17 554 läst · 44 svar
18k läst
44 svar
Regnskada vid husresning
Min advokat kommer inte heller från Skåne - och har varit med i Plus ett antal gånger, vilket jag inte drar mig för att kontakta - även om jag inte är någon lins-lussaturnus skrev:
Lite roligt, för jag pratade med några snickare om detta, och de sa att de monterar ihop huset oberoende av väder och vind. Det skulle vara vid ren storm som man lät bli av säkerhetsskäl. Och den enkla anledningen var, att om de flyttade på monteringen pga av regn, så får snickarna stå för alla extra kostnader själva. Ny hyra av kran, eventuell ersättning för att bygget blir försenat, det lär ju knappast vara billigt att låta lastbilarna stå kvar med hela huset på över en helg och speciellt om snickarna skall betala det själv, så lär det nog inte hända att de flyttar monteringen av huset..v-g skrev:
Däremot så täcker man allt så noga man kan under resningen och speciellt om man lämnar stället över en helg...
- M
Gladh:Då är det nog så att de jag känner "tar kostnaden" för detta. Ska höra med dem närmre om jag minns då jag träffar dem.
Undrar vad en kranbil kostar? 20 papp kanske? Vad kostar en totalsanering och nästintill nybyggnad av ett vattenskadat hus? Kan ju omöjligen löna sig att mygla på. Men som vanligt så är det väl kunden som betalar eller så får snickarfirman uppdraget att sanera huset och vips så är de säg 200 timmarna de egentligen skulle få betalt för tiodubblade.
Undrar vad en kranbil kostar? 20 papp kanske? Vad kostar en totalsanering och nästintill nybyggnad av ett vattenskadat hus? Kan ju omöjligen löna sig att mygla på. Men som vanligt så är det väl kunden som betalar eller så får snickarfirman uppdraget att sanera huset och vips så är de säg 200 timmarna de egentligen skulle få betalt för tiodubblade.
Jag tror definitivt det går att resa hus i regn.larsu skrev:
Virket i sig behöver ju bara torka ordentligt sen.
Speciellt modulhus som ju har färdiga element torde funka (om inte tapeterna och gipset är upp dvs) - då är det ju panel på utsidan och plast på insidan av vägelementen.
Sen bör man ju montera på taket innan man ger sig på isolering i bjälklag osv - men det är kanske där det blir svårt - om mellanbjälklaget skall upp innan yttertaket eller ens takstolar med pressening kommer upp ?
Å andra sidan torde ett par timmars försening plus några rejäla byggpressenningar ingå i beräkningen av priset för husresningen ?
/K
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
tja, här är skador på ett älvsbyhus, och de om några borde ju få på taket oerhört snabbt...
http://medlem.spray.se/tyr/images/tyrfel/ kolla bilderna på det blöta innertaket
se texten 'vatten i innertak på 7 ställen'
http://medlem.spray.se/tyr/images/tyrfel/ kolla bilderna på det blöta innertaket
se texten 'vatten i innertak på 7 ställen'
I ärlighetens namn var det ju blandat petitesser med allvarliga fel i de där bilderna.Snailman skrev:
Som "spikmärken" i regel - känns inte så allvarligt eller ?
Men antalet allvarliga fel, som fuktskador, sätttningar, felaktig plast i grunden osv är ju väldigt allvarliga !
/K
Dvs lika bra att bygga själv då.nypon skrev:
Och slippa vara dadda åt en massa snorungar som kallar sig hantverkare ...
(OBS, det sista var ett (april)skämt, det finns många duktiga med)
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 569 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 569 inlägg
De flesta byggen tycker jag nog att de sköts rätt bra, och angående bygga lösvirkes, så har jag sett ett sådant där man började resa stommen förra våren, och taket fick man väl på i början på hösten, och utegips, i slutet på hösten, men då såg man ju en del ganska så svarta ytor här och där, så man kan nog hålla på lite väl länge med lösvirkes oxå
Nu var det ju sällsynt regnigt förra sommaren oxå...
Nu var det ju sällsynt regnigt förra sommaren oxå...
Det är ju helt otroligt!!! Man vet inte om man ska skratta eller gråta när man ser bilderna på vad era ska "hantverkare" hade lyckats med.Snailman skrev:
Det är svårt att vilja kalla dessa hantverkare för yrkesmän.
VIll inte tänka på hur mycket tid och energi ni fått lagt ner på att få allt detta åtgärdat, SUCK!!
Slutligen lycka till Gladh med din "kamp" mot hustillverkaren, jag törs nästan säga att vi alla håller våra tummar för dig och att ni ska få ett underbart hus att bo i som INTE är fuktskadat!
Det är inget roligt när det behövs blandas in advokater, vi skulle bygga Eksjöhus men efter två träffar med Malmö kontorets chef valde vi annan leverantör då han inte skickat info som han skulle och när vi ringde och frågade honom om olika saker blev han bara irriterad och otrevlig, vi skulle köpa hus slutet förra året i Trelleborg.
Man skall vara försiktig och inte sticka ut hakanför långt, har mycket erfarenhet på ämnet och man kan visst bygga blockhus i dåliga väder men det kräver det lilla extra jobbet av entreprenören. Den lilla mängd vatten som tar sig in i stomme/hus vid försiktighet ser man till att ha marginal för i uttorkningen. Men jag tycker i detta fall att entreprenören har gjort bort sig iom att de bara lämnar huset otäckt över natten/helgen i fullt regn. I min värld är man som byggare skyldig att få upp huset på effektivaste sätt utan att göra avkall på kvalitet. Tänk om i detta fall byggaren hade stannat 2 timmar till och ordnat med skyddstäckningar och presseningar, huset hade varit torrt, kunden hade varit nöjd och denna diskussion hade inte varit nödvändig...Ta in en oberoende besiktningsman för att titta och dokumentera allt som ni bara kan för att senare kunna påvisa vad som blivit inbyggt.
Produkter som diskuteras i tråden