

Vanligen tvättar vi först duschkabinen med YES och vatten för att få bort tvålrester varefter vi blandar i ca 20% ättika(40% ättikasprit), sprayar på och låter det sitta i 10-.15 min. Efter det är det bara till att skruva och skölja av, brukar göra stor skillnad.

Problemet är dock att ättika stinker rejält, använder jag inte mask anpassad(ABE med P3) så får jag rejäla problem, det går helt enkelt inte. Egentligen låter citronsyra som en bättre lösning, det ska kunna uppnå samma effekt men sinka mindre, tyvärr är det inte helt enkelt att få tag på mängderna som krävs, dessutom vet jag inte om det är helt säkert.

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
Efter avslutad dusch lägger jag en minut på att skrapa och torka, så jag behöver aldrig städa, den är lika fin nu som när den renoverades för 10 år sen.
Har även riktigt bra ventilation som torkar upp fort.

• Gilla
Lime113
  • Laddar…
4774
Torkar torrt efter varje dusch, öppnar fönstret,dammsuger 3ggr veckan och har aldrig haft något problem med vare sig avlagringar eller mögel. Gör rent vattenlås 1gg/v då båda är långhåriga.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
Alltså, blanda såpa och ättika? Blanda ett surt och ett basiskt rengöringsmeden? Då tar de ju ut varandra och ger minskad rengöringsförmåga jämfört med om varje medel används separat?

• Gilla
AnnaEfternamn och 4 till
  • Laddar…
4774 4774 skrev:
Torkar torrt efter varje dusch, öppnar fönstret,dammsuger 3ggr veckan och har aldrig haft något problem med vare sig avlagringar eller mögel. Gör rent vattenlås 1gg/v då båda är långhåriga.
Ambitiöst! Tänk om man hade tid med det…

• Gilla
4774
  • Laddar…
Tänk på att ättika (och ändra sura rengöringsmedel) också fräter på kakelfogar, så innan du använder det på en kaklad vägg bör du duscha väggen riktigt blöt så att fogarna inte suger in så mycket av ättikan!

Ättika är dessutom väldigt ohälsosamt att inandas, så det är bättre att ta det på trasa än att spraya.

• Gilla
Lime113 och 1 till
  • Laddar…
J Jappse skrev:
Varför blanda bikarbonat med ättika? De tar väl ut varandra, bikarbonat är basiskt och vinäger/ättika är surt, enligt källor får man typ ur vatten och natriumacetat.
Tänkte det samma angående blanda såpa och ättika. Två medel som tar ut varandra!

• Gilla
AnnaEfternamn och 2 till
  • Laddar…
Bästa vännen för att hålla rent är ett borstset till en skruvdragare som jag använt i flera år.
https://www.jula.se/catalog/verktyg...iptillbehor/borstset-for-skruvdragare-027188/

Nu har jag inte Jula's och en viss försiktighet får man ha första gången när man gör rent, speciellt glasdörrar och om det repar, man provar på någon mer undanskymd yta.

Sen har jag använt en ättickalösning några gånger men använder oftast Ajax badrumsspray.
Snabbt och enkelt.

• Skruvdragare med påsatt borsttillsats används för att göra rent en duschdörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När det gäller varningen för ättika så gäller det all sorts kalksten, inte bara marmor.
Gäller även fogarna som brukar vara kalkbaserade.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
J Jappse skrev:
Exakt min tanke men det är väl inte kemister som hittat på detta utan "städproffs"....

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
J jockebq skrev:
Det ser väldigt likt ut det jag hittar när jag söker på det. Verkar inte finnas någon lätt lösning på det? Har inte hårt vatten vad jag vet!
Pröva omväxlande med allrengöringsmedel för att lösa upp fettet och något surt för att lösa upp kalken. Om du kan känna att fläckarna står upp från ytan kan du pröva lite försiktigt med en hällskrapa (rakblad) för glaskeramikhällar.

S
Jag tycker att Hessa Kalkbort fungerar bra. Det är baserat på fosforsyra med lite tensider. Kan även användas som rostlösare om man späder ut det 1:2. (Väldigt mycket billigare än rostlösare/borttagare från t.ex. biltema.) Tyvärr verkar fosforsyra även kunna ge sig på aluminiumoxid så var försiktig om t.ex. duschkabinen har aluminiumprofiler. Jag har dock inte provat själv på aluminium så jag vet inte säkert. I vilket fall är det riktigt effektivt mot kalk och smuts.
https://www.öob.se/varumarken/hessa/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.