Jag bytte tak på mitt hus för några år sedan och tog in en firma på rekommendation som lämnade 10 års garanti. Förra året så märkte jag att det hade läckt in vatten i ett rum och har försökt att få tag på personen som utförde arbetet. Jag har mejlat, skickat sms, samt skrivit brev till bolaget (som har samma adress som personen som drev den enskilda firman) Detta skedde som sagt under våren och sedan om livet i kapp,

Nu har jag i alla fall besiktat taket som är mot en altan det det visade sig att mattan som låg där antagligen inte var uv-beständig samt att det hade släpp på vissa ställen. Jag har nu låt

Livet kom i kapp men nu har jag äntligen anlitat en firma för att åtgärda felet och tänker kräva del av ersättning från den som utförde arbetet.

Nu till frågan. Visst borde jag kunna kräva ersättning av en enskild firma fast den är avregistrerad? Vad skulle vara nästa steg? Jag anser att hen valt att inte svara på mina telefonsamtal, sms och brev som jag skickat och i samband med det så har han också avsagt sig rätten att åtgärda felen. Har jag fel eller vad säger ni?

Firman finns ju inte längre, du har alltså ingen att föra talan mot.

• Arg
Namnethär
  • Laddar…
Att den är avregistrerad spelar ingen roll om det är en enskild firma. Privatpersonen är helt ansvarig för firman. Men dte kan ju finnas andra svårigheter att få ersättning.

En uppenbar invändning från "företagaren är ju att han har rätt att få chansen att åtgärda själv innan du tar in någon annan. Så det bra om du har omfattande bevis för dina kontaktförsök. Räkna med rena lögner "jag var där för att fixa problemen, men ingen var hemma".

Nästa uppenbara invändning är att det inte var något fel, eller att felet var mycket mindre och att du valt att åtgärda onödigt mycket. Bra om du har utlåtande från en besiktningsman.

Och har den här "företagaren" råd att betala någon ersättning? Är firman avregistrerad så kan man ju misstänka att han inte var så framgångsrik som företagare. Osäkert om det går att driva in någon ersättning.

• Gilla
-MH- och 10 till
  • Laddar…
C
mexitegel mexitegel skrev:
Firman finns ju inte längre, du har alltså ingen att föra talan mot.
Enskild firma är ingen egen juridisk person. Det är den fysiska personen bakom som man gjort affärer med och som får stå för reklamationen. Det är en av problemen med enskild näringsverksamhet - att det inte finns något sätt att överlåta eller avsluta det juridiska ansvaret.

Så TS tänker helt rätt.

• Gilla
Alfredo och 8 till
  • Laddar…
Där ser man.

Vad pratar vi för summor?

Som det låter så har TS ingen bra kontakt och att dra det via civilrätt/advokater och sedan visar det sig att hantverkaren heter Benke och sitter på bänken...

Eller så ruinerar TS någon oskyldig omtyckt hantverkare som gjort ett misstag...

Oavsett är det en dyr uppförsbacke med tveksam utsikt när man kommer fram.

Råden att det går att driva case mot nedlagda firmor eller dödsbon kommer med jämna mellanrum men hur ofta de är lyckosamma vet jag inte...

/ATW

A ArneTW skrev:
Vad pratar vi för summor?

Som det låter så har TS ingen bra kontakt och att dra det via civilrätt/advokater och sedan visar det sig att hantverkaren heter Benke och sitter på bänken...

Eller så ruinerar TS någon oskyldig omtyckt hantverkare som gjort ett misstag...

Oavsett är det en dyr uppförsbacke med tveksam utsikt när man kommer fram.

Råden att det går att driva case mot nedlagda firmor eller dödsbon kommer med jämna mellanrum men hur ofta de är lyckosamma vet jag inte...

/ATW
Man ska inte hålla på med näringsverksamhet om man inte har vett nog att skydda sig själv mot konsekvenserna av sina professionella misstag...

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
C
A ArneTW skrev:
Dödsbon är förvisso en annan sak då de faktiskt är en egen juridisk person där delägarna har ett begränsat juridiskt ansvar.

En firma är formellt sett inget annat än ett registrerat namn på en verksamhet. Man kan avregistrera firman, men avtal som ingåtts i verksamheten är mellan näringsidkaren och dennes motpart och har inget med firman/namnet att göra.

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Ja, helt rätt. Skicka en betalningsföreläggande sen kronofogden.

Se till att ha bevisning i skrift klar. Skickade du e-post? Skriv ut SMS och telefonsamtal lista. Om du har reklamerat i skrift (o bevis), samt legat på så är deras svartid nog passerad.

Jag tror att du har mycket god chans att få ersättning. Tyvärr kanske via tingsrätten dock.

• Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
När jag avslutade min enskilda firma, pga att jag tog en anställning istället, så kontaktade jag mitt FB och fick skicka in några fakturor på de största jobben jag gjort de senaste åren.

FB räknade ut en summa som jag skulle betala för att ha försäkringen "kvar" vid ev skada som uppkommer inom garantitiden.

Så du kan ju kolla om du kan luska reda på vilket fb din hantverkare använt så kan det kanske lösa sig den vägen, men har man gått i konkurs så kanske man inte avslutat sin försäkring korrekt.

Fick du tex ett hantverkarformulär när du beställde jobbet så borde det stå där

• Gilla
Nötegårdsgubben och 9 till
  • Laddar…
Tyvärr har du börjat i helt fel ände.

Precis som många redan skriver så är det privatpersonen du för din talan mot, inget konstigt i sig och denne kan mycket väl ha en försäkring som skulle täcka allt ihop.

*Men* I och med att du har anlitat någon annan för att åtgärda felet så har du inte möjlighet att hänvisa till en reklamation längre, då den som utförde arbetet skulle ha fått möjlighet att lösa det själv först.
Du har egentligen bara "rätt" att ådra dig kostnader för att hindra ytterligare skada, inte för att åtgärda felet.

Att du inte fått tag på personen ifråga är inte på något vis ett medgivande av denne att låta dig ta kostnader för att göra reparationen.
Hur vet du/kan bevisa att informationen har nått fram?
Negativ avtalsbindning är inte okej i detta fall heller.

Så tyvärr skulle jag nog räkna med att du får ta kostnaden själv för det du har gjort än så länge.
Om det eventuellt finns något mer kvar att åtgärda kan du kräva att den ursprungliga firman ska försöka åtgärda det.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tyvärr har du börjat i helt fel ände.

Precis som många redan skriver så är det privatpersonen du för din talan mot, inget konstigt i sig och denne kan mycket väl ha en försäkring som skulle täcka allt ihop.

*Men* I och med att du har anlitat någon annan för att åtgärda felet så har du inte möjlighet att hänvisa till en reklamation längre, då den som utförde arbetet skulle ha fått möjlighet att lösa det själv först.
Du har egentligen bara "rätt" att ådra dig kostnader för att hindra ytterligare skada, inte för att åtgärda felet.

Att du inte fått tag på personen ifråga är inte på något vis ett medgivande av denne att låta dig ta kostnader för att göra reparationen.
Hur vet du/kan bevisa att informationen har nått fram?
Negativ avtalsbindning är inte okej i detta fall heller.

Så tyvärr skulle jag nog räkna med att du får ta kostnaden själv för det du har gjort än så länge.
Om det eventuellt finns något mer kvar att åtgärda kan du kräva att den ursprungliga firman ska försöka åtgärda det.
Jag tror inte du har rätt och jag har redan reklamerat det. Det går ju inte att vänta i flera år innan ett läckage måste åtgärdas. Eller hur tänker du att jag skulle göra?

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
nino nino skrev:
När jag avslutade min enskilda firma, pga att jag tog en anställning istället, så kontaktade jag mitt FB och fick skicka in några fakturor på de största jobben jag gjort de senaste åren.

FB räknade ut en summa som jag skulle betala för att ha försäkringen "kvar" vid ev skada som uppkommer inom garantitiden.

Så du kan ju kolla om du kan luska reda på vilket fb din hantverkare använt så kan det kanske lösa sig den vägen, men har man gått i konkurs så kanske man inte avslutat sin försäkring korrekt.

Fick du tex ett hantverkarformulär när du beställde jobbet så borde det stå där
Jag skall se vad jag fick. Troligtvis bara en offert.

Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag tror inte du har rätt och jag har redan reklamerat det. Det går ju inte att vänta i flera år innan ett läckage måste åtgärdas.
Du får tro vad du vill.
Men, för att det ska räknas som en reklamation behöver de först erbjudas möjlighet att bedöma felet och försöka åtgärda det själva. (flera gånger till och med.)

Av vad du skriver här så har du *försökt* reklamera det till dem, men du har inget bevis på att de verkligen har tagit mot den.

I det läget har du enbart "rätt" att förhindra ytterligare skada fram tills dess att de själva kan utföra reparationen. Exempelvis får du lägga en presenning över taket, ställa upp hinkar, köra igång en avfuktare och liknande åtgärder som syftar till att minimera följdskador.

