Det borde väl gå att torka ur huset om man river ur all plast och isolering och ersätter detta. Om det "bara" tar 4 veckor är ju svårt att veta dock.
Och varför dom inte satte upp ett tätt tak av pressening eller liknande först -eller tom väntade med isolering tills taket var uppe (så gjorde iaf jag när jag byggde) förstår jag inte !??

Men MED isolering och plast inuti har jag svårt att se att det någonsin skulle bli torrt !?

Som sagt dokumentera upp det om du inte får ngt annat val - GarBo bör ju bli dom som skall ersätta om det skiter sig - så du borde kanske få ngn slags garantiuttalaande från dom skriftligt där som säger att det är ok ? Så det inte blir strul med ersättning senare menar jag ? Se til latt entrepenören står för försening + byggström också tycker jag !
 
Hemmakatten
Som andra redan sagt; ta dit en egen oberoende besiktningsman och få skadorna dokumenterade. Det måste ju också er advokat tycka är ett viktigt första steg.
 
Håll inne sista betalningen (några hundra tusen) tills det är klarlagt, vad fel och brist leder till.
Kunde kanske vara av intresse för ansvarig arbetsledare på fabriken där väggarna är hopsatta, om denne fick ta del av foton, och eventuella kommande problem.
Konstigt ändå att detta händer, med så mycket nya lagar vi fått, som skall skydda konsumenten, och i synnerhet de som lånar stora belopp till ett villabygga.
 
Snailman
Det hela hade ju varit mycket värre om de INTE sågat upp alla väggar, utan bara fortsatt och sagt att ditt hus blir klart utan förseningar (Då skulle jag bli ännu oroligare om jag var i dina kläder), jag vet ju inte hur ditt kontrakt ser ut, men de extrakostnader som uppstått ska vara sådant som de som bygger huset åt dig ska kalkylera med att ta, det ska ju inte vara någon sorts rysk roulett att bygga hus tycker man. Det finns ju några exempel på forumet där man byggt klart utan att torka ut huset först och då lär ju inte en summa på några hundra tusen räcka till att fixa till det. Du bör ju oxå försäkra dig om att en försäkring hos garbo verkligen tecknats, det finns ju oxå exempel på forumet där byggarna ljugit om att försäkring tecknats.

Jag vet ju inte vilken sorts KA du har, den som bara gör minsta möjliga dvs sitter hemma och sätter in papper han får sig tillskickat i en pärm utan att veta ett dugg om det som står i papperen har ens en avlägsen likhet med verkligheten, eller om han kollar upp saker och ting i den verkliga (icke pappersbaserade) världen oxå, I så fall lär han ju försäkra sig om att huset är ordentligt uttorkat innan det byggs färdigt.

Tyvärr har jag inte satt mig in i kontraktsfrågor, då jag på ett ganska tidigt staium insåg att jag hellre gör jobbet själv, än anlitar några eventuellt inkompetenta byggare till att bygga mitt hus.

Det konstigaste med sättet vi bygger hus på, ur min synpunkt är att man tycks ha ett system der man inte bryr sig om man gör fel, utan glatt bygger vidare, sedan har man sk besiktningar där man skriver långa listor på fel, men detta är ju bara sådana man ser på ytan, jag har aldrig hört talas om att man river huset för att hitta alla fel som göms i väggar i och under plattan osv. Detta system måste ju ha utformats av någon som redan gett upp sitt hopp om byggbranschen:confused: Givetvis ska alla fel åtgärdas direkt de sker, och helst skulle man natruligtvis göra rätt från början:rolleyes:

Ni som är mer kunniga om regelverket, är det verkligen så att om det regnar eller inte under uppsättningen helt ska tas av kunden?

De byggen jag sett, har alla i stort sett kommit under tak dag 1 (prefabhus då förståss) Byggare måste väl ändå veta innan hur lång tid en viss typ av hus tar att resa.

Detta blev visst ganska gnälligt och långrandigt, men man blir ju ganska less på att se sådan här trådar gång på gång (och då menar jag inte de som skriver utan dem som jobbar åt/mot? dem som skriver)
 
Hmmm man blir ju trött när man ser detta. Vilken husleverantör bygger ni med?
 
Eksjöhus ser man på en av bilderna.
 
Snailman
jag har sett flera eksjöhus resas snabbt, de är dock enplans...

De som reser är väl lokala snickare? Så det kan nog skilja väldigt mycket mellan olika delar av landet, vet inte om Eksjöhus har någon sorts kvalitetskontroll på dem som bygger klart deras hus på plats, det borde de ju ha? (åtminstone om de föreslår kunden vilka denne ska anlita...)
 
