Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag har mejlat honom till den adress som han använde som korrespondens när jag fick offert , faktura. Jag har skickat sms till honom som är "leveratats" och jag har försökt ringa honom där jag märker att han spärrat mig. Sedan har jag skickat brev till honom till den adress som firman var skriven på och som hen som drev firman bor på. Det finns inget i lagen som säger att jag är skyldig att skicka rekat brev. Jag tror jag har mitt på det torra för att visa att han skall ha fått informationen som jag har skickat honom.
Inget i lagen säger att du måste skicka rekommenderat brev. Men det är din skyldighet att visa att du har kontaktat honom.

Om han nekar till att ha fått informationen så finns det inget i ovanstående som faktiskt bevisar att han har fått det.

Men visst, du kan försöka stämma honom på beloppet och se om han tar mot en delgivning eller ej.
https://sverigesradio.se/artikel/tu...ls-in-varje-ar-misstankta-undviker-delgivning

Men innan du drar på dig juridiska kostnader för att försöka driva in pengarna skulle jag rekommendera dig att kontakta konsumentvägledaren på din kommun och höra om han delar din åsikt.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Inget i lagen säger att du måste skicka rekommenderat brev. Men det är din skyldighet att visa att du har kontaktat honom.

Om han nekar till att ha fått informationen så finns det inget i ovanstående som faktiskt bevisar att han har fått det.

Men visst, du kan försöka stämma honom på beloppet och se om han tar mot en delgivning eller ej.
[länk]

Men innan du drar på dig juridiska kostnader för att försöka driva in pengarna skulle jag rekommendera dig att kontakta konsumentvägledaren på din kommun och höra om han delar din åsikt.
Jag har advokat i familjen så jag har inga kostnader för det. Jag vill så klart inte stämma någon, men hot om stämning kan ju eventuellt få en person att leta lite och se om man har lite pengar på något konto.

Varför ställer du inte frågan direkt till din vän advokaten?

• Gilla
  • Älska
RoTe och 4 till
  • Laddar…
Jag skall se vad jag fick. Troligtvis bara en offert.
Du har väl den betalda fakturan också.

yonna yonna skrev:
Du har väl den betalda fakturan också.
Det var länge sedan det gjordes så klart. Läckan skedde några år senare.. men väl inom garantin.

H Håbbe01 skrev:
Varför ställer du inte frågan direkt till din vän advokaten?
Det har jag gjort så klart, men jag tänkte kolla om någon annan hade annan input. Frågan är väl fri? Sedan brukar det finnas folk som har egen erfarenhet. Det är väl därför forumet finns eller?

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Jag har mejlat honom till den adress som han använde som korrespondens när jag fick offert , faktura. Jag har skickat sms till honom som är "leveratats" och jag har försökt ringa honom där jag märker att han spärrat mig. Sedan har jag skickat brev till honom till den adress som firman var skriven på och som hen som drev firman bor på. …
Inga av de kontaktytor du nämner garanterar att det är rätt person som mottagit något. Mail som Gmail kan ligga kvar för alltid och därmed levereras in. SMS till en ny ägare av numret kanske uppfattade det som spam och blockerade ditt nummer.
Har du kollat aktuell folkbokföring? Det kanske t.o.m. är ett dödsbo.

Jag har advokat i familjen så jag har inga kostnader för det. Jag vill så klart inte stämma någon, men hot om stämning kan ju eventuellt få en person att leta lite och se om man har lite pengar på något konto.
Kostnader för din advokat/jurist ser jag inte som ett problem. men du riskerar att betala motpartens rättegångskostnader om du förlorar om det inte är ett småmål.
Men det kan din advokat förklara närmare för dig.
Du bör rådfråga denne om hur du ska gå vidare.

Njaaa. Jag tror det räcker om jag kontaktar firman på de kanaler som gällde vid beställningen. Och ev. publika tel. nummer eller liknande. Och kan bevisa det. Det är upp till företaget att hålla koll på vad som kommer in. Men man behöver kunna bevisa att man försökt få kontakt.