Om du börjar åtgärda själva felet permanent har du övertagit ansvaret från dem och förlorar din rätt till att reklamera grundproblemet.
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Eller hur tänker du att jag skulle göra?
Det du skulle gjort:
1: Försöka kontakta hantverkaren. - Det har du gjort!
2: När du inte får tag på denne på direkten skulle du:
2.1: Dokumentera skadan noga
2.2 Vidtagit någon form av skademinimerande åtgärd, typ täcka över skadan eller liknande. Svårt att säga exakt vilken åtgärd som skulle varit rätt utan att se hur det såg ut.
3: Fortsätta kontakta hantverkaren, förslagsvis genom rekommenderat bev med mottagningsbevis. Eventuellt även med försök att personligen uppsöka hantverkaren. Säkerställ att alla försök att kontakta hantverkaren dokumenteras.
4: Om du inte får tag på hantverkaren, eller om du får tag på denne och den vägrar åtgärda felet borde du kontaktat konsumentvägledaren eller ARN.

Inte förrän du har gjort alla stegen ovan hade det varit aktuellt att anlita någon för att åtgärda den ursprungliga skadan. Dessutom bör du också ta in ett antal offerter på att åtgärda felet, så att det går att visa på att det var en korrekt kostnad.

Sedan är nästa steg att försöka få hantverkaren att betala åtgärden.Om kostnaden är under 28650kr kan du ta det som ett småmål via tingsrätten utan att riskera mer än några tusen kronor i avgifter.
Men är det ett större belopp kommer du att riskera att betala motpartens rättegångskostnader, så om du *inte* har följt stegen 1-4 ovan skulle jag akta mig för det.
I det här läget behöver du *absolut* hjälp av en egen jurist.

Men problemet är, baserat på vad du skriver hittills i tråden, att du inte kan bevisa att hantverkaren har mottagit din reklamation och att du har åtgärdat problemet själv utan att han har fått möjlighet att hantera det själv.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Du får tro vad du vill.
Men, för att det ska räknas som en reklamation behöver de först erbjudas möjlighet att bedöma felet och försöka åtgärda det själva. (flera gånger till och med.)

Av vad du skriver här så har du *försökt* reklamera det till dem, men du har inget bevis på att de verkligen har tagit mot den.

I det läget har du enbart "rätt" att förhindra ytterligare skada fram tills dess att de själva kan utföra reparationen. Exempelvis får du lägga en presenning över taket, ställa upp hinkar, köra igång en avfuktare och liknande åtgärder som syftar till att minimera följdskador.

Om du börjar åtgärda själva felet permanent har du övertagit ansvaret från dem och förlorar din rätt till att reklamera grundproblemet.

Det du skulle gjort:
1: Försöka kontakta hantverkaren. - Det har du gjort!
2: När du inte får tag på denne på direkten skulle du:
2.1: Dokumentera skadan noga
2.2 Vidtagit någon form av skademinimerande åtgärd, typ täcka över skadan eller liknande. Svårt att säga exakt vilken åtgärd som skulle varit rätt utan att se hur det såg ut.
3: Fortsätta kontakta hantverkaren, förslagsvis genom rekommenderat bev med mottagningsbevis. Eventuellt även med försök att personligen uppsöka hantverkaren. Säkerställ att alla försök att kontakta hantverkaren dokumenteras.
4: Om du inte får tag på hantverkaren, eller om du får tag på denne och den vägrar åtgärda felet borde du kontaktat konsumentvägledaren eller ARN.

Inte förrän du har gjort alla stegen ovan hade det varit aktuellt att anlita någon för att åtgärda den ursprungliga skadan. Dessutom bör du också ta in ett antal offerter på att åtgärda felet, så att det går att visa på att det var en korrekt kostnad.

Sedan är nästa steg att försöka få hantverkaren att betala åtgärden.Om kostnaden är under 28650kr kan du ta det som ett småmål via tingsrätten utan att riskera mer än några tusen kronor i avgifter.
Men är det ett större belopp kommer du att riskera att betala motpartens rättegångskostnader, så om du *inte* har följt stegen 1-4 ovan skulle jag akta mig för det.
I det här läget behöver du *absolut* hjälp av en egen jurist.

Men problemet är, baserat på vad du skriver hittills i tråden, att du inte kan bevisa att hantverkaren har mottagit din reklamation och att du har åtgärdat problemet själv utan att han har fått möjlighet att hantera det själv.
Jag har mejlat honom till den adress som han använde som korrespondens när jag fick offert , faktura. Jag har skickat sms till honom som är "leveratats" och jag har försökt ringa honom där jag märker att han spärrat mig. Sedan har jag skickat brev till honom till den adress som firman var skriven på och som hen som drev firman bor på. Det finns inget i lagen som säger att jag är skyldig att skicka rekat brev. Jag tror jag har mitt på det torra för att visa att han skall ha fått informationen som jag har skickat honom.

• Gilla
breakman och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.