Det är helt riktigt att det är ett Eksjöhus det rör sig om, men jag vet inte hur mycket detaljer som jag vågar avslöja här eftersom jag fruktar represalier från entrepenörens håll då vi kommer att ge oss efter honom med hjälp av advokat.

Dock kommer jag att publicera alla detaljer om detta när huset är klart (i mitten av september om det inte blir någon mer försening). Tyvärr är fukten inte det enda problem vi har haft...
 
Spontant så tror jag att du gör helt rätt i att diskutera med leverantören i enskilda rum istället för via ett forum. Något säger mig att det också kan vara lite lättare att få gehör för en smidig lösning då, istället för den långa juridiska vägen. Mitt grundtips är att detta hamnar på byggarnas ansvarsförsäkring i slutänden, och det vore bra om tvisten stod mellan husleverantören och byggarnas försäkringsbolag, och att du hålls utanför den tvisten.

Lycka till, och hoppas att det löser sig för er.
 
Vad glad jag är som bygger lösvirke själv och inte har någon brådska....
 
Jag mailade KA och sa att att jag ville få:
dokumentation du har gjort vid kontroll av schaktbotten, grundkonstruktion och stomkonstruktion, samt kopior på byggarens egenkontroller fram till dags dato

och fick nyss svaret:
KA skrev:
Dokumentation sker successivt i takt med utbyggnad och redovisas normalt i samband med slutbesiktning, i huvudsak av pratiska skäl

Hoppas att detta är OK även för din del
Vilket inte är OK för min del - så nu ska jag kräva att få det!
 
Snacka om fuskbygge. Blöt isolering TORKAR SÅ GOTT SOM ALDRIG så all sån MÅSTE väck. Jag har försökt torka gullfiber men aldrig att den blev torr. 4 veckor är BS om de inte så gott som river ur ALLT täcker hela huset med plast och gör i princip 100% tätt sen låter en luftavfuktare stå där i minst en månad.

Jag _VET_ att de snickare jag känner som ÄR seriösa aldrig bygger prefab när det regnar det vore som att skjuta sig själv i huvudet. Här norröver skulle ryktet gå så snabbt att alla deras jobb vore borta på några månader.

Själv bär jag alltid in isolering, brädor osv allt förrutom skräpet när det är "kväll".

Troligen skulle det billigaste vara en ny stomme om inte är det troligt att det kommer bli ett "sjukt hus" tills man får ordning på det och det kan ta många år.

Ibland har man förståelse för folk som betalar säg 10 lök till motorcykelburna "meddelare" för att meddela hur det _SKA_ bli.

Man blir rädd när man ser sånt här, var är allt "sunt förnuft" nuför tiden?

Under tiden är det bara att fota allt allt allt så du kan bevisa hur fel allt är.
 
Försök att hålla Dig borta från allt som har med Gar-Bo att göra. Det är upp till dig att anlita byggförsäkringen vid skada= brist o fel. Bäst är att strunta i försäkringen, och istället hålla inne ett belopp. Gar-Bo kommer ändå inte att ersätta dig för skadorna, de anser själva vad som fel. Fukt i isoleringen är svårt att bevisa, en krokig vägg får man finna sig i, eftersom det inte har med fel i konstruktionen att göra o s v. Hoppas för din egen skull du hittat en kompetent Advokat. Har själv varit i samma sits, ärendet tog 7 år i domstolar, för att jag höll inne ett högt belopp. Jag vann i samtliga instanser, tack vare en kunnig och smart Advokat, men han kom inte från Skåne:rolleyes:
 
Garbo kan inte heller göra något innan 2 år efter besiktningen om inte byggföretaget går i konkurs, Då kan garbo gå in och hjälpa dig. Tyvärr måste du låta byggföretaget försöka fixa problemet, om du inte därefter är nöjd kan du dra dem inför domstol.

Ett tips är att anlita Ewe Håkansson från Skånsk värmebild ( som även utför termograferingar) vid slutbesikningen. han har en fuktmätare som mäter några cm in i materialet via radiosignaler och kan påvisa fukt utan att behöva göra hål. Vi anlitade honom för att göra termografering av huset och då ingick även fuktmätningen . Väl investerade 2700kr, han var mycket noggrann och vi fick en bra rapport på huset. .
 
v-g skrev:
Man blir rädd när man ser sånt här, var är allt "sunt förnuft" nuför tiden?
Det har nog stuvats undan på samma plats som yrkesstolthet :mad:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.