Och ett problem är att en del firmor hävdar då att de ringt tillbaka , kanske t.o.m. åkt dit men inte får kontakt. Lika sant som när post nord påstår att de försökt lämna paket.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Inga av de kontaktytor du nämner garanterar att det är rätt person som mottagit något. Mail som Gmail kan ligga kvar för alltid och därmed levereras in. SMS till en ny ägare av numret kanske uppfattade det som spam och blockerade ditt nummer.
Har du kollat aktuell folkbokföring? Det kanske t.o.m. är ett dödsbo.
Det finns ingen praxis för hur man skall kunna reklamera. Jag har som sagt kontrollerat hans adress och telefonnummer. Han har samma telefonnummer som tidigare och samma adress. SMS går fortfarande fram till hans nummer som är skrivet till honom. Detta nummer har vi använt tidigare som korresondans så jag måste rimligen anta att han har tillgång till numret. Han är vid livet.

Det finns ingen praxis för hur man skall kunna reklamera. Jag har som sagt kontrollerat hans adress och telefonnummer. Han har samma telefonnummer som tidigare och samma adress. SMS går fortfarande fram till hans nummer som är skrivet till honom. Detta nummer har vi använt tidigare som korresondans så jag måste rimligen anta att han har tillgång till numret. Han är vid livet.
Jamendåså. Det framgick inte att du hade kollat folkbokföringen.

• Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Njaaa. Jag tror det räcker om jag kontaktar firman på de kanaler som gällde vid beställningen. Och ev. publika tel. nummer eller liknande. Och kan bevisa det. Det är upp till företaget att hålla koll på vad som kommer in. Men man behöver kunna bevisa att man försökt få kontakt.

Och ett problem är att en del firmor hävdar då att de ringt tillbaka , kanske t.o.m. åkt dit men inte får kontakt. Lika sant som när post nord påstår att de försökt lämna paket.
Kostnader för din advokat/jurist ser jag inte som ett problem. men du riskerar att betala motpartens rättegångskostnader om du förlorar om det inte är ett småmål.
Men det kan din advokat förklara närmare för dig.
Du bör rådfråga denne om hur du ska gå vidare.
Det kommer jag så klart göra. Jag vill så klart inte stämma någon utan jag vill att rätt skall bli rätt. Han har haft ett år på sig att komma och åtgärda felet och det har han inte gjort. Jag har dessutom rättshjälp i min hemförsäkring så jag känner mig trygg i att kunna betala eventuella rättegångskostnader. Skulle det vara att jag inte får kontakt med honom så kan jag överväga om det är värt det.

H hempularen skrev:

Det kommer jag så klart göra. Jag vill så klart inte stämma någon utan jag vill att rätt skall bli rätt. Han har haft ett år på sig att komma och åtgärda felet och det har han inte gjort. Jag har dessutom rättshjälp i min hemförsäkring så jag känner mig trygg i att kunna betala eventuella rättegångskostnader. Skulle det vara att jag inte får kontakt med honom så kan jag överväga om det är värt det.
Lycka till!
Låt oss gärna höra hur det gick.

• Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Tycker det låter som om TS är rätt på det. Hantverkarens rätt att åtgärda är reglerad i 20 § andra–fjärde styckena konsumenttjänstlagen. Det går inte för denne att förhala och på så vis slippa ifrån ansvar. I synnerhet inte då reklamationen rimligen kan visas ha gjorts enligt 17 § samma lag genom mejlhistoriken.

Så då har vi skadeståndesrätten kvar, vilken följer av 31 §.

Svårt att se annat än att TS skulle vinna det här. Enda problemet skulle väl vara att det kan vara svårt att lugga en skallig.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…

[länk]

Om man kan bevisa att man skickat två brev till folkbokföringsadress anses mottagaren ha tagit emot minst ett av dessa. Finns prejudikat på det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.